حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانه قرآن شهید دهقانی آتش به اختیار در میدان آموزش قرآن و مداحی
    ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
    شناسه : 12901
    بازدید 1166
    6
    لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب؛ دریانیوز// بی توجهی دستگاه های دولتی به فعالیت های فرهنگی و قرآنی و... در استان هرمزگان در دولت های مختلف قدمتی دیرینه دارد وهمواره فعالان فرهنگی و قرآنی خودشان بصورت آتش به اختیار و خودجوش در این میدان وارد شده اند و بخشی هرچند اندک از این خلاء را پرکرده اند و دولتی ها متاسفانه در این حوزه اقدامات اثرگذاری انجام نداده اند و خانواده ها همچنان برای آموزش قرآن و... به فرزندان شان با مشکل مواجهند و کمتر بخش دولتی چنین دوره هایی را برگزار می کند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بی توجهی دستگاه های دولتی به فعالیت های فرهنگی و قرآنی و… در استان هرمزگان در دولت های مختلف قدمتی دیرینه دارد وهمواره فعالان فرهنگی و قرآنی خودشان بصورت آتش به اختیار و خودجوش در این میدان وارد شده اند و بخشی هرچند اندک از این خلاء را پرکرده اند و دولتی ها متاسفانه در این حوزه اقدامات اثرگذاری انجام نداده اند و خانواده ها همچنان برای آموزش قرآن و… به فرزندان شان با مشکل مواجهند و کمتر بخش دولتی چنین دوره هایی را برگزار می کند.

    اماکن متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان همچنان نتوانسته بطور کامل به قطب فرهنگی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، تبدیل شوند و آموزش قرآن در این اماکن مقدس بصورت مداوم و هدفدار صورت نمی گیرد. برخی از فعالان قرآنی و فرهنگی در استان فعالیت های اثرگذاری دارند که در این شماره با مدیر خانه قرآن شهید دهقانی در حاشیه برگزاری اردوی قرآنی در روز جمعه که از صبح تا عصر در مدرسه صدرا با ویژه برنامه های قرآنی، مداحی، کار با چوب، ورزش و… برگزار شد، گفتگویی انجام داده ایم و از فعالیت های شان جویا شده ایم.

    فعالیت های قرآنی محمد دهقانی

    محمد دهقانی متولد روستای دودوی میناب در سن چهارسالگی بخاطر شغل پدر به تهران می روند و تا کلاس پنجم در آنجا بودند و دو سه سال قبل از انقلاب به بندرعباس برمی گردند. بعد از انقلاب به میناب رفتند و در سن ۱۶سالگی در سال ۱۳۶۰ وارد سپاه می شود. تا اول دبیرستان درس خوانده و بعد از جنگ ادامه تحصیل می دهد و البته ۵سال هم در دفاع مقدس حضور داشته است و تا پایان جنگ، در واحد رزمی حضور داشت.

    از سال ۷۱ و۷۲ کارفرهنگی اش را در واحد عقیدتی سیاسی و دارالقرآن سپاه شروع کرد و از سال ۷۴ نیز تدریس وآموزش قرآن را در مکتب قرآن شهید دهقانی شروع نموده و سپس مهدکودک شهید دهقانی به عنوان اولین مجموعه قرآنی خصوصی را در همین سال در استان راه اندازی می کند که مورد استقبال خانواده ها قرار می گیرد. در سال ۸۷ نیز مهدو مکتب قرآنی را در قشم راه اندازی می کند.

    وی در سال های اول دهه۹۰ بازنشسته می شود و آخرین مسئولیتش هم مدیرکلی حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان بوده است. وی سپس خانه قرآن شهید دهقانی را با مجوز سازمان تبلیغات راه اندازی و فعالیتش را گسترش می دهد.این فعال قرآنی می گوید: درحال حاضر هیچ مکانی ملکی برای فعالیت های قرآنی و مداحی و… نداریم و در مساجد، حسینیه ها و مدارس فعالیت های قرآنی و فرهنگی داریم. البته یک خیری چند سال پیش اعلام آمادگی کرد تا در ساخت یک مرکز قرآنی مشارکت کند که نتوانستیم زمین موردنیاز را تامین کنیم و این مرکز ساخته نشد که از خیرین و واقفان میخواهیم در بخش قرآنی وقف کنند ویاریگرمان باشند.

    دهقانی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی، تصریح کرد: در همین راستا ۸ پایگاه را در سال گذشته وده پایگاه را در سال جاری راه اندازی کردیم که علاوه بر شهر بندرعباس، در ایسین، آبشورک و… نیز پایگاه قرآنی راه اندازی کردیم و در ماه مبارک رمضان نیز در میناب آموزش قرآنی داشتیم.وی خودش در مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه نیز تدریس داشته، اما برای کودکان و نوجوانان و جوانان تا بزرگسالان نیز از طریق خانه قرآن، دوره های آموزش قرآن برگزار کرده است.

    وی هدف اصلی از آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان را رشد اخلاقی و آشنایی باسبک زندگی قرآنی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی در داشتن جامعه ای قرآنی وتربیت حافظ قرآن کریم خواند و گفت: دوره های آموزشی حفظ، قرائت ترتیل و تحقیق( صوت ولحن) و… را با استفاده از کتاب های رسمی قرآنی، روخوانی، روانخوانی و تجوید و… برگزار می کنیم وبه قرآن آموزان مدرک هم می دهیم.

    دهقانی افزود: از طرفی دیگر اذان، مکبری و مداحی و… را آموزش می دهیم و بحمدالله استقبال خوبی از کلاس ها و دوره های آموزشی می شود. مقام های اول تا سوم قرائت، صوت ولحن تقلیدی را در مسابقات قرآنی بسیج، قرآن آموزان خانه قرآنی شهید دهقانی کسب کردند. دهقانی اظهار داشت : آموزش قصه گویی قرآنی و تربیت مربی قصه گویی قرآنی را داریم تا با آیات و روایات به اقشار مختلف قصه گفته شود.

    اردوهای قرآنی

    وی بابیان اینکه چندین دوره اردوهای قرآنی برای قرآن آموزان در سطوح مختلف و همچنین خانواده های شان در شهر بندرعباس و خارج از شهر و درون و خارج استان برگزار کرده ایم؛ گفت: کاروان زیارت اربعین برای خانواده های قرآنی در پیاده روی اربعین داشتیم و از زمان حرکت تا برگشت در طول مسیر در داخل کشورمان و کشور عراق از جمله موکب شهدای هرمز و انصار المهدی (عج) قشم در عراق ویژه برنامه هایی را برای بچه های ایرانی و عراقی اجرا کرده ایم. البته اردوهای تخصصی اذان، مکبری، روخوانی، روانخوانی، تجوید، لذت تلاوت، لذت حفظ و… داریم.

    اردوهایی برای قرآن آموزان و خانوادگی در قشم، ایسین، بنگلایان، سیریک، کوهستک، حاجی آباد و… برگزار شده است. وی با بیان اینکه دوره های آموزشی قرآنی از سه سالگی تا بزرگسال توسط این خانه قرآن و بصورت حضوری و غیرحضوری برای آقا وخانم برگزار می شود که برخی دوره‌های غیرحضوری با شرکت قرآن آموزانی از سایر استان ها و سایر کشورها از جمله استرالیا، افغانستان، کشمیر، آلمان و… اجرا شده است، تصریح کرد : همچنین در دوره های متمرکز برای طلاب حوزه علمیه هند، خودم و همسرم آموزش غیرحضوری قرآن در زمان شیوع کرونا داشته ایم. البته درحال حاضر بصورت غیرحضوری و خصوصی هم آموزش قرآن، تربیت مربی قرآن و… داریم.

    وی با اشاره به اینکه برخی شیوه های آموزشی قرآن منجر به ریزش قرآن آموز در دوره ها توسط برخی موسسات آموزشی قرآنی می شود،اظهار داشت : در آموزش های خانه قرآن شهید دهقانی زنجیره هایی برای تاثیرگذاری بیشتر تشکیل داده ایم و حلقه های مختلف دارد. حلقه اول، جذابیت در برگزاری دوره ها با استفاده از مربیان مجرب را در برنامه داشته ایم وبه همین دلیل روز به روز بر تعداد قرآن آموزان و علاقمندان به آموزش قرآن، مکبری، مداحی و… در خانه قرآن شهید دهقانی افزوده می شود. از طرفی والدین و فرزندان شان را در خصوص اثرات این آموزش ها توجیه می کنیم که منجر به ماندگاری بیشتر در این دوره شده است.

    همچنین کودکان و نوجوانانی که آموزش می بینید، در مراسمات مختلف، اجرای قرآن،مداحی، سرود و تواشیح و… دارند و مباحث اعتقادی نیز در دوره های مختلف آموزش داده می شود وبه مرور به قرآن آموزان در قالب های مختلف آموزش می دهیم. همچنین استفاده از مربیان توانمند به عنوان مهمترین حلقه در آموزش های مان مورد توجه قرار داده ایم. دهقانی از بازی به عنوان حلقه آموزشی مهم در این برنامه ها یاد کرد وگفت: همچنین برخی از آموزش ها بطور کامل در قالب بازی صورت می گیرد.
    کلاس های تواشیح و سرود را نیز برگزار می کنیم که برایبچه ها جذابیت دارد. محافل انس با قرآن هم برای قرآن آموزان و خانواده ها و عموم مردم و حتی در خانه ها برگزار می کنیم که اگر خانواده ای درخواست کند، محفل انس با قرآن را در منزل شان برگزار می کنیم تا براساس فرمایش پیامبراکرم (ص)، خانه های مان را با قرائت قرآن نورانی کنیم. در خانواده ها،ادارات وسازمان ها و… نیز حاضریم آیات موضوعی را برای کارکنان و خانواده های شان آموزش دهیم و سخنران قرآنی کودک و نوجوان تا جوان و بزرگسال می فرستیم که تاکنون در ادارات و شرکت های گاز، برق، بهداشت ودرمان، صنایع شهید درویشی، برخی دانشگاه ها ومساجد و… اجرای برنامه داشته ایم. می توانیم در مدارس و برای خانواده ها جشن تولد و جشن تکلیف قرآنی نیز برگزار کنیم.

    وی تصریح کرد: کاروان های قرآنی به عنوان اردوی جهادی در روستاها و محلات و… راه اندازی وقصه گویی ، محفل انس با قرآن، دوره هایی با حضور مربیان تخصصی قرآنی برای اهالی و… برگزار می کنیم. به گفته دهقانی در سال گذشته طرح ۳۰ روز ۳۰ مسجد برای کودکان و نوجوانان در مساجد برگزار کردیم که در برخی از مساجد مانند تازیان بالا استقبال خیلی خوبی شد. در همین راستا حاضریم به خادمان و بانیان مساجد، هیئت امنای مساجد و مشاوره هایی در خصوص جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و آموزش قرآن و… دهیم وبرنامه های قرآنی را برایشان اجرا کنیم.

    مساجدی که میلیاردها تومان صرف ساختش می شود، نبایداز کودکان و نوجوانان و جوانان خالی باشند. خانواده ها نیز بایستی برای ایمنی و مصونیت فرزندان شان از نقشه های دشمنان و تهاجم فرهنگی هزینه کنند. خانواده هایی که دغدغه رشد فرهنگی و دینی فرزندان شان را دارند،به برنامه های قرآنی و مذهبی توجه بیشتری کنند تا فرزندان شان مصون بمانند. برای دختران هم طرح ریحانه را اجرا کردیم.

    دعوت از خیرین قرآنی

    وی از خیرین قرآنی دعوت کرد یاریگر این خانه قرآن باشند تا آنها بتوانند برنامه های بیشتری را اجرا نموده و هزینه های برگزاری اردوها، هدایا به قرآن آموزان، شهریه آموزش خانواده های نیازمند، خادمان قرآن و… تامین شود.دهقانی گفت: واقفان قرآنی نیز بصورت فردی یا گروهی می تواند از این خانه قرآنی حمایت نموده و وقف قرآنی داشته باشندیا مکانی را برای اجرای برنامه های قرآنی در اختیارمان قرار دهند.

    وی از آمادگی خانه قرآنی شهید دهقانی برای برگزاری دوره های آموزشی قرآنی و… در بقاع متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان از جمله حرم مطهر امامزاده سیدمظفر( ع) در بندرعباس در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب خبر داد. وی گفت: گروه مسابقات و اردوها داریم. مسابقات بصورت حضوری برای خانواده و مدارس برگزار می کنیم. می توانیم برای مدارس مسابقات با محوریت قرآن واهل بیت (ع) طراحی کنیم.مسئول خانه قرآن شهید دهقانی در پایان گفت: بایستی به دغدغه های رهبرمعظم انقلاب وامام راحل (ره) در حوزه آموزش قرآن و داشتن جامعه ای قرآنی و… بیشتر توجه کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.