حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • شرکت بنا گستر کرانه، بازوی اجرایی در حفظ و حراست از زیست بوم دریایی خليج فارس
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۳۴
    شناسه : 614
    بازدید 11460
    37
    طالب زارع، نایب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت بنا گستر کرانه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دریا تأکید کرد

    دریانیوز//   محيط زيست بستر زندگي و حيات انسان و ساير موجودات و زيرساخت اساسـي توسـعه و پيشـرفت بشر است. به دليل رابطه متقابل و كاملاً به هم پيوسته اي كه بين انسان و طبيعت برقرار است، هـرگونه تغيير نامطلوب در شرايط اكولوژيكي محيط آثار مخربي بر انسـان و محیط زیست پديـد مـي آورد.از اين رو […]

    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//   محيط زيست بستر زندگي و حيات انسان و ساير موجودات و زيرساخت اساسـي توسـعه و پيشـرفت بشر است.
    به دليل رابطه متقابل و كاملاً به هم پيوسته اي كه بين انسان و طبيعت برقرار است، هـرگونه تغيير نامطلوب در شرايط اكولوژيكي محيط آثار مخربي بر انسـان و محیط زیست پديـد مـي آورد.از اين رو توجه به محيط زيست از ديرباز در كانون توجه انسان بوده اسـت.خليج فارس يكي از با ارزشترين زيست بوم هاي آبي جهان محسوب مي شود كه با وجود متنوع ترين رويش هاي گرمسيري، گونه هاي مختلف جانداران آبزي و… داراي شرايط بسيار ويژه اي است كه محيط زيست آن را تبديل به محيطي بسيار حساس و شكننده كرده است.
    به دليل حاكم بودن شرايط طبيعي متفـاوت هم بـر گستره آبي و هم بر خشكي ها، اين منطقه از ظرفيت تجديدپذيري ضعيفي برخوردار بوده و زخم هاي طبيعي بر پيكره آن باعث نابودي بيشتر زمينه هاي مناسب زندگي مـي گـردد. از ايـن رو در سـطح ملـي و منطقـه اي مي بايست به مشكلات محيط زيست در راستاي برقراري توازن ميان توسعه و حفاظت محيط طبيعي منطقـه خليج فارس توجه كافي شود. وجود منابع سرشار نفت در خليج فارس باعث رشد شهري و صـنعتي ايـن منطقـه شـده و افزايش جمعيت را در پي داشته است. اين تمركز جمعيت و فعاليت هاي صـنعتي باعـث تخريـب در اكوسيستم آبي منطقه شده است. تخليه زباله و مواد زائد، شستشوي كشتي هايي كه در حال آمـد و شد هستند، تردد
    نفتكش ها و دفع فاضلاب پالايشگاه ها و نيز آتش سـوزي در اسـكله هـاي نفتـي و تجاري همه و همه باعث آلودگي و دگرگوني هاي بزرگي در اكوسيستم خليج فارس شده اسـت كـه اگر ادامه پيدا كند عوارض جبران ناپذيري را بوجود خواهد آورد. بـه دلايـل فـوق و ديگر دلايل از جمله؛ استخراج منابع نفتي، نشت نفت، توليد مواد پتروشيمي، صـنعتي شـدن كشورهاي حاشيه به طور بي رويه، نبود مديريت علمي منسجم، تردد زير دريايي هـا و غيـره، خلـيج فارس را تبديل به يكي از آلوده ترين مناطق دريايي از نظر زيست محيطي كرده است .

    در کنار همه این ها، دریا یکی از راه های عمده حمل و نقل کالا و سفر بین کشورهای جهان است، امروزه بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشورها از طریق دریا صورت می گیرد. و بنا بر آمار های ارائه شده توسط سازمان های مسئول سالانه ۱۳ هزار کشتی اقیانوس پیما در مسیر تنگه هرمز و خلیج فارس تردد می کنند و با این حجم از تردد دریایی در جوار مرزهای آبی ما و در صورت سرمایه گذاری در بخش های مختلف این صنعت و بخصوص صنعت بانکرینگ، علاوه بر توسعه‌ی این صنعت، به رشد و توسعه ی اقتصادی کشور کمک می کند.صنعت دریانوردی در قرن گذشته با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، از شناورهای مجهز و بروز استفاده می کند اما در عین پیشرفت، معضلات و مشکلاتی را به محیط زیست وارد کرده است، بطوری که در دهه های اخیر دریا به نوعی مدفن آلاینده ها ، مخصوصا آلاینده های نفتی شده است و این موضوع همواره موجبات نگرانی دولت ها و مردم را فراهم آورده و برای مبارزه با آن لازم است در سطح ملی و بین‌المللی اقدامات جدی و مشارکتهای اساسی داشته باشیم. بنابراين برای بهبـود كيفيـت زنـدگي و رفاه مردم منطقه و نسل‌هاي آينده لازم است در اسرع وقت نسبت به ترميم منابع صدمه ديده همت گماشت و از تخريب بيشتر ساير منابع پيشگيري كرد.
    بندرعباس نیز به بعنوان یکی از پر رفت وآمدترین شهرهای بندری خلیج فارس از آسیب و خطرات احتمالی ناشی از تردد کشتی های تجاری مختلف در امان نیست . در همین راستا شرکت بنا گستر کرانه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی و بازوی اجرایی اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به این موضوع مهم ورود کرده است تا ضمن ایجاد یک فرصت شغلی بصورت استاندارد به این موضوع حساس و مهم بپردازد و بعنوان مجری کنواسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها در استان هرمزگان فعالیت نموده و مسئولیت جمع آوری زائدات شناورها را عهده دار گردیده. به همین منظور گفتگویی را با دکتر طالب زارع، نایب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت بنا گستر کرانه انجام دادیم. دریا: ابتدا تاریخچه ای از شرکت بنا گستر کرانه را برای ما بیان کنید.شرکت بنا گستر در سال ۱۳۸۶ با هدف ارائه خدمات بانکرینگ و سوخت‌رسانی به کشتی های عبوری در خلیج‌فارس و کشتی هایی که به بندر شهید رجایی وارد می شوند تأسیس شد. شرکت بنا گستر کرانه یکی از شرکتهای پیشتاز در زمینه بانکرینگ ،خدمات دهی به کشتی ها و ارائه خدمات لجستیک در زمینه انتقال، ذخیره‌سازی و بارگیری فرآورده های نفتی است.

    دریا: در سال ۱۴۰۰ و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی شرکت بنا گستر کرانه یک پروژه دریافت و پردازش زائدات نفتی شناورها را در منطقه ویژه بندر شهید رجایی افتتاح کرد، توضیحاتی در مورد این پروژه بفرمائید.
    نظر به اینکه این شرکت یکی از رسالت های خود را حفاظت از محیط زیست قرار داده و با توجه به اینکه یکی از مشکلات صنعت دریایی در ایران و جهان، مسئله زائدات و پسماندهای نفتی و غیرنفتی کشتی ها است و این مسأله محیط زیست که یک میراث بین نسلی است را مورد تهدید قرار می دهد، شرکت بنا گستر کرانه بر اساس رسالت ذاتی خود و به عنوان سرمایه گذار و بازوی اجرایی اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، مسئولیت جمع‌آوری و پردازش زائدات شناورها را به عهده دارد. از همین رو ما پروژه ای را با هدف ایجاد مرکز مکانیزه دریافت و پردازش زائدات نفتی تعریف کردیم، در طرح پیشنهادی ما ایجاد تسهیلات زیرساختی دریافت و پردازش زائدات نفتی و غیر نفتی، با تأمین نیروی انسانی، تجهیز ناوگان دریایی و زمینی زمینه انجام این عملیات را به روشی نوین و بهینه، فراهم می نماید.که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و دریانوردی، شروع به احداث این مجتمع شده و در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی سال۱۴۰۰ افتتاح شد.در اینجا لازم است نکته ی مهمی را بیان کرد؛ تا قبل از ورود شرکت بنا گستر به این حوزه زباله های شناورها در حوضچه های بنادر استان هرمزگان به روش سنتی و غیر استاندارد جمع آوری می شده و یا بعضاً برخی از این زائدات، روانه آبهای خلیج فارس می شد.

    دریا: در مجموعه پارسام شرکت بنا گستر کرانه دقیقا چه اقداماتی انجام می شود؟
    فعالیت های واحد دریافت و پردازش زائدات شناور های (PRF) شرکت بناگسترکرانه عبارت است از؛ دریافت زائدات هیدروکربنی، فاضلاب انسانی، زباله خشک و زباله‌های ته باری شناورها (۵،۴،۱ کنوانسیون مارپل)با توجه به اهمیت حفاظت در برابر آلودگی های نفتی در منطقه، شرکت بناگستر کرانه پیشرو در اجرای اهداف کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) است. لذا به تجهیز امکانات اسکله های اختصاصی و آموزش به روز کارکنان خود توجه ویژه ای دارد.امکانات ساحلی دریافت زائدات از کشتی ها در حال حاضر ۵ تانکر با ظرفیت های ۳ تا ۳۰ هزار لیتر است. همچنین تجهیزاتی که برای مقابله با آلودگی دریایی استفاده می شود، شامل: مواد شیمیایی OSD ، بوم جاذب دریایی، فنس بوم لاستیکی، بالشتک جاذب دریایی، اسکیمر و متعلقات و شناور اختصاصی مقابله با آلودگی نفتی می باشد.این شرکت همچنین زباله خشک شناورهای مستقر در بنادر، لنگرگاه و کشتی های عبوری از آب های سرزمینی (به تفکیک شامل پلاستیک، پسماند مواد غذایی و سایر ضمائم ضمیمه پنجم کنوانسیون مارپل را جمع آوری و به مراجع ذیصلاح واگذار می نماید. برای انبارش و پردازش زائدات نفتی، در بنادر استان هرمزگان این شرکت اقدام به سرمایه گذاری و احداث پایـانه انبارش مخازن به مساحت یک هکتـار و ظرفیت ذخیره ۲هزار و نهصد مترمکعب و خطوط لوله مجزا برای انتقال سریع و ایمن فرآورده از اسکله اختصاصی، نموده است. با توجه به نو بودن فعالیت دریافت و پردازش زائدات کشتی ها در ایران، بحث یافتن فرآیند مناسب جهت تفکیک سازگار با محیط زیست و بهینه زائدات دریافتی از موارد پر چالش این پروژه بوده است. وجود طیف وسیع آلودگی های موجود در زائدات، ساختار بسیار قوی امولسیون پایدار، وجود فلزات قلیایی و قلیایی خاکی، وجود املاح و میکروارگانیزم های موجود در آب دریایی ترکیب شده با این مواد و … عامل چالش هایی است که اجرای فرآیند جداسازی فازهای آبی و آلی را در این گونه زائدات با مشکل مواجه می‌کند. نتیجه تحقیقات گسترده شرکت بناگسترکرانه طراحی مفهومی واحد فرآیندی جداسازی زائدات نفتی بوده است. طراحی پایه و تفصیلی این واحد احداثی در قطعه بندرخلیج فارس اجرایی شده است.

    دریا: شرکت بنا گستر به جز بندر شهید رجایی در کدام بنادر استان فعالیت دارد ؟
    هم اکنون شرکت بناگسترکرانه عملیات جمع آوری زائدات نفتی و زباله از کشتی ها بنادر شهید رجائی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه و بندر پهل را با استقرار شناورهای دریایی و اسکونجر انجام می دهد.جزایر کیش، لاوان و سیری به عنوان جزایر پرتردد که پتانسیل آسیب بالاتری از سمت کشتی ها به محیط زیست دریا در آن ها وجود دارد به عنوان مقاصد بعدی فعالیت در نظر گرفته شده اند.

    دریا: حجم سرمایه گزاری در این طرح چقدر بوده و این پروژه باعث اشتغال چند نفر شده است ؟
    قبل از هر چیز باید عرض کنم ، سئوال خوبی را بیان کردید؛ مجموع سرمایه گذاری این طرح هزار میلیارد ریال بوده که ۴۵۰ میلیارد ریال در بخش خشکی و ۵۵۰ میلیارد ریال هم در بخش دریایی است که خوشبختانه ۱۰۰ درصد این سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار تامین شده، ضمن اینکه این طرح بدون استفاده از تسهیلات بانکی انجام گردیده است، همچنین به عقیده ما یکی از مهم ترین قسمت های این طرح ایجاد اشتغال نیروی انسانی است که خوشبختانه این پروژه باعث اشتغال تعداد ۵۰ نفر شده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.