حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خودرو و مسکن کالاهای سرمایه ای نمی شوند، اگر…
    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
    شناسه : 8429
    بازدید 1253
    3
    دریانیوز//پس از آنکه در دو مرحله ثبت نام از متقاضيان خودرو در سامانه یکپارچه خودرو در اسفندماه سال گذشته و اردیبهشت سال جاری انجام شد و متقاضیان واجدشرایط توانستند ثبت نام کنند و واگذاری خودروها نیز آغاز شده است و از طرفی بحث واردات خودروها نیز داغ تر شده است
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//پس از آنکه در دو مرحله ثبت نام از متقاضيان خودرو در سامانه یکپارچه خودرو در اسفندماه سال گذشته و اردیبهشت سال جاری انجام شد و متقاضیان واجدشرایط توانستند ثبت نام کنند و واگذاری خودروها نیز آغاز شده است و از طرفی بحث واردات خودروها نیز داغ تر شده است، اثرش را بر بازار آزاد خودرو نیز دیدیم که قیمت برخی خودروها به قیمت کارخانه ای آن خودروها نزدیک شده است و فعالان حوزه خودرو واقتصادی پیش بینی می کنند با تداوم روند فعلی، قیمت خودرو در بازار آزاد از قیمت کارخانه ای کمتر شود و به روال سال های نه چندان دور برسیم و درواقع خودرو از کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل خواهد شد و درصورتیکه به روند واردات خودروهای نو و کارکرده سرعت داده شود، بطور حتم زودتر حباب قیمتی خودرو بطور کامل از بین خواهد رفت و خودرو قیمت واقعی خواهد داشت و خودرو کالای مصرفی می شود.

    اما در حوزه مسکن هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و درصورتیکه به تمام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، زمین واگذار شود و اجازه داده شود تا خودشان با سهم آورده و تسهیلات بانکی مسکن بسازند، آنگاه هم قیمت ساخت ملک توسط متقاضیان و بصورت یک طبقه و ویلایی کاهش می یابد و هم اینکه در اندک زمان چند ماهه واحدهای مسکونی ساخته می شوند و مالکان می‌توانند در آن ساکن شوند وبخش زیادی از نیاز مردم به مسکن تامین می شود. با توجه به اینکه علاوه بر تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی، تسهیلات ۴۰۰میلیون تومانی برای دهک های یک و دو و تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی برای دهک های سه و چهار اعطاء می شود، سهم آورده این دهک ها هم بسیار کاهش یافته و آنها قادر خواهند بود با کمترین سهم آورده و تسهیلات بانکی و در زمینی که راه وشهرسازی به آنها واگذار می کند، مسکن‌شان را بسازند.

    اما در شهری مانند بندرعباس بعد از گذشت حدود دوسال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، همچنان به بهانه عدم الحاق اراضی مورد نیاز به شهر، این طرح کلنگ زنی نشده است و چند هفته قبل استاندار هرمزگان اعلام کرد که الحاق اراضی در مراحل پایانی است و بزودی کلنگ ۱۵ هزار واحد مسکن به زمین زده می شود که همچنان این وعده محقق نشده است. بطور حتم درصورتیکه مافیای مسکن در این شهر بندری اجازه دهند این طرح ملی وارد فاز اجرا شود و ساخت وساز واحدهای مسکونی آغاز شود، حباب قیمت مسکن از بین می رود و مانند خودرو، مسکن نیز از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل خواهد شد.

    مهمترین عامل در خروج خودرو و مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی، افزایش عرضه است. در حوزه خودرو به این هدف نزدیک شده ایم و در حوزه مسکن نیز بایستی عرضه افزایش یابد تا مسکن به کالای مصرفی تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب نیز در همه دولتها تاکید ویژه بر مساله مسکن داشته‌اند.

    در تازه ترین اظهارات، امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در دیدار اخیر با هیئت دولت سیزدهم در ۸ شهریور ۱۴۰۱ هم با اشاره به اهمیت موضوع مسکن خطاب به هیئت دولت فرمودند: «عرض کردیم که در برنامه‌های اقتصادی اولویت‌هایی وجود دارد، بعضی را گفتیم؛ مثلاً بخش مسکن یکی از اولویّت‌هاست. مسکن خیلی مسئله‌ مهمّی است. اوّلاً خود حرکت در بخش مسکن، ایجاد اشتغال می‌کند ؛ خود ورود در قضیّه‌ی مسکن، برای یک تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند شغل ایجاد می‌کند.

    ثانیاً در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید: قیمت خانه و اجاره‌ی خانه سرسام‌آور است، مردم واقعاً در زحمتند.

    یکی از اولویّت‌های قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است.» علیرغم تاکید چندین باره رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت‌های مختلف طی چند دهه اخیر بر حل مساله مسکن اما، دولت‌ها توجه ویژه ای به این معضل نداشتند تا جایی که شاهد افزایش سرسام آور قیمت و اجاره مسکن طی سال‌های زیادی از ۴ دهه گذشته بودیم و در همه این سال‌ها بخش زیادی از درآمد و هزینه مردم صرف تامین مسکن شده، به گونه ای که به لحاظ معیشتی بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکل کرده و به زحمت انداخته است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.