حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سکانس های دردناک از زجر مستاجران در بندرعباس
    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
    شناسه : 13713
    بازدید 1119
    6
    متولیان‌مسکن سکوت را بشکنند دریانیوز// * سکانس اول: مستاجرگزینی بی فرزند و کم فرزند هر متقاضی اجاره خانه که وارد دفاتر مشاوران املاک می شود و درخواست خانه اجاره ای دارد، مشاور املاک اگر خانه اجاره ای در فایلش داشته باشد ، اولین‌سوالی که می پرسد این است که خانواده شان چند نفره است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// * سکانس اول: مستاجرگزینی بی فرزند و کم فرزند
    هر متقاضی اجاره خانه که وارد دفاتر مشاوران املاک می شود و درخواست خانه اجاره ای دارد، مشاور املاک اگر خانه اجاره ای در فایلش داشته باشد ، اولین‌سوالی که می پرسد این است که خانواده شان چند نفره است. گویا بیشتر صاحبخانه ها تمایلی به اجاره خانه شان به خانواده هایی که فرزند دارند یا چند فرزندی هستند، ندارند وبیشتر تمایل دارند خانه شان را به یک زن و شوهر بی فرزند و یا حداکثر با یک فرزند اجاره دهند .

    صاحبخانه ها می دانند با این شرایطی که کمبود خانه های اجاره ای در بندرعباس وجود دارد و مسئولان‌ در این‌بخش اقدامی نکرده اند ، بالاخره می توانند مستاجر باب میل خودشان را داشته باشند و اقدام به مستاجرگزینی می نمایند و کک شان هم نمی گزد که خانواده های دارای چند فرزند با چه مشکلی برای یافتن سرپناه مواجه می شوند.این شیوه مستاجرگزینی که روز به روز هم شدیدتر می شود، دقیقا برخلاف سیاست فرزندآوری دولت و نظام است که مسئولان بدنبال تشویق مردم‌برای فرزندآوری و افزایش جمعیت هستند و این خانواده ها حتی برای اجاره خانه با محدودیت و ممنوعیت مواجهند و هیچ اقدامی برای رفع مشکل مسکن خانواده های چند فرزندی نشده است.

    آیا مسئولان و متولیان‌ ‌مربوطه از این درد ورنج مستاجران چند فرزندی اطلاع دارند ؟ آیا این وضعیت و شرایط دردناک خانواده های چندفرزندی با سیاست های فرزندآوری مطابقت دارد ؟ آنهایی که چند فرزند دارند و خانه ندارند و صاحبخانه ها حاضر نیستند به چندفرزندی ها حتی به راحتی خانه اجاره دهند ، تکلیف شان‌چیست ؟ آیا بایستی این خانواده در بدترین شرایط زندگی کنند و‌حمایت نشوند؟ آیا بایستی بخاطر چندفرزندی بودن مجبور شوند در خانه هایی در محلات و یا‌با اجاره های بسیار بیشتر زندگی کنند ؟ برای این خانواده ها، متولیان‌مسکن و دولت چه اقدامی انجام داده است؟ در استان مهاجرپذیر هرمزگان چه اقدامی شده است ؟

    * دادا وکاکاهای گرفتار
    در استان هرمزگان در حالی از عروسک های دادا و کاکا رونمایی می شود که برخی از خانواده های مستاجر ، اگر بخواهند دادا و کاکا داشته باشند، به راحتی نمی توانند حتی خانه‌اجاره ای بیابند و شرایط شان‌سخت می شود. برای مسکن دادا و کاکاهایی که هم‌اکنون هستند وآنهایی که قرار است بیایند، باید چاره ای اندیشیده شود تا سقفی بر سر داشته‌ باشند.

    اگر خانواده ای سه فرزند زیر۲۰سال داشته باشد که هیچکدام هم بعد از آبان ۱۴۰۰ بدنیا نیامده باشند، از زمین تشویقی و… هم محروم است و این خانواده های سه فرزندی و حتی دو فرزندی به راحتی نمی توانند خانه ای را اجاره کنند و یا برخی صاحبخانه ها، خانه شان را با شرط و شروط واجاره بیشتر و… به چنین خانواده هایی اجاره می دهند.برخی از خانواده های چهار فرزندی زیر۲۰ سال هم گلایه مندند که دولت در شهر بندرعباس به آنها زمین نمی دهد ودر شهرک علوی یا روستاهای اطراف که نام شهر گرفته اند ، زمین واگذار می‌شود که با دوری مسافت و… ، این واگذاری زمین‌ها مشکل مسکن چنین خانواده هایی را نمی تواند برطرف کند واین خانواده ها خواستار واگذاری زمین در شهر بندرعباس در اراضی الحاقی هستند.

    * سکانس دوم :خانه اجاره ای نداریم
    بیشتر متقاضیان اجاره نشینی در دفاتر مشاور املاک با جمله «خانه اجاره ای نداریم» ،مواجه می شوند و یا اینکه تعداد اندک واحد اجاره ای موجود، هم اجاره ها و ودیعه شان آنقدر بالاست که بیشتر متقاضیان خانه اجاره ای فقط یک‌کلام می گویند که این پول را ندارند و سرشان را پایین می اندازند و‌با حالت شرمندگی و گاهی اشک در چشم دفتر مشاور املاک را ترک می کنند. برخی از آنها هم می‌گویند که مدت زمان زیادی بدنبال خانه اجاره ای هستند وهنوز نتوانسته اند خانه پیدا کنند و درمانده شده اند و هیچکس به فکر این‌قشر درمانده مستاجر بی خانمان نیست.

    * سکانس سوم: اجاره های نجومی
    بنگاه دار به متقاضی خانه که سه فرزند دارد، می گوید، یک خانه سه خوابه برای اجاره دارد که مالک خانه به وی گفته خانه اش را یک‌میلیارد تومان رهن بدهد یا اینکه ۶۰۰ میلیون ودیعه و مبلغی هم اجاره باشد. بنگاه‌دار می گوید مبلغ اجاره را البته مالک خانه مشخص نکرده است و به همین دلیل با مالک خانه تماس می گیرد و تلفن را روی بلندگو می گذارد و به مالک می گوید یک معلم‌ می خواهد خانه تان را اجاره کند و خانه تان به محل کارش نزدیک است و مراعاتش کن ، چه مبلغی اجاره می دهید؟

    مالک از آن‌سوی خط می گوید ۶۰۰میلیون ودیعه و ۲۰ میلیون اجاره . از این مبلغ بنگاه‌دار هم تعجب می کند و متقاضی خانه اجاره ای هم می گوید مبلغش زیاد است. مالک می گوید پس ودیعه را مبلغ بیشتری پرداخت کند و ۱۵ میلیون تومان اجاره بدهد. نمی دانم مالک این خانه با خودش فکر کرده که یک معلم چقدر حقوق می گیرد که می تواند ۲۰ میلیون تومان فقط اجاره پرداخت کند ؟ شاید هم حقوق معلمان ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان شده است که فقط صاحبخانه ها خبر دارند و ما خبر نداریم. چرا به همدیگر رحم نمی کنیم؟

    سکانس چهارم : دیوار ، مرجع است؟
    برخی از مشاوران املاک وقتی قیمت فروش ملک یا رهن واجاره را از آنها می پرسید ، می گویند قیمتی که آنها می گویند ، از قیمت های ثبت شده در دیوار کمتر است. متاسفانه در حالی بیشتر مشاوران املاک، پلتفرم دیوار را مرجع قیمت گذاری می دانند و به مشتری می گویند که بیشتر مواردی که در این پلتفرم ثبت شده را خود مشاوران املاک و دلالان ثبت می کنند و در حقیقت در آنجا قیمت سازی های کاذب و حبابی مسکن صورت مي گيرد و هیچ نظارتی هم‌برآن ها وجود ندارد. چندماه قبل بحث تعلیق این‌پلتفرم مطرح شد و مدتی بعد هم مسکوت ماند و مشخص نشد چرا نه تعلیق شد و نه روندشان را اصلاح کردند؟

    * سکانس پنجم: سامانه اجاره بها راه اندازی نشد
    نیمه های تابستان امسال براساس وعده نماینده وزارت راه وشهرسازی که به هرمزگان سفر واز تعدادی از مشاوران املاک‌بازدید کرده بود، قرار شد سامانه اجاره بها در بندرعباس از شهریور راه اندازی شود و املاک اجاره‌ای براساس موقعیت و ساخت و…قیمت گذاری شده تا هر شخصی نتواند قیمت غیرکارشناسی و حبابی را برای اجاره ملک یا املاکش ارائه دهد که این وعده باعث خوشحالی مستاجران شد که این وعده هم به تعویق افتاد وتاحالا عملیاتی نشد و هیچ نظارتی بر قیمت گذاری ها وجود ندارد.

    گویا برای متولیان این حوزه ،زجر و رنج مستاجران برای یافتن خانه با اجاره منطقی و واقعی مهم نیست ، وگرنه حداقل با راه اندازی این‌سامانه می توانستند بازار اجاره را اندکی کنترل کنند.

    * سکانس ششم : بنگاه ها زیر ذره بین ناظران هستند؟
    شهروندی از ودیعه ۲۰۰میلیون تومانی واجاره دو و نیم میلیون تومانی یک ملک دوخوابه توسط یکی از آشنایانش به یک مستاجر به یک مشاور املاک می گوید که بنگاه‌دار با‌شنیدن این مطلب می‌گويد من حاضرم همین ملک را با حداقل هشت میلیون تومان سه سوت اجاره دهم . متاسفانه این شیوه را بیشتر مشاوران املاک دارند که در افزایش اجاره بها بسیار اثرگذار بوده است و آنها اجازه کاهش قیمت و اجاره مسکن را نمی دهند. نظارتی هم بر مشاوران املاک وجود ندارد.

    حتی تعداد زیادی مشاور املاک فاقد مجوز و بی شناسنامه در استان وجود دارند که در تابستان گذشته برخی از آنها شناسایی شدند. از طرفی دیگر برخی از مشاوران املاک به دلال و سازنده ملک و… تبدیل شده اند و به موضوع تداخل صنفی که «مهلی» نماینده وزارت راه وشهرسازی مدتی قبل نسبت به آن هشدار داده بود، اما توجه نشد. از طرفی دیگر برخورد با مشاوران املاک متخلف بازدارنده نیست و وعده چندماه قبل استاندار هرمزگان‌برای تشدید برخورد با این بنگاه ها محقق نشد.

    * سکانس هفتم: مالیات از خانه های خالی اخذ می شود؟
    در حالی دولت وعده اخذ مالیات از خانه های خالی داده بود و مسئولان راه وشهرسازی استان نیز در تابستان اعلام کردند که مشخصات تعداد زیادی از واحدهای خالی از سکنه را به امور مالیاتی ارائه داده اند وانتظار می رفت با شناسایی و اخذ مالیات از صاحبان املاک خالی ، مالکان شان متقاعد شوند تا املاک شان را بفروشند یا اجاره دهند که این مهم هم محسوس نیست. برخی از فعالان حوزه مسکن و مشاوران املاک آمارهایی از خانه های خالی دارند که اگر این واحدها عرضه می شد، بخشی از نیاز مسکن در شهر بندرعباس برطرف می شد و حباب قیمت و اجاره مسکن کاهش می یافت و مستاجران اینقدر برای اجاره خانه جگرشان خون نمی شد و زجر نمی کشیدند. اما در حوزه اخذ مالیات از خانه های خالی در بندرعباس نیز اقدام اثرگذاری را شاهد نیستیم .

    * سکانس هشتم: ۱۵ هزار واحدمسکن ملی چه سرنوشتی دارند؟
    در حالی دو سال و نیم از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور می گذرد ، که اجرای این طرح در بندرعباس از همان ابتدا با چالش جانمایی نامناسب در شهرک‌علوی ، انتقال محل اجرای طرح به شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس و الحاق اراضی مواجه شد که زمان زیادی هدر رفت و از مرداد ماه امسال هم‌تسطیح اراضی شروع شد و مشخص نیست این ۱۵ هزار واحد چه زمانی به سرانجام برسد.

    اگر که همان سال ۱۴۰۰عملیات ساخت وساز این واحدهای مسکونی در بندرعباس آغاز شده بود و تاکنون خانه ها به متقاضیان واجدشرایط واگذار شده بود، بطور حتم بسیاری از مستاجران و افراد بی خانه صاحب خانه شده بودند و حباب قیمت مسکن واجاره از بین رفته بود. از طرفی دیگر درصورت احداث و واگذاری واحدهای مسکن‌ملی در بندرعباس ، مالکان واحدهای خالی از سکنه نیز احساس خطر افت قیمت املاک شان را می کردند و خانه های شان را عرضه می کردند و امروز افراد زیادی از مستاجری و بی خانمانی نجات یافته بودند.


    * سکانس نهم‌: مادر معلول بدنبال خانه
    مادر یک معلول به مشاور املاک می گوید ۱۰۰میلیون تومان دارد برای ودیعه و ماهی سه تا چهار میلیون تومان می تواند پرداخت کند. مشاور املاک پیشنهاد وام ودیعه مسکن می دهد که این مادر می گوید توان‌بازپرداختش را ندارد. او هم به دفاتر مشاور املاک زیادی رفته و با این دارایی اش نتوانسته خانه ای مناسب را برای اجاره بیابد.

    * سکانس دهم: اجاره برای کارگر
    کارگری با دو فرزند دانش آموز که توانسته در یکی از محلات حاشیه ای شهر بندرعباس دو سال قبل با ده میلیون پیش پرداخت و ۵۰۰ هزار تومان اجاره و کمک های خیرین خانه ای را اجاره کند ، سال قبل صاحبخانه عذرش را خواست و چند مرتبه جروبحث داشتند تا خانه را تخلیه کند و مستاجر خانه ای دیگر را با این‌مبلغ نمی توانست در جایی دیگر پیدا کند. بعد از چند ماه بالاخره خانه ای دیگر در همین محله با ۲۰ میلیون ودیعه و یک‌میلیون تومان اجاره کرد که از چند نفر قرض گرفت تا ودیعه را پرداخت کرد.

    امسال همان خانه پول پیشش ۵۰ میلیون و اجاره اش ۲میلیون شده است و به سختی و با واسطه و… وام گرفت تا توانست ودیعه را پرداخت کند. حالا از یک طرف برای پرداخت اجاره و اقساط وامش شرایط سختی دارد و هم نگران افزایش کرایه در سال بعد است و نمی داند چه کار کند. خانه اش هم‌فرسوده و قدیمی است که از سقفش حشرات بیرون می آیند و امکان‌ریزش و تخریبش هم وجود دارد و در بارندگی ،آب از سقفش چکه می کند. همسایه اش هم با سه فرزند چنین شرایطی دارد ومادر خانواده بیمار است و توان درمانش را هم ندارد. کمبود شدید مسکن‌در بندرعباس باعث افزایش قیمت مسکن و رهن واجاره در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده هم شده است. هیچ نظارتی بر قیمت مسکن واجاره بها در این شهر وجود ندارد.

    * سکانس یازدهم :بیرون‌ریختن اثاثیه توسط صاحبخانه
    چند روز قبل هم خانمی با دفتر روزنامه تماس گرفته بود و گفته بود ،صاحبخانه اسباب و اثاثیه اش را بیرون ریخته و نمی تواند خانه اجاره کند و به هر جایی هم مراجعه کرده، نتیجه ای نگرفته است. البته چنین مواردی کم و‌بیش شنیده می شود وهرساله ودیعه و اجاره افزایش می یابد و بسیاری از مستاجران توان پرداخت ندارند.

    * سکانس دوازدهم :متولیان مسکن سکوت را بشکنند
    متولیان‌مسکن در استان هرمزگان سکوت شان‌را بشکنند و بگویند برای رفع مشکل مسکن مستاجران و‌بی خانمان ها در بندرعباس چه اقدامی کرده اند؟ چرا مشکلات مستاجران روزبه روز بیشتر می شود؟ چرا نظارتی بر مشاوران املاک و دلالان و خانه های خالی نشده و سامانه اجاره بها در این شهر راه اندازی نشده است ؟ چرا ۱۵هزار واحد مسکن ملي بندرعباس در وعده ها رها شده است؟ چرا هیچکس خود را در برابر وضعیت وخیم مستاجران مسئول نمی داند ؟ چرا شرایط بگونه ای است که‌ نه مستاجران به راحتی می توانند خانه اجاره کنند و نه مالکان بسهولت می توانند خانه شان را تبدیل به احسن کنند و خانه مناسب تری بخرند و نه افراد عادی توان خرید خانه را دارند ؟ دولت در این‌بخش ها در بندرعباس چه اقدامی کرده است ؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.