حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • ضرورت حضور حقوق دانان و وکلا در محلات
    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۹
    شناسه : 3329
    بازدید 1377
    11
    تا قبل از شیوع کرونا بخاطر دارم هر هفته دونفر از وکلای درطرحی که دادگستری هرمزگان اجرا می کرد، در مساجد محلات حضور می یافتند و به اهالی مشاوره های حقوقی و قضایی و... می دادند و پاسخگوی سوالات حقوقی و قضایی آنها بودند که برنامه‌ای اثرگذار بود و ضرورت دارد این برنامه ادامه یابد و بگونه ای برنامه‌ریزی شود که هر روز حداقل در یکی از مساجد شهر وکلا و حتی روانشناسان و مشاوران خانواده حضور یابند و مشاوره های حقوقی، قضایی، خانوادگی و... دهند و ساکنان این محلات که بیشتر از قشر محروم جامعه هستند را در حوزه های مختلف راهنمایی کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: تا قبل از شیوع کرونا بخاطر دارم هر هفته دونفر از وکلای درطرحی که دادگستری هرمزگان اجرا می کرد، در مساجد محلات حضور می یافتند و به اهالی مشاوره های حقوقی و قضایی و… می دادند و پاسخگوی سوالات حقوقی و قضایی آنها بودند که برنامه‌ای اثرگذار بود و ضرورت دارد این برنامه ادامه یابد و بگونه ای برنامه‌ریزی شود که هر روز حداقل در یکی از مساجد شهر وکلا و حتی روانشناسان و مشاوران خانواده حضور یابند و مشاوره های حقوقی، قضایی، خانوادگی و… دهند و ساکنان این محلات که بیشتر از قشر محروم جامعه هستند را در حوزه های مختلف راهنمایی کنند.یکی از مشکلاتی که ساکنان این مناطق با آن مواجهند، عدم اطلاع از حقوق‌شان در حوزه های مختلف است و با نحوه احقاق حقوق شان نیز آشنایی ندارند. از طرفی دیگر افزایش آسیب های اجتماعی به عنوان چالشی اساسی در این مناطق مطرح می باشد که ساکنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان بدسرپرست هم بیشترین مشکلات را در مناطق حاشیه ای دارند و هیچ نهادی نیز از آنها حمایت نمی کند. از یک طرف برخی از سرپرستان اینگونه خانوارها بدلیل عدم مسئولیت پذیری حتی هزینه های زندگی ونفقه را تامین نمی کنند واز طرفی دیگر بدلیل اعتیاد، شرب خمر، عربده کشی و… زن و فرزندان شان را مورد ضرب وشتم و… قرار داده و همسران هم نمی دانند چگونه باید از حقوق شان دفاع کنند که وکلا و حقوقدانان و کارشناسان امور خانواده و روانشناسان با حضورشان در این مناطق می توانند اینگونه خانواده ها را راهنمایی کنند واز حقوق شان دفاع کنند.

    موضوع دیگر این است که این خانواده‌ها بدلیل عدم آشنایی با حقوق شان، نمی دانند چگونه می توانند اقدام قضایی کنند و بدلیل عدم توانایی مالی نمی توانند از وکیل استفاده کنند که البته در قانون برای بهره مندی این خانواده ها از وکیل معاضدتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است که بایستی این موضوعات بصورت گسترده اطلاع‌رسانی شود. همچنین مراکز مشاوره دستگاه قضایی نیز بایستی به شهروندان معرفی شوند تا آنها بتوانند مشاوره‌‎های لازم را دریافت کنند و مشاوران نیز بایستی مشاوره های گره گشا به خانواده های محروم دهند. موضوع دیگر اینکه زنانی که مهریه های بسیار کم دارند و زمانی که با مشکل خانوادگی مواجه می شوند، بایستی مورد حمایت قانون قرار گیرند و اگر توان گرفتن وکیل را هم ندارند، در مراکز مشاوره دادسراها به آنها مشاوره و راهنمایی داده شده و وکلای معاضدتی معرفی شوند تا از حقوقشان دفاع کنند. در یک کلام محرومان نیز بایستی از مشاوره‌های حقوقی و حمایت‌های قانونی برخوردار شوند. انتظار می رود متولیان مربوطه برای افزایش حضور مشاوران، حقوق دانان و وکلا در بین اقشار متوسط و محروم جامعه نیز تدابیر لازم بیندیشند تا هیچ شهروندی بدلیل عدم اطلاع از مسائل حقوقی و… از حق قانونی اش محروم نشود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.