حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • دوست یابی دغدغه اصلی کودکان در مدرسه
    ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۹
    شناسه : 10441
    بازدید 1226
    3
    دریانیوز// مهارت‌های اجتماعی زیادی از جمله مهارت دوست یابی در مدرسه وجود دارد که والدین باید آن را به کودکان آموزش دهند. تجربه دوست یابی در مدرسه یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که در دوران تحصیل هر فرد رخ می‌دهد.حضور در مدرسه ابتدایی را می‌توان به عنوان اولین تجربه جدی و رسمی کودکان برای حضور در اجتماعات بزرگ دانست.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مهارت‌های اجتماعی زیادی از جمله مهارت دوست یابی در مدرسه وجود دارد که والدین باید آن را به کودکان آموزش دهند. تجربه دوست یابی در مدرسه یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که در دوران تحصیل هر فرد رخ می‌دهد.حضور در مدرسه ابتدایی را می‌توان به عنوان اولین تجربه جدی و رسمی کودکان برای حضور در اجتماعات بزرگ دانست.

    در چنین شرایطی کودک باید از قبل برای این موقعیت اجتماعی جدید آماده شود. در غیر این صورت ممکن است با سختی‌های زیادی مواجه شود. دوست یابی در مدرسه برای بعضی از کودکان کار سختی است؛ والدین وظیفه دارند این مهارت را به فرزند خود آموزش دهند. والدین بهتر است مفهوم دوستی و مهارت دوستیابی را چندین ماه پیش از ورود به مدرسه برای کودک خود شرح دهند.توجه داشته باشید که سازگار شدن با محیط ناآشنا برای کودکان استرس‌زا بوده و ممکن است به سلامت روانی آن‌ها آسیب وارد کند.

    بنابراین توصیه می‌شود روزهای ابتدایی در کنار فرزند خود حضور داشته و به او برای یافتن دوست جدید کمک کنید. کودک بیشتر زمان خود را در کنار خانواده و والدینش سپری می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت، خانواده موثرترین نقش را برای تقویت مهارت‌های دوست‌یابی کودک بر عهده دارند.خانواده اولین اجتماعی است که کودک، بودن در آن را تجربه می‌کند. اگر کودک در محیط دوستانه پرورش یابد، خود به خود مهارت‌های دوست یابی را نیز آموزش خواهد دید. به عبارت دیگر، اگر پدر، مادر و فرزندان رابطه‌ی مناسبی با یکدیگر نداشته باشند، کودک نیز از کمبود مهارت‌های دوست یابی در مدرسه رنج خواهد برد.بهترین کلاس برای آموزش مهارت‌های دوست یابی در مدرسه، حضور در اجتماع است. والدین می‌توانند به همراه فرزند خود در وقایع اجتماعی شرکت کرده و مهارت‌های مهم زندگی را به او آموزش دهند.
    از اجتماعات مناسب برای کودکان پیش دبستانی می‌توان به گردش، تفریح، سینما رفتن و… اشاره کرد. روانشناسان از دنیای بازی و اسباب بازی برای درمان انواع اختلالات رفتاری در کودکان استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، بازی کردن به کودکان کمک می‌کند تا با دیگران به بهترین نحو تعامل برقرار کنند. به همین دلیل، بازی‌های جمعی نیز بهترین فضا برای تقویت مهارت دوست یابی در مدرسه‌ی کودک محسوب می‌شود. اکثر بازی‌های دسته‌جمعی به صورت رقابتی برگزار می‌شود. بنابراین اگر کودک در تیم برنده شود، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و خجالتی بودن خود را کنار می‌گذارد. همچنین در صورتی که کودک احساس باخت را تجربه کند، شیوه‌ی کنترل خشم را نیز آموزش خواهد دید.
    معمولا برقراری اولین ارتباط برای دوست یابی در مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه کودک اولین گام برای ایجاد رابطه‌ی دوستانه را به درستی طی کند، رابطه‌ی با دوام‌تری را تجربه خواهد کرد. شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند: «نگه داشتن دوست از پیدا کردن آن سخت‌تر است.» بر اساس این عبارت توصیه می‌شود که مهارت گذشتن از اشتباهات دیگران را به کودک خود آموزش دهید. عذرخواهی کردن، از اصول اساسی برای دوست یابی در مدرسه است که به کودک کمک می‌کند تا از روابط خود در مقابل اشتباهات محافظت کند. اگر کودک بتواند با آغوش باز اشتباهات خود را قبول کند، می‌تواند با عذرخواهی کردن خطای خود را نیز جبران کند.مهارت‌های دوست یابی در مدرسه نیز مانند دیگر مهارت‌های مهم زندگی به آموزش نیاز دارد. در این راه، پرسنل مدرسه به اندازه‌ی والدین دخیل هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.