حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • رژه معتادان بی‌خانمان درکوچه پس کوچه های شهرم
    ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۶
    شناسه : 9348
    بازدید 1140
    8
    گزارش دریا از ازدیاد معتادان متجاهر در بندرعباس دریانیوز// اعتیاد و کارتن خوابی زخمی کهنه بر پیکره شهر بندرعباس و به‌خصوص محلات حاشیه نشین است. بحران مواد مخدر، جزء بحران‌های بزرگ جامعه بشری است و در کنار بحران کم‌آبی و سلاح‌های مهلک اتمی و شیمیایی از آن نام می برند.
    ارسال توسط : نویسنده : سما آذر منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// اعتیاد و کارتن خوابی زخمی کهنه بر پیکره شهر بندرعباس و به‌خصوص محلات حاشیه نشین است. بحران مواد مخدر، جزء بحران‌های بزرگ جامعه بشری است و در کنار بحران کم‌آبی و سلاح‌های مهلک اتمی و شیمیایی از آن نام می برند.
    هرمزگان با وجود به یدک کشیدن نام قطب اقتصاد کشور تاکنون نتوانسته به خوبی فرزندان خود را بر سر سفره اقتصاد بنشاند به همین دلیل هر روز شاهد گسترش حاشیه‌نشینی هستیم.هرمزگان جنوبی‌ترین استان کشور با دارا بودن منابع و درآمدهای زیاد حاصل از صادرات و واردات و وجود بنادر شهید باهنر و شهید رجایی به قطب اقتصاد کشور شهرت یافته است، استانی که به واسطه ثروت‌های عظیم موجود در آن نامی جهانی پیدا کرده اما علیرغم وجود این حجم از منابع مالی نهفته در این استان، مردمش با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

    رژه معتادان بی خانمان و کارتون خواب در قطب اقتصاد کشور موضوعی است که در سال های اخیر رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و در سایه بی توجهی های مسئولان این قشر به عضو جداناپذیر جامعه تبدیل شده اند. اعتیاد به مواد مخدر بخش قابل توجهی از منابع انسانی، سرمایه های اجتماعی و اقتصادی جامعه را از بین می برد که علاوه بر جلوه ها و ابعاد منفی آشکار آن، ابعاد آسیب زای پنهانی نیز دارد که شاید به مراتب خطرناکتر از ابعاد آشکار آن باشد.

    تحمیل هزینه های هنگفت اقتصادی و انسانی به دولت و ایجاد تشکیلات عریض و طویل مبارزه با آن، افزایش جرائم متأثر از اعتیاد مثل طلاق ، خودکشی، سرقت، افسردگی و سرخوردگی اجتماعی، ایجاد فشار و تنش روانی در خانواده ها، فروپاشی خانواده ، کاستی در تربیت و اجتماعی کردن فرزندان، ضرر و زیان مالی به جامعه تنها بخشی از پیامدهای اعتیاد درجامعه است. امروزه با گسترش اعتیاد در بین زنان، در پاتوق افراد کارتن خواب و بی خانمان، زنان نیز مشاهده می شوند و زباله‌گردی زنان معتاد در شهر زخمی تازه بر پیکر کرامت زن است که با وجود جایگاه و منزلت الهی بانوان باید شاهد زوال و نابودی این اصل بنیادین جامعه بود.
    در میان واژه های کارتن خوابی، گورخوابی، پل‌خوابی و هجوم بی خانمانان به اماکن تاریخی واژه خورخوابی در پایتخت اقتصاد کشور موضوعی تازه‌ است که این روزها رسانه ها از ابعاد گسترده این فاجعه انسانی و شهری پرده برداشته اند.خورهای بندرعباس که در گذشته معبری برای جریان آب از خشکی به دریا و بالعکس در فصل زمستان و بارندگی بودند این روزها علاوه بر روانه کردن فاضلاب خانگی و محیطی برای گسترش موجودات موزی به مامنی برای معتادان بی‌خانمان تبدیل شده‌اند تا فارغ از آلودگی و برای دور ماندن از چشم رهگذران دل به اعماق خورهای متعفن سپرده اند.

    تجمع افراد بی خانمان در قسمت های سرپوشیده پل ها و خورها در کنار تمام مشکلات زیستی آثار منفی بر ساکنان محلات دارد چرا که پرسه معتادان در کوچه و خیابان هایی که محل عبور زنان و کودکان است نگرانی خانوادها را دوچندان می کند همچنین جمعیت بالای معتادان در یک محل موجب حضور ساقی ها و توزیع کنندگان مواد مخدر می شود.ساکنین محلات همسایه خور که تا دیروز نگران سلامت فرزندانشان و آلودگی های ناشی از فاضلاب و روان آب های آلوده بودند این روزها باید مواظب سلامت روحی و روانی خانواده خود باشند که مبادا روزی در اثر درگیری بی خانمان‌ها و معتادان فرزندانشان آسیب ببینند و یا پای افیون به خانه محقرشان باز شود.
    همچنین بافت محلات حاشیه ای و کوچه های تنگ وتاریک بندرعباس، قرار گرفتن برخی منازل بر بالا و یا زیر کوهها و… شرایط را بگونه ای ایجاد کرده است که حتی اجازه حضور و ورود خودروهای پلیس، آتش نشانی، آمبولانس و… را نمی دهد و بایستی برای بازگشایی معابر نیز سایر دستگاه ها وحتی صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی یاریگر شهرداری باشند و مشارکت کنند تا این مهم محقق شده و باعث ارتقای امنیت و خدمات شوند و نیاز است آقای استاندار و فرماندار و شورای شهر در این حوزه بصورت جدی ورود کنند تا میزان رضایت ساکنان این مناطق که دو سوم شهر را نیز تشکیل می‌دهند، افزایش یابد. ساکنان محلات حاشیه ای وبافت های فرسوده بندرعباس امنیت ندارند و سارقان، معتادان، اراذل و اوباش باعث سلب امنیت در این مناطق هستند.
    اعتیاد، بلای خانمان‌سوزی است که لازمه پیشگیری از گرفتاری جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در این مرداب باتلاقی، آموزش، آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و اجتماعی کردن مسئولیت مبارزه و اصلاح قوانین است.
    اعتیاد یکی از معضلات جوامع بشری است. مبارزه با این مشکل نیرو و سرمایه بسیاری را هدر می‌دهد. بهترین رویکردهای موثر، پیشگیری اولیه از اعتیاد است، در همین راستا روش‌های علمی و بسیار موثری پشنهاد شده که به ‌نام روش‌های مصون‌سازی روانی معروف است. بشر امروز باید بداند مبارزه با مواد مخدر در عصر کنونی به یک موضوع فنی و معادله چند مجهولی و پیچیده تبدیل شده است و ارتقای آگاهی و آموزش، لازمه حل این معادله چند مجهولی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد و باید راهبردهای مبارزه با مواد مخدر به‌ روز شود.

    این راهکارها در بخش پیشگیری باید تقویت شود و آموزش به جوانان و نوجوان به منظور جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد بومی‌سازی شود. نیاز است شورای تامین استان و شهرستان و دستگاه های متولی برای ارتقای امنیت در این محلات و پاکسازی معتادان، اراذل، سارقان، مواد و مشروب فروشان و… اقدام جدی‌تری کنند.

    بازگشایی معابر و لاین بندی کوچه ها در ارتقای امنیت وخدمات رسانی در محلات بسیار اثرگذار است و نیاز است این موضوع در برنامه ریزی‌های متولیان مربوطه قرار گیرد؛ فعالیت جهادی و تلاش مجدانه تنها گزینه های روی میز مسئولان برای موفقیت در راه مقابله با معضل اعتیاد و کاهش جامعه معتادان است که متاسفانه مسئولان در هرمزگان همچنان عملکردی منفعلانه دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.