حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3020 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دریای درمانگر، درد بی‌‌درمان
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۴۷
    شناسه : 9284
    بازدید 1284
    10
    گزارش روزنامه دریا از ورود فاضلاب به دریا دریانیوز// دریا و ساحل یکی از نعمت‌های خدادادی است که استان هرمزگان از آن برخوردار است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// دریا و ساحل یکی از نعمت‌های خدادادی است که استان هرمزگان از آن برخوردار است.
    این دریا و ساحل موهبتی است که اکنون در دسترس ما قرار دارد و باید قدر آن را بدانیم و به درستی از آن استفاده نماییم. اما اکنون از این دریا به خوبی استفاده نمی‌شود و به راحتی در حال آسیب زدن به آن هستیم. آلودگی ساحل بندرعباس سال‌هاست که مردم این شهر را رنج می‌دهد و تاکنون اقدامات انجام شده نتیجه ای برای از بین بردن این آلودگی نداشته‌است.

    منبع اصلی این آلودگی نیز به خاطر ورود فاضلاب شهر بندرعباس به دریا ایجاد شده‌است. فاضلابی که اگر به درستی جمع‌آوری و تصفیه شود، می‌توان در بخش‌های دیگر از جمله فضای سبز و صنایع از این آب بهره برد. در سال‌های اخیر نیز بحث ورود صنایع حاضر در غرب بندرعباس به مسئله فاضلاب این شهر و جمع‌آوری، تصفیه و استفاده از این فاضلاب در صنایع مطرح شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز به امضا رسیده‌است اما تا اجرایی شدن و دیدن اثرات آن در شهر زمان زیادی مانده‌است.

    از سوی دیگر به دلیل اینکه بخش زیادی از شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل داده‌است، در بخش‌های از شهر طرح جمع‌آوری فاضلاب اجرا نشده و فاضلاب‌های خانگی از طریق خورها به دریا منتقل می‌شود که برای این موضوع نیز باید راهکاری یافت. بیشترین عمده دلیل آلودگی ساحل بندرعباس نیز به ورود فاضلاب به دریا اختصاص دارد. موضوعی که مدیرکل محیط زیست هرمزگان در نشست خبری خود در خرداد امسال به مناسبت هفته محیط زیست بر آن تاکید کرده است.

    (مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: بیشترین آلودگی ساحل بندرعباس براثر فاضلاب است. حبیب مسیحی به مناسبت هفته محیط زیست گفت: بیشترین آلودگی ساحل بندرعباس براثر فاضلاب است که در پایشی که از تصفیه خانه فاضلاب صورت گرفته است، پارامترهای محیط زیستی بهبود یافته است، اما با استانداردها فاصله داریم که با اقداماتی که در حوزه انتقال پساب تصفیه خانه به صنایع در حال انجام است که اگر در روند اجرا تسریع شود، بخش زیادی از آلودگی فاضلاب شهر بندرعباس و ساحل برطرف می شود.

    مسیحی اظهار داشت: از طرفی دیگر ۱۰ درصد از فاضلاب هم از محلات و بافت فرسوده وارد خوریات و ساحل می شود که متولیان مربوطه بایستی تدبیر لازم را بیندیشند.) این صحبت‌های مدیرکل محیط زیست هرمزگان نشان می‌دهد پارامترهای محیط زیستی فاضلاب بندرعباس بهبود یافته اما همچنان آلودگی این فاضلاب بالاست و خسارات جبران‌ناپذیری به ساحل، دریا و جانداران دریایی وارد می‌شود.

    حتی اگر تمامی فاضلاب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس آلودگی نداشته باشند، باز هم فاضلابی که از محله‌ها و بافت فرسوده وارد دریا می‌شود همچنان آسیب‌زا بوده و باید راهکاری برای آن یافت شود. در خصوص آلودگی ساحل بندرعباس، شهروندان نیز گلایه‌هایی دارند.
    آزار شهروندان در ساحل با بوی تعفن فاضلاب
    کریمی یکی از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: در برخی قسمت‌های ساحل بندرعباس بوی تعفن فاضلاب شهروندان را آزار می‌دهد. ساحل باید مکانی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها باشد اما به دلیل بوی نامطبوع فاضلاب در ساحل، برخی خانواده‌ها از ساحل گریزان هستند. تا کی باید مردم بندرعباس بوی فاضلاب را استشمام کنند و اقدام اساسی برای از بین بردن آن و جلوگیری از ورود فاضلاب به ساحل انجام نشود؟ در برخی مواقع بوی بد فاضلاب علاوه بر ساحل، در کل شهر می‌پیچد و همه شهروندان را اذیت می‌کند و باید مسئولان هر چه سریعتر اقدامات لازم برای جمع‌آوری و جلوگیری از ورود فاضلاب به ساحل انجام دهند.
    خاصیت درمانی دریا
    بهرامی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی که به خاطر درد کمر به آب‌درمانی روی آورده است می‌گوید: دریا خاصیت درمانی زیادی دارد اما در بندرعباس به دلیل ورود فاضلاب به دریا، مردم تمایلی ندارند که از این آب استفاده نمایند. حتی زمانی که برای درمان به استان دیگری رفته‌بودم، پزشک معالج وقتی فهمید از بندرعباس رفته‌ام گفت شما بهترین مرکز درمانی که دریاست را دارید اما از آن بهره نمی‌برید. به نظرم دلیل عدم استفاده مردم از دریا، همین ورود فاضلاب به آن است که باعث شده رغبت استفاده از آن پایین باشد. مردم دیگر استان‌ها قدر این دریا را بیشتر از ما می‌دانند و در فصولی که گردشگران به شهر بندرعباس می‌آیند، همه از آن استفاده می‌کنند. نیاز است هر چه سریعتر مسئولان برای دریا و نجات آن کارهای اساسی انجام دهند.
    خورها محلی برای جذب گردشگر
    یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی با انتقاد از اینکه خورهای شهر بندرعباس مسیری برای ریختن فاضلاب به دریا تبدیل شده‌است می‌گوید: در همه جای دنیا خورها محلی برای جذب گردشگر و انجام تفریحات دریایی استفاده می‌شود اما در بندرعباس این خورها مسیری برای ریختن فاضلاب به دریا استفاده می‌شوند این در حالیست که اگر شرایط مهیا شود و مطالعات خوبی در این زمینه صورت گیرد می‌توان خورها را از این حالت خارج کرد. در دوران شهردار قبلی نیز طرحی برای این کار انجام شد که در زمان مد، آب دریا را به خورها وارد کنند و استفاده تفریحی از این خورها صورت گیرد اما پس از مدتی این طرح به سرانجام نرسید و خورها همچنان به محلی برای ریختن فاضلاب به دریا محسوب می‌شوند.
    دگرگونی چهره شهر با استفاده از پساب فاضلاب
    خانم ناخدا یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: در بسیاری از نقاط کشور از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند اما در بندرعباس که با مشکلات کم‌آبی و عدم دسترسی به آب پایدار برای آبیاری فضای سبز مواجه است، پساب فاضلاب به راحتی راهی دریا می‌شود و دریا و ساحل را نیز آلوده می‌کند. این در حالی است که اگر این پساب فاضلاب را تصفیه کنند، می‌تواند آب پایداری برای آبیاری فضای سبز باشد و چهره شهر را از این حالت خارج نماید. بسیاری از شهرها در تمام فصول سال سرسبز هستند اما بندرعباس به دلیل گرمای هوا و نبود آب کافی از داشتن فضای سبز مناسب در شرایط خوبی قرار ندارد و با این کار می‌توان چهره شهر را دگرگون کرد.
    نازیبایی ساحل به خاطر ورود فاضلاب
    اکبری دیگر شهروند بندرعباسی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل ورود فاضلاب شهر بندرعباس به دریا، چهره ساحل و دریا را نازیبا کرده‌است به نحوی که اگر در کنار ساحل قرار بگیرید تا چند متر، لکه سیاه بر روی آب می‌بینید. حتی سنگ‌ها و جداره دیوار ساحل را اگر ببینید، لکه‌های کثیف، چرک و چربی بر روی آن می‌بینید که باعث می‌شود تمایلی به نشستن در کنار ساحل نداشته باشید. این نازیبایی برای شهر بندرعباس که پایتخت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و درآمدی به اندازه چند استان کشور را دارد زیبنده نیست که فاضلاب آن راهی دریا شود و چهره ساحل و دریا را اینگونه زشت نماید.
    شنا در دریا و بیماری
    سالاری یکی از جوانان این شهر نیز درباره کثیف بودن ساحل و دریا می‌گوید: در شهر بندرعباس که امکانات تفریحی و سرگرمی برای نوجوانان و جوانان ندارد، دریا و ساحل تنها سرگرمی برای آنها محسوب می‌شود اما به دلیل ورود فاضلاب به دریا، بسیاری از جوانان از شنا در دریا خودداری می‌کنند چرا که ممکن است بیماری‌های پوستی گریبان آنها را بگیرد. به همین دلیل بسیاری از جوانان شهر بندرعباس سرگرمی ندارند و به راه‌های نادرستی سوق پیدا می‌کنند. مسئولان که کاری زیادی برای تفریح ما جوانان انجام نمی‌دهند حداقل از ورود فاضلاب به دریا جلوگیری کنند تا بتوانیم با خیالی راحت از دریا استفاده کنیم.
    گونه‌های دریایی از بین می‌رود
    مکی‌زاده یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی با گلایه از ورود فاضلاب به دریا می‌گوید: ورود فاضلاب به دریا و آلودگی دریا و ساحل ضربه سنگینی به گونه‌های جانوری دریا وارد می‌کند. چند سال پیش که موضوع «کشند قرمز» در شهر بندرعباس به وجود آمد، توجهات به سمت ورود فاضلاب بیشتر جلب شد و در حال حاضر نیز بسیاری از گونه‌ها و جانداران دریایی به خاطر این فاضلاب در معرض خطر قرار دارند و باید هر چه سریعتر برای نجات دریا و جانداران دریایی اقدامات لازم انجام شود تا مردم نتیجه آنها را ببینند.

    این موارد بخشی از گلایه‌های مردمی درباره ورود فاضلاب به دریاست. هر چند که طی سالیان اخیر اقداماتی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه با صنایع استان برای استفاده از پساب فاضلاب در بندرعباس بسته شد اما تا اجرایی شدن و مشاهده اثرات آن در ساحل شهر فاصله زیادی وجود دارد و برای اینکه مردم هر چه سریعتر نتایج را ببینند باید به کار سرعت داده شود و دریا و ساحل را از وضعیت موجود نجات داد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.