حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فضای مجازی ، تهدید یا فرصت
    ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۴۸
    شناسه : 13773
    بازدید 1125
    7
    دریانیوز// گسترش فضای مجازی، موجب بروز آسیب های متعدد در حوزه خانواده شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم عزیزی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// گسترش فضای مجازی، موجب بروز آسیب های متعدد در حوزه خانواده شده است.
    فضای مجازی اگر چه سطح تعاملات ما را گسترده تر کرده است اما باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می شود. امروزه بیشتر افراد در فضای مجازی حضوری فعال دارند و و فضای مجازی نقش مهمی در زندگی این افراد ایفا می کند. همین باعث شده تا افراد سرگرم این محیط شوند و تمرکزی بر خانواده نداشته باشند.

    اگر چه این فضا تاثیرات فردی و اجتماعی زیادی بر افراد گذاشته اما آسیب هایی هم به همراه دارد که شما در خانواده به راحتی آن را مشاهده خواهید کرد. این تاثیرات منفی کارکرد خانواده را مختل خواهد کرد. فضای مجازی باعث شده تا خانواده ها دیگران با هم روابطه گرم و صمیمانه با هم نداشته باشند.

    وقتی همه سرگرم فضای مجازی هستند در واقع مهمترین عنصر تعامل و گفت و گو در خانواده از بین رفته و فرزندان هر روز از خانواده فاصله می گیرند و غرق در این فضا می شوند و آسیب های اینترنتی بیشتری به آنها وارد می شود.
    آسیب های این فضا زندگی زوج های جوان را هم با خطرات زیادی چون خیانت روبرو کرده است. اگر چه حذف کامل اینترنت و دور شدن از فضای مجازی کار سختی است اما شما می توانید با مدیریت درست تنها زمان کمی را به سرگرمی در این فضا اختصاص دهید.

    آسیب های وارد شده فردی و اجتماعی هستند و کل خانواده را درگیر خواهد کرد

    مزیت استفاده از فضای مجازی زیاد است به شرطی که شما درست از آن استفاده کنید. برخی کارها امروزه در همین فضا رونق گرفته اند و بیشتر کسب و کارها از این طریق به رشد و پیشرفت خوبی رسیده اند. این فضا مانند یک تیغ دو لب بوده که هم مضر است و هم مفید.

    معرفی مهمترین آسیب های فضای مجازی بر خانواده

    ۱- عدم نظارت والدین و دوری اعضای خانواده از یکدیگر
    ۲- جذب شدن به ارزش های بیگانه و عدم بلوغ
    ۳ – آسیب های جسمانی
    ۴- آسیب روانی
    ۵ – فحشا و سو استفاده جنسی و خیانت اینترنتی
    ۶- اعتیاد اینترنتی و انزوا طلبی
    ۷- ایجاد فضای صمیمی در خانواده

    تاثیرات منفی اینترنت بردانش آموزان

    ۱:کمبود ارتباط رو در رو …
    کمبود خلاقیت …
    ۳: زورگویی سایبری …
    ۴: اتلاف وقت …
    ۵: دوری از خانواده …
    ۶: مختل شدن حریم خصوصی …
    ۸: کم‌تحرکی فیزیکی
    ۹: از بین بردن کلیشه ها و فرهنگ سازی

    در اکثر جوامع افراد نسبت به موضوعاتی همچون سلامت روان، تمایلات جنسی، هویت، نژاد و یا قومیت زاویه دارند. شبکه های اجتماعی با ایجاد فرصتی برابر، به اقلیت ها کمک می کنند تا مردم جامعه را از مشکلات، دغدغه ها و نظراتشان آگاه سازند. در شبکه های مجازی امکان انجام گفتگوی باز وجود دارد و این یکی از بهترین فرصت ها برای یادگیری و افزایش پذیرش جامعه محسوب می شود.

    شبکه های اجتماعی بستر لازم برای بسیاری از جنبش های مدنی را فراهم آورده اند و به لطف حضورشان، حالا جوامع با اقلیت ها و دغدغه هایشان بیگانه نیستند.یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.

    آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است.

    این ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند.البته دراین موردخانواده باید صمیمیت خود را حفظ کند و فرزند حس نکند پدر و مادرش نقش پلیس در خانه را دارند.

    به طور مثال

    ۱- ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان
    ۲- نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی
    ۳- پرهیز از وبگردی های بی هدف
    ۴- مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی
    ۵-عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی
    در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تادچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد.

    پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها،والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست وهنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود. لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.

    اهمیت شبکه های اجتماعی در زندگی انسان عصر حاضر، غیر قابل انکار است

    نقش شبکه های اجتماعی در زندگی انسان، مانند دو روی یک سکه است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم از چه زاویه ای، به این سکه نگاه کنیم.شبکه های اجتماعی ثابت کرده اند که اگر به صورت هدفمند استفاده شوند، می توانند بسیار مفید باشند.
    خلاصه ای از اثرات مثبت رسانه های اجتماعی
    ایجاد روابط و ماندن در ارتباط
    پیدا کردن راهی برای صدای شما
    نشان دادن همدلی و مهربانی
    ارائه پشتیبانی ، ارتباط بهتر
    انتشار اخبار، ساخت یک کسب و کار
    ایجاد مرجع فکری
    افزایش تجربه مشتری
    یادگیری و آموزش
    ایجاد انگیزه در جوانان ، خلاقیت

    کلام آخر: رسانه های اجتماعی ابزار بازاریابی قدرتمند هستند پس بیائید به این اثرات مثبت رسانه های اجتماعی نیز توجه داشته باشیم .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.