حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • عَلَم آموزش قرائت و حفظ قرآن بر زمین نماند!
    ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۷:۴۶
    شناسه : 12981
    بازدید 1115
    5
    بی توجهی به فرمایشات قرآنی رهبری در هرمزگان دریانیوز// از دهه 80 و بخصوص دهه 90 سلسله گزارش هایی را در حوزه بی توجهی به آموزش قرآن کریم در هرمزگان منتشر کرده ایم که متاسفانه این بی توجهی ها همچنان ادامه دارد وبسیاری از خانواده ها نتوانستند برای آموزش قرآن به فرزندان شان که دومین وظیفه بعد از نام نیکو نهادن است، اقدام کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از دهه ۸۰ و بخصوص دهه ۹۰ سلسله گزارش هایی را در حوزه بی توجهی به آموزش قرآن کریم در هرمزگان منتشر کرده ایم که متاسفانه این بی توجهی ها همچنان ادامه دارد وبسیاری از خانواده ها نتوانستند برای آموزش قرآن به فرزندان شان که دومین وظیفه بعد از نام نیکو نهادن است، اقدام کنند.
    متاسفانه گویا دولت و نهادهای دولتی در استان در آموزش قرآن نقشی ندارد و این بخش را فعالان قرآنی غیردولتی برعهده دارند و آنها نیز چون از اعتبارات دولتی بی بهره اند و مشکل مکان، تجهیزات آموزشی و… دارند، با مشکلاتی مواجهند و برخی از آنها نمی توانند به اهداف شان بطور کامل برسند و ضرورت دارد از فعالان قرآنی و فرهنگی در استان حمایت بیشتری شود. علی رغم تاکیدات رهبرمعظم انقلاب در حوزه قرآنی، اما بنظر می رسد در هرمزگان چندان در این بخش اهتمام وجود ندارد و خانواده های هرمزگانی همچنان برای آموزش قرآن به فرزندان شان با مشکل مواجهند.
    چندشب پیش بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر یکی از امامزادگان در بندرعباس برای تلاوت قرآن، بانیان برنامه از نمازگزاران می پرسیدند آیا کسی می تواند یک صفحه قرآن بخواند؟ از آن جمعیت بالاخره یک نفر داوطلب قرائت قرآن شد و صفحه قرآن را خواند که البته برخی قوائد تجویدی و… هم رعایت نکرد. چند هفته قبلش هم که یک مداح را برای مراسم مولودی خوانی در شب میلاد یکی از حضرات معصومین علیهم السلام دعوت کرده بودند، گویا خودروی مداح در یکی از بلوارهای شهر خراب شده بود و نتوانسته بود به مراسم برسد.
    در اینجا چند نکته را باید متذکر شوم. اولا اینکه بارها به این موضوع اشاره کرده ام که رهبر معظم انقلاب تاکید فرموده اند بقاع متبرکه بایستی به قطب فرهنگی تبدیل شود. این موضوع بنظر می رسد در هرمزگان از گذشته تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است؛ وگرنه انتظار منطقی این است که بقاع متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان بایستی قطب تربیت قاری وحافظ قرآن کریم و مداح و…. باشند و در این اماکن مقدس، قاری و حافظ ومداح تربیت شده و علاوه بر اجرای برنامه در حرم های مطهر و بقاع متبرکه در سطح استان، در دیگر اماکن و مناطق به ارائه برنامه بپردازند که در این حوزه ضعیف عمل شده است و بایستی برنامه ریزی مدونی برای تربیت قاری و حافظ قرآن و مداح در این اماکن شود.
    رهبر معظم انقلاب هم که بیش از یک دهه قبل بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم تاکید فرمودند و سهمیه استان ها مشخص شد، اما در هرمزگان تحول خاصی را در این حوزه مشاهده نکردیم. آموزش قرآن توسط موسسات و خانه های قرآنی غیردولتی در استان انجام می شود که بدلیل عدم حمایت از آنها، در این سال‌ها برخی غیرفعال و برخی نیمه فعال شدند وبرخی هم به سختی و جهادگونه در این بخش فعالیت دارند. روز یکشنبه گذشته گزارشی را از خانه قرآن شهید دهقانی بندرعباس منتشر کردیم که آتش به اختیار در حوزه آموزش قرآن و مداحی فعالیت دارد، اما هنوز یک ساختمان ملکی ندارد و در مساجد، حسینیه ها و ساعات خالی مدارس فعالیت می کنند و حمایتی هم از این خانه قرآن نمی شود؛ درصورتیکه بایستی از چنین فعالان قرآنی و فرهنگی توسط دستگاه های دولتی و خیرین قرآنی و…. حمایت شود و صنایع نیز در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان از موسسات و خانه های قرآن و…. حمایت داشته باشند.

    متاسفانه به حوزه های فرهنگی،قرآنی و مذهبی در استان هرمزگان توجه چندانی نشده است و نتیجه اش این شده است که حتی در مدارس نیز آموزش قرآن بخوبی صورت نمی گیردو مورد توجه قرار ندارد و بسیاری از دانش آموزان حتی بعد از اخذ دیپلم نمی توانند قرآن را با رعایت تجوید و بصورت صحیح بخوانند، مگر اینکه خودشان در مکتب‌خانه‌ها و یا موسسات وخانه های قرآنی و… آموزش دیده باشند. با این شرایط ضرورت دارد که انقلابی را در حوزه آموزش قرآن و مداحی در استان شاهد باشیم واز فعالان این حوزه ها نیز حمایت مادی و معنوی صورت پذیرد. اینکه متولیان مربوطه و دستگاه های دولتی نسبت به این بخش در ادوار مختلف بی توجهند، جای تامل دارد و اثرات منفی این بی توجهی را در داشتن جامعه ای دور از تعالیم قرآنی و دینی شاهدیم.

    بایستی در بقاع متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان ، مساجد و… دوره‌های آموزشی قرآن و مداحی با حضور اساتید و مربیان متخصص برگزار شود و در مدارس نیز از مربیان قرآنی برای آموزش قرآن به دانش آموزان استفاده شود تا دانش آموزان با قرائت و حفظ قرآن آشنا شوند تا اینکه بعد از سال ها آموختن درس قرآن در مدارس، بتوانند قرآن را صحیح بخوانند و سوره هایی از قرآن را حفظ کنند و کلاس های قرآن مدارس، کلاس هایی اثرگذار در آموزش قرآن باشند.

    تاکیدات رهبر معظم انقلاب

    مقام معظم رهبری (دام‌ظله) بهترین روش خواندن را حفظ قرآن کریم می‌دانند و بر این موضوع تأکید فراوان دارند: «نکته آخر هم که باز تکرار است و مکرر ما این را عرض کرده‌ایم، حفظ قرآن کریم است. حفظ قرآن کریم یک نعمت بزرگ است. این جوان‌ها و نوجوان‌ها سن توانایی حفظ را قدر بدانند. شماها در سنی هستید که می‌توانید حفظ کنید و در ذهنتان بماند» ( ۲۲/۶/۱۳۸۶). به عقیده ایشان، حفظ قرآن کریم باعث استمرار مراجعه به قرآن کریم و در نتیجه انس با آن می‌گردد.
    به این صورت که «وقتی شما حافظ قرآن کریم هستید، این تکرار آیات قرآنی و انس دائمی با قرآن کریم به شما فرصت می‌دهد که در قرآن کریم تدبر کنید» ( ۴/۷/۱۳۸۵)؛ یعنی «برای حفظ قرآن کریم باید حفظ را نگه داشت. بنابراین، حافظ قرآن کریم باید تلاوت کننده مستمر قرآن کریم باشد؛ یعنی مرتباً بایستی قرآن کریم را تلاوت کند والا حفظ از دست خواهد رفت» ( ۱۱/۵/۱۳۹۰). ایشان طریقه رسیدن از حفظ به تدبر را چنین تشریح می‌کنند: «حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه قرآن کریم، و پی‌در‌پی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود که انسان بتواند در قرآن کریم تدبر کند» (۱۹/۴/۹۲).
    ایشان همچنین در بیانات شان در دیدار قاریان و حافظان و اساتید قرآنی در سال ۹۰ فرمودند : امروز این شوقی را که به قرآن در همه جا هست، باید زیاد کرد؛ این را باید روزبه‌روز افزایش داد. این تلاوت خوب، صدای خوب، ترتیب مجلس‌آرائی خوب – که بحمداللَّه می‌بینم این خوانندگان ما در مجلس‌آرائىِ قرآنی تدریجاً ماهر و مسلط شده‌اند – چیزهای باارزشی است؛ فایده‌اش این است که ما را با قرآن، با معارف قرآنی، با معانی قرآنی آشنا می‌کند. یکی از چیزهائی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم.

    من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند – حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم – اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هائی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوئیم ان‌شاءاللَّه ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.
    البته توجه داشته باشید که حفظ قرآن قدم اول است. اولاً حفظ را باید نگه داشت. بنابراین حافظ قرآن باید تلاوت کننده‌ی مستمر قرآن باشد؛ یعنی مرتباً بایستی قرآن را تلاوت کند؛ والّا حفظ از دست خواهد رفت. بعد بایستی این حفظ کمک کند به تدبر، که اینجور هم هست؛ حفظ حقیقتاً کمک میکند به تدبر. آنجائی که شما قرآن را تکرار می‌کنید ، حافظید و می‌خوانید ، فرصت تدبر و تعمق در آیات قرآن برای شما پیدا می‌شود .
    البته انس با تفاسیری که مراد از آیه را تبیین می‌کنند، خیلی لازم است. وقتی حفظ باشد و این انس با تفسیر هم باشد و تدبر باشد، همان چیزی که انتظارش در جامعه‌ی ما هست، پیش می‌آید: شکوفائی قرآنی. شما تصور کنید در کشور ما ده میلیون، پانزده میلیون کسانی باشند از مردان و زنان که اینها با معارف قرآن آشنا باشند، ببینید این چقدر باارزش است. آموزش‌های قرآنی را، درسهای قرآنی را، نصایح قرآنی را، انذارهای قرآنی را، بشارتهای قرآنی را در ذهن داشته باشند، آنها را مرور کنند، آنها را بر دل خودشان فرا بخوانند؛ اصلاً یک ملت پولادینی به وجود می‌آید. خوشبختانه زمینه‌هایش فراهم است. امروز هم عزم و اراده‌ی ملت ما عزم پولادینی است. اما آن ساخت قرآنی جامعه در آن صورت به دست خواهد آمد، که ما امیدواریم ان‌شاءاللَّه این پیش بیاید.
    شما جوان هایی که با قرآن مأنوسید، اهل قرآنید، اهل تلاوت قرآنید، مشتری تلاوت قرآن از خوشخوانها هستید، یا خودتان جزو آن خوشخوانها هستید، قدر خودتان را بدانید. ان‌شاءاللَّه خدای متعال به شما اجر خواهد داد. شما در حقیقت صفوف مقدم این حرکت عمومی در جامعه هستید. ممکن است سختیاش بیشتر باشد، اما اجر و ثوابش هم پیش خدای متعال ان‌شاءاللَّه بیشتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.