حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دغدغه های درمان در هرمزگان
    ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
    شناسه : 11380
    بازدید 1482
    5
    دریانیوز// هزینه های بالای مستقیم و غیرمستقیم (تردد وایاب وذهاب و...) درمان باعث شده است برخی خانواده ها توان درمان شان را نداشته باشند و جان شان را از دست دهند.سه هفته قبل بود که سرپرست یک خانواده که برای درمان قلبش به یکی از استان ها رفته بود و هزینه دویست میلیونی برای آن نوع عملش را از وی مطالبه کرده بودند و خانواده اش نتوانستند تامین کنند و فوت کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// هزینه های بالای مستقیم و غیرمستقیم (تردد وایاب وذهاب و…) درمان باعث شده است برخی خانواده ها توان درمان شان را نداشته باشند و جان شان را از دست دهند.سه هفته قبل بود که سرپرست یک خانواده که برای درمان قلبش به یکی از استان ها رفته بود و هزینه دویست میلیونی برای آن نوع عملش را از وی مطالبه کرده بودند و خانواده اش نتوانستند تامین کنند و فوت کرد.

    خانمی دیگر هم که از بندرعباس به یزد رفت، گفتند بین ۶۰تا ۷۰ میلیون تومان هزینه عمل قلبش می شود واز چندین جا قرض گرفتند تا توانستند عملش کنند. از طرفی دیگر زیرمیزی هایی که برخی از پزشکان می گیرند، باعث شده درمان برای خانواده های محروم و متوسط سخت تر شود. بعضی پزشکان هم به بیماران شان می گویند فقط در بیمارستان خصوصی عمل می کنند که هزینه اش بسیار بالاست و برخی از خانواده ها توان پرداختش را ندارند. در استانی مانند هرمزگان که مشکلاتی در حوزه بهداشت ودرمان از گذشته به ارث رسیده وجود داشته و بسیاری از بیماران همچنان مجبورند برای درمان به خارج از استان بروند، نیازمند انقلابی در درمان است که اقداماتی امیدبخش در این حوزه شروع شده است. در سال های اخیر هم که موج مهاجرت پزشکان به خارج از کشور افزایش یافته است، مشکلات کمبود پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان وحتی سایر مناطق در حال افزایش است و کمبود نیروی انسانی متخصص زنگ خطری است که تربیت پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص و پرستار و… بومی منطقه و خدمت‌رسانی در همان منطقه با اخذ تعهدمحضری برای خدمت طولانی مدت را می طلبد.

    از آن طرف متاسفانه شرایط بگونه ای شده است که بیشتر کسانی وارد دانشگاه های مطرح می شوند که از یک طرف در دوران تحصیل مدرسه هزینه چند ده وصدمیلیونی آمادگی برای کنکور و دانشگاه کرده اند و توانسته اند وارد دانشگاه هایی خاص شوند و از آن طرف بیشتر آنها از همان آغازین روزهای ورود به دانشگاه تصمیم دارند که بعد از فراغت از تحصیل، اقدام به مهاجرت کنند و بطور حتم کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور برطرف نمی شود و بیشترین تاوان را نیز استان های محروم مانند هرمزگان می دهند. در این شرایط ضرورت دارد سهمیه تحصیل ویژه مناطق محروم برای دانشجویان در شهرستان ها و استان های محروم اختصاص یابد تا دانشجویانی از این شهرستان ها وارد دانشگاه ها شوند وبعد از فراغت از تحصیل، در استان وشهرستان های استان به مردم شان خدمت کنند که در حوزه بهداشت ودرمان که کمبود نیروی انسانی وجود دارد و روزبه روز افزایش می یابد، بایستی این مهم محقق شود. از طریق دانشگاه های علوم پزشکی مرکز استان وشرق وغرب هرمزگان بایستی نیروی انسانی مورد نیاز در افق یکی دو دهه آینده نیز بایستی تربیت شوند تا کمبود نیروی انسانی برطرف شود.

    از طرفی دیگر کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی نیز بایستی با اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین و صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان برطرف شود. هفته قبل خبر نصب دستگاه ام آر آی در بیمارستان قشم باعث خوشحالی مردم این منطقه شد که نیازی ندارند برای ام آر آی به مرکز استان سفر کنند و ضرورت دارد در سایر بیمارستان های استان این دستگاه و سایر تجهیزات پزشکی نصب شود تا بیماران در شهرستان های استان اقدامات درمانی شان را انجام دهند و نیاز به سفر درمانی به مرکز استان و سایر استان های کشور را نداشته باشند. از طرفی دیگر از هم اکنون بایستی برای تامین نیروی انسانی بیمارستان های در حال ساخت که امسال و سال آینده در استان به بهره برداری می رسند، اقدام شود تا با راه اندازی این مراکز درمانی بخشی از کمبودهای استان در این حوزه برطرف شود و سفرهای درمانی هرمزگانی ها به سایر مناطق کشور کاهش یابد و بیماران در استان در کمترین زمان درمان شوند.

    مراکز درمانی بخش خصوصی نیز بایستی با حمایت هایی که دریافت می کنند، سریعتر ساخته شوند که برخی از آنها بعد از سالها هنوز احداث نشده وبه بهره برداری نرسیده اند. افزایش مراکز درمانی دولتی وخصوصی باعث افزایش خدمت‌رسانی به بیماران می شود و دغدغه های درمانی مردم استان کاسته می شود.همچنین بایستی برای تامین و رفع کمبودهای دارویی در استان اقدام شود. رهبر معظم انقلاب فرموده اند: ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد. بایستی تلاش شود این فرموده معظم له در استان هرمزگان نیز محقق شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.