حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جایگاه نخست ایران در تولید انرژی برق هسته‌ای در غرب آسیا
    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۰۹
    شناسه : 13668
    بازدید 1117
    7
    نقش نیروگاه اتمی سیریک در توسعه منطقه مکران دریانیوز// بخشی از سواحل جنوب ایران که مکران نامیده می شود، در دوره‌های مختلف تاریخی، برای رونق کسب‌وکار و تجارت دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و رد پای آن را می‌توان مشاهده کرد، در دوران معاصر و بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت های گوناگون این منطقه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است سواحلی که دسترسی آسان و کم‌هزینه‌تر به آب های آزاد دنیا را فراهم می‌کند.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بخشی از سواحل جنوب ایران که مکران نامیده می شود، در دوره‌های مختلف تاریخی، برای رونق کسب‌وکار و تجارت دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و رد پای آن را می‌توان مشاهده کرد، در دوران معاصر و بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت های گوناگون این منطقه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است سواحلی که دسترسی آسان و کم‌هزینه‌تر به آب های آزاد دنیا را فراهم می‌کند.

    لذا به‌منظور گسترش ساختارهای تجاری باهدف کمک به توسعه اقتصادی کشور و محرومیت‌زدایی از این منطقه، تامین زیرساخت های پایدار مورد توجه قرار گرفته است. که قطعاً یکی از مهمترین این زیر ساخت ها تامین انرژی پایدار برق برای توسعه منطقه مکران در شهرستان سیریک هرمزگان است.

    موقعیت راهبردی سیریک
    جنوب شرق ایران همواره از محرومیت، توسعه‌نیافتگی و مشکلات گسترده اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد. سواحل مکران با وجود قابلیت‌های بسیار زیاد در زمینه‌های تجاری و اقتصادی و حتی گردشگری، از گردونه سازندگی کشور جامانده اند. همین موضوع ضرورت توسعه بیش‌از پیش این منطقه را آشکار می‌کند.

    شهرستان سیریک از نظر راه دسترسی به اقیانوس هند و آب‌های آزاد، در موقعیتی راهبردی از سواحل مکران قرار گرفته که این موضوع فرصت ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه و عمران شرق استان هرمزگان محسوب می‌شود و حدود نیمی از سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد. بندر سیریک در خط الرأس مناطق دریایی جنوب ایران، یعنی در محل تلاقی دریای عمان و خلیج‌فارس واقع شده‌است و با مساحت حدود ۳ هزار و ۳۵۱ کیلومتر مربع در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان میناب از جنوب به شهرستان جاسک از شرق به ارتفاعات بشاگرد و سندرک و از غرب به دریای مکران(عمان ) محدود می شود.

    احداث نیروگاه اتمی سیریک
    اخیراً عملیات اجرایی احداث نیروگاه اتمی شهرستان سیریک در دومین دور سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به هرمزگان و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در این شهرستان آغاز شده است.نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه یافته موسوم به نسل سوم پلاس هرکدام با ظرفیت حداقل یکهزار و ۲۰۰ مگاوات الکتریکی در مجموع به ظرفیت پنج هزار مگاوات ساخته خواهد شد و با احتساب سه هزار مگاوات نیروگاه بوشهر، ظرفیت نیروگاه‌های اتمی کشور به هشت هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

    نیروگاه اتمی سیریک تا سال ۱۴۱۰ مطابق با سند راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران تکمیل شده و واحد نخست آن در سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از آن به فاصله هر ۶ ماه، یک واحد جدید به ظرفیت این نیروگاه افزوده خواهد شد. تامین مالی این پروژه راهبردی با استفاده از منابع عمومی دولت و خط اعتباری روسیه و تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) خواهد بود. احداث و بهره‌برداری از نیروگاه اتمی سیریک از طریق مشارکت با سازندگان بین المللی و با استفاده از ظرفیت و توان داخلی و صنایع بزرگ کشور طراحی و پیش‌بینی شده است. با بهره برداری از این طرح جمهوری اسلامی ایران به جایگاه نخست در تولید انرژی برق هسته‌ای در غرب آسیا دست خواهد یافت.

    افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای
    محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آغاز عملیات اجرایی پروژه نیروگاه‌های اتمی در شهرستان سیریک گفت: با ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی سیریک، ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور افزایش می‌یابد. اسلامی بیان کرد: این پروژه یکی از برنامه‌های تعریف شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در سند تحول تا سال ۱۴۲۰ بخشی از ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات این پروژه را به سرانجام برسانیم.وی بابیان اینکه با آغاز شروع این پروژه در حال آزادسازی زیرساخت‌های آن هستیم، افزود: برای ساخت و زیرساخت این پروژه یک شهرک صنعتی ایجاد خواهد شد.

    وی با بیان اینکه برای زیر ساخت‌ها و ساخت این پروژه یک عدد ۱۵ هزار میلیاردی دلاری سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است، تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری برای تنظیم ظرفیتی برای آموزش نیروهای متخصص نیروی انسانی و هم برای دوره احداث و هم برای زمان بهره‌برداری که جزء یکی از الزامات بوده است.

    اسلامی گفت: در زمانبندی هر یک از این واحدها از زمان صفر حداقل ۷ و حداکثر ۹ سال زمان می‌برد و فعلاً ما در نقطه صفر این پروژه قرار داریم.
    وی بیان کرد: سقف تولید برق هسته ای تا سال ۱۴۲۰ ما ۲۰ هزار مگاوات در نظر گرفتیم، در صورتی که سهم برق اتمی در دنیا ۱۱ درصد است.
    معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در سبد انرژی دنیا و هدفگذاری که شده حدود ۲۳ درصد است و ما با تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در این نیروگاه به ۲۳ درصد خواهیم رسید.

    رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این پروژه یکی از اهداف بسیار مهم و راهبردی بوده و این ابر پروژه تحول آفرین است و چون فن‌آوری هسته ای تحول ژرفی در صنعت و دانش ایجاد می‌کند، ما باید بتوانیم طبق زمانبندی پیش بریم و تراز خودمان را در دنیا ارتقاء دهیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.