حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مشارکت اوقاف در مهار آسیب های اجتماعی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۴:۱۸
    شناسه : 8851
    بازدید 1203
    8
    دریانیوز// حجت الاسلام والمسلمین «نوری زاده» معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اوقاف بایستی در حوزه مولدسازی، رفع آسیب های اجتماعی و نیازهای مردم منشاء اثر باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// حجت الاسلام والمسلمین «نوری زاده» معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در بخشی از سخنانش گفت: اوقاف بایستی در حوزه مولدسازی، رفع آسیب های اجتماعی و نیازهای مردم منشاء اثر باشد.

    جامعه امروز به وقف‌هایی با نیت‌های تسهیل در ازدواج جوانان و رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز دارد، همچنین وقف‌های متناسب با نیاز به هر منطقه هم جزو نیازهاست و باید مردم را به این سمت هدایت کرد.اوقاف نهادی است که منشأ خدمات و آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف وقفی، خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی شده است. استان هرمزگان علی رغم اینکه در حوزه درآمدزایی صدرنشین استان های کشور می باشد، اما از آن طرف صدرنشینی را در فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی براساس آمار رسمی ازجمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز دارد که این دو وجه استان با یکدیگر همخوانی ندارد. فقر مطلق جمعیت زیادی از استان که منجر به افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی نیز شده است و متاسفانه برای پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی در استان نسخه اثربخش و شفابخشی در این سال ها پیچیده نشده است و از ظرفيت اقتصادی این استان به عنوان قطب اقتصاد و پایتخت تجارت کشور برای رفع محرومیت ها و آسیب‌های اجتماعی چندان استفاده نشده است و هرمزگان مانند گاوشیردهی برای پایتخت شده است که در دولت‌های مختلف فقط از درآمدش دوشیده اند و به فکر تغذیه و نیاز استان نبوده اند و مردمانش همواره با فقر و فلاکت و بیکاری و… دست و پنجه نرم کرده اند.

    بسیاری از خانواده ها در گرمای ۴۰ و ۵۰ درجه وبیشتر در این استان از داشتن کولر، یخچال و… محرومند و در این سال ها گروه های جهادی باکمک های مردمی فقط برای تعداد انگشت شماری از این خانواده ها توانسته اند کولر و یخچال و… تهیه کنند و از آن طرف چندین هزار خانواده در مناطق روستایی و محلات حاشیه نشین نیاز به کولر، یخچال و لوازم منزل و… دارند. برخی از خانواده ها در هزینه‌های درمان و تحصیل فرزندان شان درمانده شده‌اند و افزایش ترک تحصیلی را در استان شاهدیم که منجر به آسیب های اجتماعی بعدی می شود. برخی توان پرداخت هزینه‌های سنگین غربالگری مادر و جنین و هزینه‌های درمان و پوشاک، شیرخشک و…. نوزاد و کودکان شان را نیز ندارند و گاهی این وضعیت منجر به سقط جنین، مرگ نوزاد و کودک و… هم می شود. خانواده های محروم زیادی توان پرداخت اجاره و ودیعه را ندارند و باعث افزایش اختلافات خانوادگی، طلاق ، بزه و… شده است.

    برخی از جوانان برای ازدواج نیاز به کمک های مادی ومعنوی دارند. استان با آسیب های اجتماعی در حوزه‌های مختلف مواجه است و نیاز به اقدام جدی و راهبردی در این حوزه و ترسیم اطلس آسیب های اجتماعی می‌باشد. انتظار می رود در دور جدید مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اثرگذاری این نهاد انقلابی را همانگونه که معاونت سازمان وعده دادند را در حوزه آسیب های اجتماعی ومحرومیت زدایی و… در استان شاهد باشیم. در این راستا ضرورت دارد مدیرکل اوقاف و وامورخیریه با دستگاه هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی وظایفی را برعهده دارند، نشست های تخصصی داشته باشند و از محلات حاشیه نشین و بافت های فرسوده شهرهای مختلف استان بازدید داشته باشند و کوچه هایی را که به پاتوق معتادان و مواد فروشان و مشروب فروشان و… تبدیل شده اند و کودکان و نوجوانان نیز این صحنه را می بینند والگو می گیرند را از نزدیک مشاهده نمایند و با برخی از خانواده های ساکن در این مناطق گفتگو کنند و مشکلات شان را ببینند و بشنوند و با آسیب‌های اجتماعی که این خانواده های حاشیه‌نشین را تهدید می کند وبرخی از خانواده‌ها را در خود غرق کرده است، بیشتر آشنا شوند و بخشی از برنامه های خود را در این حوزه ترسیم نمایند.

    موضوع دیگر اینکه از چند سال قبل قرار بود طرح «امام محله» در استان اجرا شود و مدیران وقت اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی استان در آن زمان در جلسه ای اعلام کردند که این طرح را در استان اجرایی می‌کنند که متاسفانه این وعده محقق نشد و درصورت اجرا شدن آن می توانست، بسیار اثرگذار باشد و ارتباط مردم با مساجد وامام محله افزایش یافته و با مشارکت اهالی، برای رفع مشکلات محلات و روستاها و تامین خواسته های بحق و قانونی شان گام های بلند برداشته می شد. انتظار می رود در دور جدید مدیریت اوقاف هرمزگان طرح امام محله نیز وارد فاز اجرا شود و بخشی از مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف برطرف شود. مردم انتظار دارند اثرات برنامه های اوقاف در محرومیت زدایی، ارائه خدمات اجتماعی، مقابله با آسیب های اجتماعی و… را در زندگی شان لمس کنند وضرورت دارد که این برنامه ها بخوبی اجرا و اطلاع رسانی شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.