حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3005 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • فرهنگ، پایه توسعه شهر خلاق
    ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۵:۲۲
    شناسه : 12466
    بازدید 194
    9
    دریا نیوز// پدیده شهر خلاق مبحثی جدید و مدرن در مدیریت و برنامه ریزی شهری محسوب می شود که بر ارتقا محیط زندگی و کیفیت زندگی شهروندان تأکید دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : آیت منصف حقیقی دوست منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// پدیده شهر خلاق مبحثی جدید و مدرن در مدیریت و برنامه ریزی شهری محسوب می شود که بر ارتقا محیط زندگی و کیفیت زندگی شهروندان تأکید دارد. به طور کلی ستون و پایه شهر خلاق فرهنگ جامعه به شمار می آید و فلسفه اصلی این است که همیشه در یک مکان پتانسیل‌های خلاقی وجود دارد و باید شرایط به‌گونه‌ای باشد، که مردم فکر کنند برنامه‌ریزی نمایند و در استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، ابتکار عمل داشته باشند.از این رو شهرها، سعی می کنند زمینه را برای بروز و ظهور ابتکارات، نوآوری‌ها و خلاقیت ساکنین خود و نیز جذب نیروهای فکری و خلاق فراهم آورند و به نوعی به مدیریت درست در این زمینه دست یابند.مهمترین نکته در مدیرت رسیدن به شهر خلاق دستیابی و پرورش ایده هاست و شهرها، به عنوان مراکز اصلی پرورش و جذب ایده ها، نقشی محوری در این رقابت دارند. عموماً شهرهای خلاق، به مراکز نوآوری خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت، گفته می شود. در واقع شهر خلاق، رویکردی فرهنگی در توسعه شهری است و در این رویکرد، شهر باید بتواند محیطی جذاب برای جذب و پرورش استعدادها، نوآوری ها و ایده ها باشد و بتواند از ایده ها و خلاقیت افراد، چه افراد خاص و ویژه مانند هنرمندان، دانشمندان، نویسندگان و چه از ایده های شهروندان عادی در جهت حل مسائل اساسی و نیز در جهت پایه ریزی رشد و توسعه خلاق بهره ببرد.
    اقتصاد در شهر خلاق
    درواقع فرهنگ پایه اصلی توسعه محسوب می شود و سایر بخش ها متاثر از آن است. به طوریکه، اساس اقتصادی این شهرها نیز بر پایه فرهنگ و منابع فرهنگی است و در مدیرت شهری آنها از مفاهیمی چون صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و اقتصاد خلاق سخن به میان می‌آید. از سوی دیگر، جذب و پرورش استعدادها و ایده ها، نیازمند محیطی تنوع پذیر بردبار و باز است، به طوری که افراد خلاق بتوانند به راحتی در آن فعالیت و کار کنند. یک شهر خلاق باید بتواند گروه های مختلف اجتماعی با فرهنگ های مختلف را نیز در خود پذیرا باشد.
    رویکرد شهر خلاق، جایگزینی برای احیای شهر
    امروز بر اساس رویکرد جهانی شدن، یکی از ارکانی که برای مدیریت شهری مهم به نظر می رسد رویکرد شهر خلاق می باشد.شاید بتوان این رویکرد را جایگزینی برای احیای شهری دانست و این موضوع ناشی از مدیریت شهری درست نیز می باشد.از نظر مدیریتی در شهر خلاق همه افراد می توانند در تصمیم گیری های توسعه شهری شراکت داشته باشند چراکه شهر خلاق، شهری است که به صورت خلاقانه و با تفکر جمعی صاحبان اصلی فضاهای شهری یعنی شهروندان، صاحبان مشاغل و مدیران و برنامه‌ریزان شهری اداره شود. اگرچه اعتقاد داریم در همه شهرها نبوغ و خلاقیت در بین شهروندان به عنوان مهمترین عناصر شهر خلاق وجود دارد، اما در ابتدا باید زمینه ظهور و بروز خلاقیت و سپس رشد و ارتقای آن فراهم باشد که بتوان افراد خلاق را از بیرون نیز جذب نمود.
    نیروی کار ماهر، نرم افزار شهر خلاق
    در یک نگاه کلی اینگونه بیان می کنیم که همیشه و در همه جا پتانسیل های خلاقی وجود دارد. پس باید زمینه و شرایط را به گونه ای مدیریت کرد که مردم فکر کنند، برنامه ریزی نمایند و در استفاده از فرصت‌های بوجود آمده، ابتکار عمل داشته باشند و مسائل شهری مهار نشدنی را اداره نمایند. نکته مهم این است که زیرساخت‌های خلاق محدود به مواردی چون شبکه راهها، فاضلاب، ساختمان و… نیست، بلکه ترکیبی از سخت افزار و نرم‌افزار است که باید تاکید کرد نرم‌افزارهای شهر خلاق شامل نیروی کار ماهر و انعطاف‌پذیر، متفکران پویا، خالقان آثار و مجریان می باشد.
    پرورش ایده مهمتر از رویش ایده است
    البته فقط داشتن ایده، خلاقیت محسوب نمی شود، بلکه مدیریت و ظرفیت کاربرد ایده ها بسیار مهم تر است. روند برنامه ریزی در شهر خلاق، شناسایی استعداد ها، پرورش و جذب آنهاست که در نهایت امکان تداوم آن را نیز فراهم می سازد. شهر خلاق را می توان رویکردی جایگزین برای احیای شهری دانست و این موضوع ناشی از مدیریت شهری درست می باشد.
    ادامه دارد

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.