حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نسل موبایلی و فضای مجازی  را چگونه می توانیم به مسجد بیاوریم؟
    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
    شناسه : 10269
    بازدید 1413
    10
    کار اصیل تربیتی از مسجد شروع می شود دریانیوز// برخی معتقد هستند کودکان و نوجوانان نسل کنونی به دلیل تاثیر پذیری از فضای مجازی دیگر علاقه ای به دین، قرآن و مسجد ندارند و رابطه شان به طور کامل با امور این چنینی قطع شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// برخی معتقد هستند کودکان و نوجوانان نسل کنونی به دلیل تاثیر پذیری از فضای مجازی دیگر علاقه ای به دین، قرآن و مسجد ندارند و رابطه شان به طور کامل با امور این چنینی قطع شده است.
    برخی دیگر معتقد اند واقعیت های میدانی و آن چیزی که در روح و جان نسل جوان می گذرد چیز دیگری است و اتفاقا با وجود هجمه های فراوان نسبت به باورهای مردم و نسل جوان ، می توان با اتخاذ برنامه های مناسب و با تغییر نگاه نسبت به اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی با حفظ نشاط و شادابی موجبات رشد معنوی را هم در آنها فراهم کرد. حجت الاسلام سبحان شهبازی از جمله افراد فعال در فعالیت فرهنگی تربیتی و ارتباط با نوجوانان است به منظور آگاهی از خواسته های نسل فعلی و راه کارهای تربیتی گفتگویی کوتاه را با ایشان داشته ایم که در ادامه مشروح این مصاحبه را خواهید خواند.

    دریا: حاج آقا سلام دارم خدمت شما و خوشحالم که دعوت ما را برای گفتگو و مصاحبه پذیرفتید.
    بنده هم خدمت شما و مخاطبان عزیز روزنامه دریا عرض سلام دارم و در خدمت شما هستم.

    دریا: به عنوان مقدمه لطفا خودتان را مختصری معرفی بفرمایید.
    سبحان شهبازی هستم، در زمینه فعالیت های فرهنگی، تربیتی و جهادی همراه با سایر دوستان در حال خدمت هستیم.

    دریا: لطفا بفرمایید فعالیت شما در چه زمینه هایی است؟
    فعالیت اصلی بنده به عنوان طلبه، کار تبلیغ دین است و با توجه به شرایط زمانه ترجیح داده ایم که بیشتر با کودکان و نوجوانان کار کنیم و خدا را شکر ، در این زمینه با عنایات خدا ، لطف امام زمان (عج) و کمک دوستان کارهای خوب و موثری انجام شده است.

    دریا: یکی از موضوعاتی که برخی خانواده ها را نگران کرده تربیت کودکان و نوجوانان است کسانی معتقدند نسل کنونی جامعه ما نسلی از دست رفته هستند و دیگر کاری نمی شود برای آنها انجام داد شما با این تعابیر موافق هستید؟
    جواب بنده به طور جامع و قاطع در پاسخ به این سوال خیر است. چنین سوال ها ونگرانی هایی فقط مختص به زمان فعلی ما نیست، از قدیم هم چنین نگرانی هایی وجود داشته. ببینید ! ما مشکلات حوزه فرهنگ و کم کاری هایی که صورت گرفته را انکار نمی کنیم و آنها را قبول داریم ولی عده ای با طرح چنین موضوعاتی می خواهند مجوز بی دین شدن نسل جدید را صادر کنند و از این طریق اثبات کنند و بگویند که پس در چنین فضایی امکان انجام کار فرهنگی نیست و کاملا ناامیدانه به موضوع نگاه می کنند که ما چنین چیزی را قبول نداریم.

    دریا : لطفا بیشتر توضیح دهید.
    بله! حتما! برخی معتدند نمی توان بچه ها را در مسجد و با رویکرد مسجد محوری رشد داد. کسانی که این شبهه را ایجاد کرده اند می گویند مسجد که جای کار کردن و حضور بچه نیست! مسجد جای دعا و نماز است! در صورتی که ما کانون و بستر اصلی برای رشد بچه ها را اتفاقا همین مسجد و فعالیت های فرهنگی می دانیم که با محوریت مسجد انجام می شود. برخی افراد چون خودشان حوصله یا دغدغه کار کردن در این حوزه را ندارند و می خواهند فضای تربیتی را از محیط مسجد به جاهای دیگر منتقل کنند چنین نظراتی را ارائه می دهند. باید دقت کنیم که بهترین مکان برای رشد و تربیت بچه های ما همین مساجد هستند.

    دریا: متاسفانه برخی مساجد ما برنامه های دقیق یا متناسب برای نسل جوان را ندارند شما چنین چیزی را می پذیرید؟
    بله! همانطور که عرض کردم ما مشکلات و کاستی ها را می بینیم و بر اساس این مشکلات هم باید برنامه ریزی کنیم باید دانست که شرط حاضر شدن کودک و نوجوان در مسجد به تنهایی کفایت نمی کند! متولیان مسجد و کسانی که برای مسجد برنامه ریزی فرهنگی می کنند باید نیاز های مردم را بخوبی بشناسند و بخشی از برنامه ها را با توجه به نیاز و ذائقه مخاطب آماده کنند. به عنوان مثال؛ یک مسجد خوب باید امام جماعت فعال و پرکاری داشته باشد امام جماعت باید خودش یک مربی تربیتی و پرورشی باشد تا با رفتار های خوب و صحیح موجبات جذب افراد مختلف را فراهم کند اگر اما جماعت بد اخلاق باشد مردم نه تنها به مسجد نمی آیند بلکه از دین هم زده می شوند. اگر این خصوصیات خوب و جذاب در امام جماعت یک مسجد محیا شد تقریباً نصف کار انجام شده است از سوی دیگر هیات امنا مسجد، افراد مورد وثوق محله وجوانان محل نیز نقش پررنگی در انجام کارهای فرهنگی دارند.

    دریا: چرا شما اصرار دارید که این کارتربیتی از محیط مسجد انجام شود؟ مگر مسجد دارای چه ویژگی است؟
    ما معتقد هستیم در مسجد بهتر از جاهای دیگر می شود کار کرد و خصوصیاتی که در مسجد هست در جای دیگر پیدا نمی شود. باید دانست که انسان به طور خود بخود با قرار گرفتن در محیط معنوی مسجد به سمت تربیت صحیح حرکت می کنند مکان معنوی انسان را تربیت می کند. خیلی از افرادی که ما با آنها برخورد داشته ایم از همین مسیر رشد کرده اند. به عبارت ساده کار اصیل تربیتی باید از محیط مسجدشروع شود.

    دریا: به نظر شما چرا برخی مساجد نسبت به مقوله حضور نوجوانان به مسجد ضعیف عمل می کنند؟
    متأسفانه گاهي اوقات شاهد هستيم كه افراد منحرف در كار خود خیلی جدي عمل مي كنند و در به انحراف كشيدن ديگران از سرمايه مادي و معنوي و … خود دريغ نمي كنند امّا افراد متدين به مسئوليت اجتماعي و تكليف الهي و انساني خود، يعني امر به معروف و نهي از منكر اهميت نمي دهند. پس سستي افراد متدين و جديّت افراد منحرف خود عامل مهمي در دور ماندن جوانان از فرهنگ قرآني و مسجدی مي باشد. راهکارش هم این است که کار در مساجد به خود نسل جوان واگذار شود تا با فعالیت های خود زمینه های رشد را فراهم کنند.

    دریا: برای جذب نسل جدید و فعال کردن مساجد چه راهکارهایی وجود دارد؟
    راهکارهای بسیار زیادی برای فعال کردن نوجوان ها در مسجد وجود دارد. همانطور که بچه ها فضای بازی در خارج از مسجد را دارند ما می توانیم فضای بازی داخل مسجد را هم فراهم کنیم به این ترتیب تا قبل از اینکه به بلوغ می رسند در فضای بازی کار تربیت آنها قدم به قدم انجام می گیرد. یکی از بهترین ابزار های تربیتی بازی کردن با کودکان و نوجوانان است که تاثیرات فوق العاده ای در شکل گیری و ایجاد ارتباط با بچه ها فراهم می کند. موضوع بعدی یاد دادن جمع محوری در مسجد است که از نشانه های یک جامعه سالم است از ویژگی های نسل موبایلی و فضای مجازی حالت خمودگی ، تنبلی ، خودشیفتگی و انزوا طلبی است حضور در جمع مسجد می تواند زمینه خروج از این وضع را فراهم کند. اگر توانستیم چنین ویژگی های بدی را از افراد دور کنیم این شخص دیگر از فضای مسجد دور نمی شود و همان جمع رفقای مسجدی را انتخاب می کند.

    دریا: آیا در این زمینه نمونه ای هم دارید؟
    بله ! به عنوان نمونه مسجد غدیر که در خیابان حکمت بندرعباس قرار دارد با هماهنگی که بین اعضای مختلف مسجد شکل گرفته است زمینه های حضور و انجام فعالیت های فرهنگی و تربیتی فراهم شده این مسجد با انجام برخی اقدامات توانسته جمعیتی بالغ بر چند ده نفر از نوجوانان را به حضور در مسجد دعوت کند و نتایج خوبی راهم به دست آورده است.

    دریا: از شما متشکرم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید اگر نکته ای باقی مانده لطفا توضیح بفرمایید؟
    متولیان مساجد باید به این نکته دقت داشته باشد که مسجد فقط نمازخانه نیست، ظرفیت هایی که می توان از طریق مسجد برای رشد و تربیت افراد فراهم کرد بی شمارند خوب است که افراد توانمند، دارای دغدغه و متخصص وارد میدان مدیریت مساجد محلات شوند و مسجد را به کانون رشد محله تبدیل کنند. به عنوان کلام پایانی لازم می دانم از شما و روزنامه دریا کمال تشکر را داشته باشم که برای موضوع مسجد و تربیت نسل جوان اهمیت قایل هستید و برای آن وقت می گذارید انشاالله موفق باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.