حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانواده شالوده اصلی تکوین شخصیت
    ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۷
    شناسه : 11961
    بازدید 1121
    11
    دریانیوز// خانواده شالوده اصلی شکل گیری شخصیت افراد می باشد به همین دلیل است که از نگاه جامعه شناسان در متون ونظریه های مختلف از خانواده به عنوان نخستین و مهم ترین «نهاد» اجتماعی نام برده می شود.امروزه با توجه به تغییر سبک و الگوی زندگی در تمامی اقصی نقاط دنیا گونه های متفاوتی از خانواده در جامعه تعریف شده است که همه این ها ریشه در ارزش های متفاوتی است که برای زندگی بشر در طول دوران تعریف شده است.مثلا: خانواده های بدون فرزند،خانواده تک والدینی و حتی خانواده ای تک فرزندی و ... .که این نوع تغییرات نیز از دید جامعه شناسان در واقع خطری بزرگ برای بقای تمدن بشر تلقی می شود.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// خانواده شالوده اصلی شکل گیری شخصیت افراد می باشد به همین دلیل است که از نگاه جامعه شناسان در متون ونظریه های مختلف از خانواده به عنوان نخستین و مهم ترین «نهاد» اجتماعی نام برده می شود.امروزه با توجه به تغییر سبک و الگوی زندگی در تمامی اقصی نقاط دنیا گونه های متفاوتی از خانواده در جامعه تعریف شده است که همه این ها ریشه در ارزش های متفاوتی است که برای زندگی بشر در طول دوران تعریف شده است.مثلا: خانواده های بدون فرزند،خانواده تک والدینی و حتی خانواده ای تک فرزندی و … .که این نوع تغییرات نیز از دید جامعه شناسان در واقع خطری بزرگ برای بقای تمدن بشر تلقی می شود.
    تشکیل خانواده در نگاه اسلام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. خانواده هر چند از نظر جمعیت، یک جامعه بسیار کوچک دانسته می شود اما اسلام به منظور سالم سازی جوامع بزرگ تر انسانی اهتمام ویژه ای به سلامت نهاد خانواده دارد. خانواده مهم ترین جایی است که در آن باورها و اعتقادات دینی، ارزش های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. از طریق خانواده است که نسل بعدی با دنیای بیرونی آشنا می شوند، چگونگی معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را می آموزند و راه و رسم زندگی، اخلاق و آداب و رسوم اجتماعی را فرا می گیرند.
    پاک سازی محیط خانواده و جامعه از آلودگی ها، تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده، تبیین روابط سالم و سازنده میان همسران و دیگر اعضای خانواده، و تأکید ویژه بر تربیت فرزند از جمله برنامه هایی است که اسلام برای حفاظت از کانون مقدس خانواده مورد توجه قرار داده است.در خانواده اسلامی تمامی روابط و مسئولیت ها تعریف شده است و هر خانواده ای که به این توصیه ها پای بند باشد، استواری بیشتری در مسیر پر فراز و نشیب زندگی خواهد داشت. در خانواده اسلامی حتی به سبک ارتباطات خانوادگی نیز توجه شده است و وظایف و مسئولیت ها و جایگاه هر یک از اعضا و ارکان تشکیل دهنده خانواده مورد توجه قرار گرفته است و مهمترین نکته در ارتباطات اعضای خانواده چه درون خانواده و چه بیرون از آن روی عملکرد کل سیستم تأثیر گذار خواهد بود.
    همانطور که بارها مشاهده شده است اختلال در رفتار یکی از اعضا می تواند عملکرد کل سیستم را مختل کند. پیشرفت و کارآمدی خانواده معلول و محصول کارآمدی تک تک اعضای آن است. به همین دلیل روابط احساسی و صمیمی، همراه با حس مسئولیت پذیری هر یک از اعضای خانواده و عملکرد درست هر کدام از آنها می تواند این بنای محکم و محبوب الهی را در راستای تکامل و سعادت دنیوی و اخروی انسان قرار دهد.چرا که در خانواده است که بنیان های هویت و شخصیت فرزندان پی ریزی می شود. بر این اساس است که می توان گفت خانواده نقش منحصر به فردی در ارتقا و تکامل شخصیت و هویت واقعی افراد به ویژه فرزندان دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.