حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خشت های کج به شرط اجرای قانون به ثریا نمی رسند
    ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۱
    شناسه : 9327
    بازدید 1186
    11
    در حاشیه بازار جدید ماهی فروشان بندرعباس؛ دریانیوز// در گزارش هفته قبل به این نکته اشاره کردیم که بازار ماهی فروشان بندرعباس قبل از اینکه کاملا تجهیز و آماده بهره برداری شود، افتتاح شد و حتی شهرداری وقت از آن به عنوان پروژه ای ملی یاد کرد و ادعا داشت: این بازار بزرگ‌ترین بازار ماهی جنوب کشور محسوب می‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در گزارش هفته قبل به این نکته اشاره کردیم که بازار ماهی فروشان بندرعباس قبل از اینکه کاملا تجهیز و آماده بهره برداری شود، افتتاح شد و حتی شهرداری وقت از آن به عنوان پروژه ای ملی یاد کرد و ادعا داشت: این بازار بزرگ‌ترین بازار ماهی جنوب کشور محسوب می‌شود . این بازار همچنان بعد از حدود ۵ سال فعالیت به لحاظ تاسیسات و دستگاه تهویه دارای نواقصی می‌باشد. بازار ماهی‌فروشان بندرعباس در حریم ۶۰متری دریا و در بلوار ساحلی به بهره‌برداری رسید و با وجود نوساز بودن، مشکلات سازه‌ای آن یکی پس از دیگری خود را نشان داد و اکنون حدود پنج سال پس از بهره‌برداری، کاسب و مشتری از وضعیت آن گلایه‌مند هستند.
    عدم وجود شرایط بهداشتی مناسب و وضعیت تهویه و گرمای این بازار قابل اغماض نیست.دمای بازار سرپوشیده در گرمای بندرعباس بیداد می کند و نبود تهویه مناسب و بوی بد بازار، رفت و آمد و جولان حیوانات موذی همچون سوسک و موش یکی دیگر از ناکامی ها در این طرح به شمار می آید و متأسفانه همچنان دستفروشانی روبروی این بازار مستقر هستند که محصولات دریایی خود را ارزان تر عرضه می کنند و عموماً مردم اقبال بیشتری به خرید از آنها نشان می دهند و به طور کلی بازار، این پروژه بزرگ ملی نسبت به اسم رسمی که یدک می کشد غیربهداشتی و غیرقابل تحمل و شکست خورده است.
    هشدارهای قبلی
    عبدالمجید جلالی، رییس وقت اتاق اصناف بندرعباس ششم اردیبهشت ۹۹ در خصوص این بازارگفت: تداوم نواقص متعدد و عدم نظارت صحیح بر این مرکز، زمینه‌ساز بحران بهداشتی و تهدید کننده سلامت شهروندان است.
    مرادزاده، مسوول صنفی بازار ماهی فروشان در گفتگو با ایرنا در مرداد ۱۴۰۱ به انتقادها درباره شرایط غیربهداشتی این بازار گفت: سنگ ریزی‌هایی که در نوارساحلی بندرعباس شده در حقیقت طرح لانه موش‌هاست که می‌توانند به راحتی در حفره های آن مخفی شوند و مردم نیز با پس مانده های غذایی خود در گردش شهری، شرایط زیستی ایده آل را برای موش‌ها فراهم کرده اند.

    به گفته این مسوول صنفی بازار ماهی فروشان نیز کنار ساحل ساخته شده و نزدیک ترین محل برای دسترسی موش‌هاست. مرادزاده در عین حال از رایزنی با مرکز بهداشت بندرعباس برای طعمه‌گذاری و مقابله با جوندگان و حشرات خبر داد و گفت : این رایزنی ها نیز بی نتیجه مانده و مسئولان این بخش بدون توجه به عمومی و خدماتی بودن بازار می‌گویند باید با بخش خصوصی قرارداد ببندید.


    مشکلات اساسی و چندوجهی بازار
    البته مشکلات این بازار از دید برخی مسوولین ذیربط پنهان نیست و همانطور که بارها ذکر شده بازار ماهی فروشان بندرعباس بر خلاف نص صریح قانون در حریم ۶۰ متری دریا و بلوار ساحلی به بهره برداری رسید و با وجود نوساز بودن مشکلات سازه ای آن یکی پس از دیگری خود را نشان داده است. مشکلات بازار اساسی و چند وجهی است با این وجود غرفه داران ناچار پس از ۶ سال تاخیر بدون تأمل غرفه‌های خود را تحویل گرفتند تا هر کدام به کسب و‌کار خود بپردازند و جبران مافات نمایند اما فضای داخل بازار این اجازه را به آنها نداد، تخلفات بی‌شمار و دخل و تصرف بی حد و‌مرز پیمانکار در تخریب مشاعات و تجاوز به متراژ سایر غرفه‌ها و احداث بیش از ۸۰ غر فه مازاد بر مجوز پروانه ساختمانی بخش عظیمی از این بازار را عملا غیر قابل انتفاع نموده به‌گونه‌ای که ضلع غربی بازار با کاربری غیر از ماهی‌فروشی متروک و به صورت انباری از لوازم و تجهیزات رها شده غرفه دارانی تبدیل شده که تجربه تلخ مالباختگی در این بازار را پشت سر گذاشته اند و یقین دارند اگر مسوولان شهرداری راه کار و چاره ای نیندیشید این پروژه ملی محکوم به فنا و فقط باری بر دوش ساحل است.
    مسوولان نسبت به این پروژه ملی بی تفاوت هستند
    اکثر غرفه داران معتقدند با وضعیت موجود امیدی به بهبود وضعیت این بازار ندارند چون که مسوولان نسبت به این پروژه ملی بی تفاوت هستند یکی از غرفه داران در ضلع غربی بازار در این خصوص می‌گوید: به غیراز قسمت ماهی فروشی که فعالیت نسبی دارد قسمت های دیگر بازار تعطیل و متروکه است غرفه داران دیگر توانایی مالی ندارند. عده‌ای غرفه های خود را فعال کردند ولی بعد از مدتی مجبور شدند تعطیل کنند چون وضعیت بازار به لحاظ ساخت وساز و دسترسی به گونه ای تغییر کرده که انگار این قسمت در نقطه کور قرارگرفته و اصلا توجه مشتری را جلب نمی‌کند.
    کجای دنیا تعیین حریم دریا ۶ سال طول می‌کشد؟
    غرفه دار دیگری که دار و ندار خود را در این بازار برای یک غرفه ۱۰ متری هزینه کرده، می گوید: به امید آینده و اشتغال فرزندانم سرمایه گذاری کردم ولی در حال حاضر مالباخته ای بیش نیستم.
    غرفه دار دیگری نیز اظهار می کند: متاسفانه در این پروژه به ما ظلم شده پروژه را ۶ سال تعطیل کردند ولی یک ریال به ما خسارت تأخیر ندادند به دادگاه شکایت کردیم نتیجه‌ای نگرفتیم. گفتند دستور دادستان بوده چون پروژه در حریم دریا ساخته شده اما بعدها گفتند که در حریم دریا نیست.وی با عصبانیت ادامه می دهد کجای دنیا تعیین حریم دریا ۶ سال طول می‌کشد مگر ما می دانستیم که این پروژه در حریم دریا ست؟! در تایید سخنان این غرفه دار سرمایه گذار دیگری با نیشخند اظهار داشت: دعوای بین مسئولین بود که دامن ما را گرفت و متاسفانه شکایت ما برای دریافت خسارت تاخیر از مسببان این امر به جایی نرسید.

    مسوولان خودشان خوب می دانستند که این پروژه در حریم دریا ساخته شده برای همین بود جلوی ساخت آن را گرفتند ولی بعد از ۶ سال پشیمان شدندو نظرشان عوض شد و هزینه های این ۶ سال را به ما تحمیل کردند و حق الناس را ناحق کردند.


    فضا و کاربری غرفه ها مناسب نیست
    دیگرغرفه داران نیز با نظرات مشابه علت کساد و بی‌رونقی بازار مرکزی ماهی فروشان را این گونه توضیح می‌دهند: متاسفانه بازار دستخوش تخلفات پیمانکار شده است و از غرفه هایی اشباع شده که کاربری مناسبی ندارد بخصوص قسمت میوه و تره بار از طرفی با ایجاد هایپرمارکت در کنار این بازار موازی سازی شده با وجود چنان هایپر مارکت شیک و خنکی چه کسی رغبت می‌کند در فضای بسته و گرم بازار با وجود بوی تند و زهم ماهی خیار و گوجه سبزی بخرد!؟
    تنور بازار دست فروشان داغ است
    اما برخلاف بازار جدید آن هم با آفتابه لگن های هفتاد دست، بساط دست فروشان روبراه و پر رونق است از دست فروشی سوال می‌کنم چرا از غرفه های درون بازار استقبال نمی‌کنند در پاسخ می‌گوید یک سال در بازار غرفه اجاره کردم جز ضرر و زیان چیزی عایدم نشد الان شکر خدا با یک یخدان، میز کوچک چوبی امورم می‌گذرد و شکر خدا راضی هستم، حقیقت را می‌گفت چون الحق و الانصاف تنور بازار دست فروشان صرف‌نظر از مسائل بهداشتی همچنان داغ و شوق خرید از این بازار را دو چندان می کرد.

    دست فروشانی که بدون شک قشر شریف و زحمت کشی هستند که توانسته اند با یک یخدان، میز چوبی و چاقوی تیز در برابر پاساژ به ظاهر مدرن و پروژه پر هیاهوی ملی قد علم کنند و به کسب و‌کار خود رونق ببخشند بدرستی شاید طلسم کساد این بازار در گرو پاساژ بودن آن است نه بازارچه ماهی بودنش و ای کاش شهرداری وقت به جای منفعت طلبی بیشتر و تجاری سازی ساحل به احداث بازارچه ای استاندارد و در خور شأن و منزلت بندرعباس با در نظر گرفتن سابقه تاریخی در امر صید و صیادی اکتفا می کرد و از ساختن چنین پاساژ طویلی برگرده ساحل صرفنظر می‌نمود چراکه تجربه این پروژه ثابت کرد که فقط بازارچه ی ماهی است که می تواند در حریم دریا واقع شود چون متعلق به دریاست نه پاساژ یا بازاری که می توان در هر نقطه ای از این شهر به جز ساحل آن را ساخت.
    از بازار ماهی فروشان جدید فاصله می گیریم و گزارش را در بازار دست فروشان در حالی به پایان می‌رسانیم که همان بساط و همان بازار قدیمی بدون هیچگونه تغییری همچنان پا بر جاست ونه تنها به ساختمان بازار جدید بلکه به شعارها و ‌ادعاهای واهی مسئولان و متولیان پروژه طعنه می زند که خشت های کج به شرط اجرای قانون هرگز به ثریا نمی رسند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.