حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دیوار بازار مبل سدی در برابر سوخت‌گیری خودروها
    ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۵۵
    شناسه : 11355
    بازدید 11664
    9
    در جایگاه سوخت بلال بندرعباس دریانیوز// معضلات سوخت‌گیری خودروها در شهر بندرعباس تمامی ندارد. بعد از اینکه صف‌های طولانی برای زدن بنزین در شهر بندرعباس کمی کنترل شد، اما باز هم در بعضی جایگاه‌های سوخت این شهر شاهد ترافیک‌های سنگین برای سوخت‌گیری هستیم.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// معضلات سوخت‌گیری خودروها در شهر بندرعباس تمامی ندارد. بعد از اینکه صف‌های طولانی برای زدن بنزین در شهر بندرعباس کمی کنترل شد، اما باز هم در بعضی جایگاه‌های سوخت این شهر شاهد ترافیک‌های سنگین برای سوخت‌گیری هستیم. استان هرمزگان به دلیل ساحلی بودن، همواره محلی برای قاچاق مواد مختلف بوده‌است. در گذشته‌های نه چندان دور، چیزهایی مانند پارچه و سیگار به عنوان قاچاق تلقی و جابجا می‌شد تا امروز که به موضوع سوخت رسیده است. موضوع سوخت اما ابعاد بیشتری از قاچاق دارد که علاوه بر وارد کردن خسارت به اقتصاد کشور، جان بسیاری از مردم این استان را نیز هدف قرار داده است بارها و بارها دیده و شنیده‌ایم که افرادی به دلیل قاچاق سوخت جان خود را از دست داده یا باعث پایان یافتن زندگی دیگران شده‌اند.

    تصادفات بسیار زیاد به دلیل سرعت بالا و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بر هم زدن تمرکز دیگر رانندگان و … باعث شده‌است تاکنون در هرمزگان تعداد زیادی از جوانان و حتی کودکانی که در مسیر تردد این خودروها قرار می گیرند جان خود را از دست بدهند. بیکاری بسیاری از مردم این استان که باعث قرار گرفتن در جایگاه‌های نخست جدول بیکاری کشور شده‌است و پول‌های بادآورده هنگفتی که در قاچاق سوخت جابجا می‌شود باعث شده افراد زیادی به این کار روی بیاورند هر چند در سال جاری شاهد برخوردهای زیادی با این موضوع بوده‌ایم اما همچنان شاهد تردد خودروهای سوخت‌بر در سطح جاده‌های استان هستیم. این امر باعث شده‌است که در جایگاه‌های سوخت استان، هنوز خودروهایی که برای قاچاق سوخت سوخت‌گیری می‌کنند حضور داشته و صف‌های طولانی را در جایگاه‌ها شاهد باشیم. برای کنترل صف‌های طویل سوخت‌گیری در جایگاه‌های بنزین شهر بندرعباس، جایگاه‌هایی که دارای کارت سوخت آزاد هستند در حاشیه شهر مشخص شد تا جایگاه‌های درون شهر کمی خلوت شوند اما باز هم برخی جایگاه‌ها هنوز دارای صف‌های شلوغی هستند.

    یکی از این جایگاه‌های شهر بندرعباس که از جایگاه‌های قدیمی نیز می‌باشد، جایگاه بلال است. در پی تماس‌های مردمی که با روزنامه دریا انجام شده‌است، شهروندان از وجود صف‌های طولانی در این جایگاه گلایه دارند و علت اصلی آن را وجود یک بازار مبل در کنار این جایگاه عنوان می‌کنند که باعث شده بخشی از ورودی جایگاه بلال مسدود شود و رانندگان در صف‌های طولانی برای مدت زمان زیادی بمانند. خوارزمی یکی از شهروندان بندرعباسی در این زمینه می‌گوید: وجود این بازار مبل در کنار جایگاه سوخت باعث شده دسترسی به نازل‌های انتهایی جایگاه عملا میسر نباشد و رانندگان مجبور هستند در صف نازل‌های اولی بمانند که این امر باعث به وجود آمدن صف‌های طولانی در این جایگاه می‌شود. مردم در شهر بندرعباس برای سوخت‌گیری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و وجود معبری که دسترسی به جایگاه را مسدود می‌کند مشکلی بر مشکلات را می‌افزاید. شهروند دیگری در این زمینه می‌گوید: وجود این دیوار بخشی از مسیر را مسدود کرده و صف‌های دیگر را شلوغ می‌کند در صورتی که اگر این دیوار وجود نداشته باشد مسیر برای دسترسی به نازل‌های انتهایی باز می‌شود و رانندگان به آسانی می‌توانند سوخت‌گیری نمایند.

    اگر اتفاق ناگواری در این جایگاه رخ دهد به دلیل اینکه مسیرها مسدود است، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برجای بگذارد. نظری یکی دیگر از شهروندان درباره وجود این دیوار عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته این دیوار وجود نداشت و مردم راحت سوخت‌گیری انجام می‌دادند اما دو سه سالی است که این دیوار کشیده شده و رانندگان را به دردسر انداخته است. فکر می‌کنم از زمانی که مالک جایگاه تغییر کرده‌است این معضل به وجود آمده و باعث به وجود آمدن صف‌های طولانی شده‌است. البته ناگفته نماند که این دیوار زمانی که کشیده شد، چند متری جلوتر بود و به دلیل مشکلات بوجود آمده، چند متری عقب‌نشینی کرده‌است اما بازهم مشکلات پابرجاست و اگر این دیوار به صورت کامل برداشته شود قطعا سوخت‌گیری برای رانندگان راحت‌تر خواهد شد. ناصری شهروند دیگری است که از نبود کارت آزاد در همه جایگاه‌ها گلایه دارد و بیان می‌کند: برای برخورد با قاچاق سوخت باید کارهای دیگری انجام شود و تنها جمع‌آوری کارت سوخت از جایگاه نمی‌تواند با این معضل مقابله نماید و باید به صورت ریشه‌ای این موضوع برطرف شود. تا زمانی که راه‌های قاچاق وجود داشته و قاچاقچیان بتوانند کار خود را انجام دهند، این برخوردها جنبه بازدارندگی ندارد. الان در جایگاه‌های دارای کارت سوخت آزاد صف‌های طولانی وجود دارد و راننده‌ای که براثر اتفاقی کارت خود را گم کرده یا سوخته‌است باید تاوان ماندن در صف‌های شلوغ را پس دهد.

    همه رانندگانی که با کارت آزاد سوخت‌گیری می‌کنند قاچاقچی نیستند و برخی برای مصرف خود مجبور هستند از این کارت استفاده نمایند. افرادی مثل من ساکن بندرعباس هستیم و پدر و مادرمان در میناب یا شهرهای دیگر هستند و آخر هفته‌ها اگر بخواهیم به دیدار آنها برویم سوختی که در کارت ما شارژ می‌شود کفاف یک ماه را نمی‌دهد و مجبور هستیم که در صف آزاد ایستاده و حتی تا یک ساعت هم معطل می‌شویم. حتی معضل بزرگ دیگری که وجود دارد این است که در جایگاه‌های بین شهری استان و حتی جایگاه‌های شهری مانند میناب کارت سوخت آزاد وجود ندارد و اگر شخصی در این شهر کارت نداشته باشد به مشکل برمی‌خورد. اگر مسافری به این شهر بیاید و بخواهد بنزین بزند و کارت نداشته باشد قطعاً مشکلاتی برای او پیش می‌آید. شریفی دیگر شهروند بندرعباسی درباره مشکلات جایگاه‌های سوخت استان می‌گوید: با دادن سی لیتر به هر خودرو در هر سوخت‌گیری، مشکل قاچاق سوخت را حل نمی‌کند چرا که فردی که نیاز به بنزین بیشتر دارد مجبور است مجدداً در صف ایستاده و معضل صف‌های طولانی پابرجا بماند.

    چرا در استان برای معضل قاچاق سوخت فکری اساسی صورت نمی‌گیرد و تنها فشار این کار بر مردم که سوخت برای خودرو خود نیاز دارند وارد می‌شود. اگر کارت سوخت خودرویی بسوزد یا گم شود، تا مدت زمان زیادی که کارت سوخت او می‌آید باید در صف‌های طولانی معطل شود تا بتواند سوخت‌گیری نماید. هر چند که صف‌های جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد ندارند بیشتر اوقات شلوغ است اما باز هم به مراتب سوخت‌گیری با کارت شخصی آسان‌تر از کارت سوخت آزاد است. فردوست یکی دیگر از شهروندان از خرابی نازل‌های سوخت گلایه دارد و می‌گوید: هیچ جایگاه سوختی در بندرعباس وجود ندارد که تمامی نازل‌های آن سالم بوده و به مردم ارائه خدمت کند. یکی از دلایل وجود صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت استان، خرابی نازل‌ها است که باعث می‌شود رانندگان برای سوخت‌گیری معطل شوند. برای این موضوع نیز باید متخصصان امر چاره‌ای پیدا کنند که مجبور نباشیم زمانی که قطعه‌ای خراب می‌شود مردم تاوان آن را پس دهند.

    این موارد گوشه‌ای از معضلات سوخت‌گیری خودروها در شهر بندرعباس است. در خصوص جایگاه بلال بندرعباس نیز ذکر این نکته ضروری است که به دلیل عدم دسترسی رانندگان خودروها به نازل‌های انتهایی، این نازل‌ها برای سوخت‌گیری موتورسیکلت‌ها اختصاص یافته‌است اما وجود صف‌های طولانی برای خودروها، مشکلات زیادی برای رانندگان این وسایل نقلیه بوجود آورده است این در حالی است که سال‌های گذشته که چنین دیواری وجود نداشت، سهولت بیشتری در سوخت‌گیری رانندگان وجود داشت اما اکنون، دیوار این بازار مبل همانند سدی در برابر سوخت‌گیری خودروها قرار دارد و شهروندان را به زحمت انداخته است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.