حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خفگی خیابان‌های بندرعباس از پارک دوبل رانندگان
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
    شناسه : 13733
    بازدید 1133
    6
    معضلی که پایان ندارد دریانیوز// هوای استان هرمزگان و شهر بندرعباس در این زمان از فصل زمستان، بهاری شده و آخر هفته‌ها و تعطیلات شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی به این استان هستیم. با توجه به اینکه نوروز 1403 و ماه مبارک رمضان هم‌زمان شده‌اند برخی از هم‌وطنان ترجیح می‌دهند سفرهای خود را پیش از شروع این ماه انجام دهند و این امر باعث شده در روزهای تعطیل خیل عظیمی از گردشگران به استان هرمزگان سفر نمایند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// هوای استان هرمزگان و شهر بندرعباس در این زمان از فصل زمستان، بهاری شده و آخر هفته‌ها و تعطیلات شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی به این استان هستیم. با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان هم‌زمان شده‌اند برخی از هم‌وطنان ترجیح می‌دهند سفرهای خود را پیش از شروع این ماه انجام دهند و این امر باعث شده در روزهای تعطیل خیل عظیمی از گردشگران به استان هرمزگان سفر نمایند.

    هفته آینده نیز به دلیل تعطیلی روز یکشنبه قطعا شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی از هم‌وطنان به ویژه استان‌های هم‌جوار خواهیم بود. در تعطیلاتی که در دهه فجر وجود داشت مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور به این استان جنوبی سفر کردند و مقصد بعضی از آنها نیز جزیره قشم بود. این امر باعث شد صف چند کیلومتری خودروها در بندر پل برای عزیمت به جزیره عجایب هفت‌گانه خلیج‌فارس شکل بگیرد و مسافران مجبور بودند ساعت‌ها در صف بمانند تا بتوانند به این جزیره وارد شوند.

    تعداد زیادی از مسافران نیز تردد با تندرو را برای رفتن به این جزیره انتخاب نمایند. بازارها و مراکز خرید موجود در شهر بندرعباس نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که موجب شده گردشگران زیادی به این شهر بیاند و لوازم و اجناس مورد نیاز خود را از این شهر تهیه نمایند. آنچه باعث آشفتگی پایتخت اقتصادی کشور در روزهای پایانی هفته و هم‌زمان با سفر گردشگران می‌شود، خیابان‌های شلوغ و ترافیک‌های کلافه‌کننده است. ترافیک‌هایی که اغلب آنها یک دلیل دارد؛ «پارک دوبل».

    شهر بندرعباس با دارا بودن بنادر، صنایع، پالایشگاه‌ها، مناطق اقتصادی و آزاد تجاری و … درآمدهای سرشاری را نصیب کشور می‌کند اما از داشتن بسیاری از زیرساخت‌های شهری در تنگنا قرار دارد. یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای شهری امروز، داشتن پارکینگ‌های عمومی به ویژه در مناطقی است که تردد به آنها زیاد است. قرار گرفتن بازارهای شهر بندرعباس در کنار اسکله حقانی که محل تردد شناورها به مقصد قشم و هرمز است، باعث شده جمعیت زیادی از شهروندان و گردشگران به این نقطه از شهر تردد داشته باشند و باتوجه به روزهای پایانی سال و نیاز مردم به خریدهای شب عید و تعطیلات پایان هفته و ورود گردشگران به این شهر، حجم ترافیک در این محدوده بسیار سنگین‌تر از زمان فعلی خواهد شد.

    وجود تعداد محدودی پارکینگ در این محدوده و نیاز برای پارک بیش از ظرفیت پارکینگ‌های موجود باعث شده‌است در بسیاری از خیابان‌های منتهی به مرکز شهر شاهد پارک دوبل و سوبل خودروها باشیم و ترافیک‌هایی که نتیجه این اقدام افراد خواهیم بود. علاوه براینکه بخشی از گردشگران از طریق هوایی، ریلی و یا با وسایل نقلیه عمومی زمینی به این استان سفر می‌کنند، تعدادزیادی از آنها با خودروی شخصی به این شهر می‌آیند.

    حال با توجه به اینکه در روزهای عادی نیز پارکینگ‌ها و خیابان‌های منتهی به مرکز شهر جوابگوی نیاز شهروندان نیست و همیشه شاهد ترافیک در این محدوده هستیم، با ورود گردشگران نیز شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین و در برخی مواقع نیز قفل شدن خیابان‌ها هستیم. علاوه بر مسیرهای منتهی به بازارها، بسیاری از خیابان‌های شهر به ویژه در عصرها بار ترافیکی سنگینی دارند که بخش زیادی از ترافیک‌هایی که ایجاد می‌شود دلیل آن پارک دوبل خودرهاست.

    رانندگانی که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، در هر محلی که بخواهند پارک می‌کنند و توجهی به وضعیت خیابان و مشکلاتی که برای دیگر رانندگان ایجاد می‌شود ندارند و تنها به خودشان فکر کرده و اهمیت می‌دهند و حقوق دیگر شهروندان را ضایع می‌کنند. شاید بخشی از ترافیک‌های ایجاد شده در شهر بندرعباس به دلیل کمبود پارکینگ باشد اما بخش قابل ملاحظه‌ای از این ترافیک‌ها به فرهنگ رانندگی ما بازمی‌گردد که حقوق دیگران را در رانندگی رعایت نمی‌کنیم.

    پارک دوبل‌هایی که به معضل بزرگی برای خیابان‌های شهر تبدیل شده و گویا قرار نیست به این راحتی چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. پیگیری‌هایی صورت گرفت تا در بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی بندرعباس که محل اصلی قرار داشتن مطب‌های پزشکان و مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی این شهر است دوربین‌های پلاک‌خوان نصب شود تا خودروهایی که پارک دوبل می‌کنند را جریمه کنند و از این طریق شاهد کاهش ترافیک این بلوار باشیم اما تاکنون این موضوع به نتیجه نرسیده‌است. در بسیاری از خیابان‌های شهر بندرعباس نصب چنین دوربین‌هایی نیاز است چرا که رانندگان این مهم را رعایت نمی‌کنند و دشواری‌هایی را به دیگر رانندگان تحمیل می‌نمایند.

    موضوع فرهنگ‌سازی گاهی با جریمه کردن افرا ایجاد می‌شود هر چند که فرهنگ رانندگی باید از سنین پایین در جامعه ترویج شود اما وقتی که به این موضوع اهمیتی داده نمی‌شود و به معضلی در جامعه تبدیل می‌شود باید با شیوه‌های دیگر این فرهنگ را نهادینه کرد. در موضوع سرعت مطمئنه، استفاده از کمربند ایمنی، عدم استفاده ازتلفن همراه در حین رانندگی و …، برنامه‌هایی به صورت‌های مختلف ساخته و حتی در مدارس اجرا شد تا اکنون به فرهنگ تبدیل شده‌است. برای موضوع پارک دوبل و دیگر قوانینی که در رانندگی رعایت نمی‌شود نیز باید چنین کارهایی اجرا شود و حتی برای فرهنگ‌سازی باید از اعمال قانون استفاده نمود تا این معضل از بین برود.

    در حال حاضر برای برطرف شدن ترافیک خیابان‌های شهر بندرعباس باید اقدامی اساسی صورت پذیرد چرا که روزهای پایانی سال و نوروز، مانند سال‌های گذشته و شاید هم بیشتر برای شهروندان و مسافران دردسرساز خواهد شد. اکنون و در این مدت زمان امکان مهیا کردن پارکینگ‌های جدید در مرکز شهر وجود ندارد اما خوب است شورای ترافیک فکری برای معضل ترافیک شهر بندرعباس کرده و شهروندان را بیش از این آزار ندهند حتی اگر شده با اعمال قانون برای رانندگان خاطی.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.