حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غفلت از صنعت شهرها در هرمزگان
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
    شناسه : 8818
    بازدید 1187
    1
    دریانیوز//درحالیکه در سایر شهرهای کشور طرح «صنعت شهر» از سال های گذشته کلید خورده و در دولت سیزدهم به این موضوع توجه ویژه ای شد، اما در هرمزگان که بدلیل وجود صنایع و بنگاه های اقتصادی، معادن، پالایشگاه ها، مناطق تجاری و صنعتی، مناطق آزاد، نواحی و شهرک های صنعتی و.... لقب قطب اقتصاد و پایتخت تجارت کشور را یدک می کشد، اما از این حوزه غفلت شد وبرای کارگران وکارکنان این مناطق مسکن ساخته نشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//درحالیکه در سایر شهرهای کشور طرح «صنعت شهر» از سال های گذشته کلید خورده و در دولت سیزدهم به این موضوع توجه ویژه ای شد، اما در هرمزگان که بدلیل وجود صنایع و بنگاه های اقتصادی، معادن، پالایشگاه ها، مناطق تجاری و صنعتی، مناطق آزاد، نواحی و شهرک های صنعتی و…. لقب قطب اقتصاد و پایتخت تجارت کشور را یدک می کشد، اما از این حوزه غفلت شد وبرای کارگران وکارکنان این مناطق مسکن ساخته نشد.

    درصورتیکه اگر حداقل در یکی دو سال گذشته نیز به این موضوع توجه می شد وبرای کارگران فعال در مراکز اقتصادی با پیگیری صمت و راه وشهرسازی، مسکن ساخته می شد و شرایط خانه دار شدن شان فراهم می شد، حتی بخشی از مشکلات مسکن در استان و بندرعباس برطرف می شد و حباب قیمت مسکن و رهن واجاره نیز کاهش می یافت وکارگران و پرسنل شاغل در صنایع به خانه های ساخته شده برایشان در طرح صنعت شهر می رفتند وخانه های داخل شهر بندرعباس تخلیه می شد و قیمت ها واجاره ها کاهش می یافت.

    اما گرچه برخی صنایع مانند فولاد هرمزگان پیگیری های زیادی را جهت واگذاری زمین برای ساخت ۴۶۰۰ واحد مسکونی برای کارگران و پرسنل خود داشت و مدیرعامل این شرکت این موضوع را پیگیری می کرد، اما همکاری لازم در این حوزه وجود نداشته و نتوانستند از یکی دو سال قبل این طرح را کلید بزنند. هزاران نفر از کارگران در نواحی و مناطق و شهرک‌های صنعتی و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک استان وبخصوص مرکز استان مشغول به‌کار هستند که احداث مسکن برای کارگران شان و کارکنان این مراکز صنعتی واقتصادی در سطوح مختلف می‌تواند در کنار حل معضل مسکن آنها، از طریق کاهش هزینه حمل‌ونقل و…، به معیشت آنها نیز کمک کند.

    ساخت مسکن در این مناطق یکی از سیاست‌های مؤثر در حل مشکل مسکن کارگران و کمک به کاهش هزینه‌های معیشت آنهاست. این سیاست در جریان نهضت ملی مسکن نیز در دستور کار قرار گرفت و تحت عنوان «صنعت ‌شهرها» توسط کارگروه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود.مسکن یکی از نیازهای اولیه زندگی است. براساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به‌خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

    علاوه بر این، طبق ماده۱۴۹ قانون کار نیز کارفرمایان مکلف هستند با تعاونی‌های مسکن و درصورت عدم‌وجود این تعاونی‌ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تامین‌ خانه‌های شخصی مناسب همکاری کنند. همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر هستند. براساس تبصره یک این ماده از قانون کار، دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری لازم را در این امر داشته باشد.

    خانه‌دار کردن خانوارهای ایرانی با اولویت اقشار کم‌درآمد و کارگران که در نهضت ملی مسکن نیز بر آن تمرکز شده است، عمل به همین تکالیف قانونی محسوب می‌شود که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. متاسفانه بی توجهی به حوزه مسکن را در سایر بخش ها نیز در استان شاهدیم و طرح نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس هنوز اجرایی نشده است. چند روز قبل نیز جلسه شورای مسکن استان هرمزگان به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار و آخرین مسائل مرتبط با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان بررسی شد.

    دوستی در این جلسه با تاکید بر تشکیل تعاونی‌های مسکن گفت: صنایع مستقر در استان باید در راستای بهره‌مندی کارکنان و کارگران از طرح نهضت ملی مسکن، تعاونی‌های مسکن خود را تشکیل دهند تا زمین مورد نیاز آنها تامین و در اختيارشان قرار گیرد.وی افزود: تشکیل تعاونی فرهنگیان، پرستاران و کارگران شریف شهرداری‌های استان نیز باید با جدیت دنبال شود، با توجه به سهل انگاری در خصوص تعلل در تشکیل تعاونی فرهنگیان به معاونت امور عمرانی استانداری ماموریت داده مي شود تا این تعاونی را فعال کند.

    دوستي ادامه داد: دولت از تمام ظرفيت خود براي خانه دار شدن مردم استفاده كرده و ما هم در استان بايد تلاش كنيم، زيرا اگر بحث مسكن جامعه حل شود بسياري از مشكلات اقتصادي مردم مرتفع خواهد شد.استاندار هرمزگان گفت: مسئله مهم دیگر بحث تامین سهم آورده اولیه از سوی متقاضیان است، فرمانداران موظف هستند در راستای تخصیص زمین به افرادی که واقعا هدف ساخت مسکن دارند، زمین تخصیص دهند، در صورتی که فردی زمین دریافت کرده و در زمان مقرر نسبت به واریز سهم آورده اولیه اقدام نکرده است باید اولویت تخصیص زمین را به متقاضیان بعدی داد.

    وی تصریح کرد:استان هرمزگان در حوزه شهری و روستایی مکلف به ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن است که با ساخت این تعداد خانه، مشکل بخش عظیمی از مردم استان در زمينه مسكن حل شده و از سوی دیگر نرخ رهن و اجاره نیز به صورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

    دوستی گفت: بر همین مبنا از تمام مدیران دخیل در حوزه طرح نهضت ملی مسکن انتظار می‌رود با تمام توان پای کار احداث این منازل باشند، در این زمينه سهل انگاری از سوی هیچ مدیری پذیرفته نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.