حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3015 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • قاری و حافظ قرآن  در مدارس تربیت شود
    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۳
    شناسه : 14799
    بازدید 157
    2
    دریانیوز// از دهه۹۰ تاکنون بارها گزارش ها و مقالاتی را منتشر کرده ایم و از مشکلات حوزه فرهنگی و به ویژه آموزش قرآن در استان هرمزگان و کاستی های این بخش نوشتیم.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از دهه۹۰ تاکنون بارها گزارش ها و مقالاتی را منتشر کرده ایم و از مشکلات حوزه فرهنگی و به ویژه آموزش قرآن در استان هرمزگان و کاستی های این بخش نوشتیم.

    گرچه انتظار می رفت پس از فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم در کشور ، در هرمزگان نیز گام هاي بلندي براي تربیت قاری و حافظ قرآن برداشته می شد که متأسفانه اینگونه نشد و خانواده های زیادی برای آموزش قرآن به فرزندان شان با مشکل مواجه شدند.

    در بخش دولتی و مدارس برای آموزش قرآن عزم مناسبی وجود ندارد و دانش آموزان قاری و حافظ قرآن تربیت نمی شوند ؛ درصورتیکه انتظار می رود بعد از ۱۲ سال تحصیل در مدرسه و گذراندن ساعات درسی قرآن، همه دانش آموزان بتوانند قرآن را با رعایت تجوید و بصورت صحیح قرائت کنند و دانش آموزان مستعد، قاری و حافظ جزءهایی از قرآن و یا کل قرآن شوند، اما مدارس قاری و حافظ قرآن تربیت نمی کنند و بسیاری از دانش آموزان حتی قادر نیستند قرآن را صحیح قرائت کنند(برخی دانش آموزان قرآن را در مکتب خانه ها و….یادگرفته اند) .

    در تمام مدارس شهری و روستایی بایستی از مربیان آموزش دیده قرآن استفاده شود و درصورت امکان ساعات آموزشی قرآن را افزایش داد و مانند سایر دروس برای دانش آموزان ضعیف ، کلاس های جبرانی و فوق برنامه برگزار کنند و در یک کلام بایستی در مدارس بگونه ای برنامه ریزی شود که دانش آموزان بتوانند قرآن را صحیح قرائت نموده و برای حفظ قرآن نیز برنامه ریزی شده و از اثرات یادگیری قرآن در زندگی به دانش آموزان گفته شود و کلاس های قرآن را جذاب و دلنشین نموده تا دانش آموزان با اشتیاق بیشتری در این کلاس ها حضور داشته باشند.

    متاسفانه بخش دولتی ونهادهای فرهنگی و مذهبی که در حوزه آموزش قرآن چندان نقشی ندارند و این وظیفه به بخش غیردولتی و موسسات و خانه های قرآنی سپرده شده است که از این مراکز غیردولتی نیز حمایت های لازم صورت نمی گیرد و ضرورت دارد دولت و خیرین قرآنی از آنها حمایت داشته باشند تا دغدغه تجهیزات و مکان و هزینه ها و… را نداشته باشند و فقط قاری و حافظ قرآن تربیت کنند.

    از طرفی دیگر مربیان قرآنی نیز باید به اندازه موردنیاز استان تربیت شده و از آنها برای آموزش قرآن در مدارس و موسسات قرآنی و… استفاده شود تا این خلاء در آموزش قرآن در استان برطرف شده و حافظ وقاری قرآن در استان تربیت شده و خانواده ها قرآنی شوند که مدارس در این حوزه می توانند نقش مهمی را داشته باشند. در خوابگاه های مدارس شبانه روزی نیز می توان برنامه ریزی کرد و حافظ وقاری قرآن تربیت نموده و بایستی از تمام ظرفیت ها برای تربیت حافظ قرآن کریم که موردتاکید رهبرمعظم انقلاب نیز می باشد ، استفاده نمود تا به سمت جامعه ای قرآنی حرکت کنیم و از آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه کاسته شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.