حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تسخیر روح جوانان با موسیقی های بیگانه
    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
    شناسه : 9834
    بازدید 1304
    10
    دریانیوز// تحقيقات نشان داده که موسيقي هاي آرام (مانند موسيقي کلاسيک با تمپوي پايين )، آرام بخش هستند. از آنجا که در اين نوع موسيقي، شعري وجود ندارد، ملودي، تن، آهنگ و ريتم است که تاثير گذار است و هر دو نيمکره مغز را درگير جريان خود مي کند . بر طبق تحقيقات مشابه، موسيقي ممکن است تاثير منفي نيز داشته باشد بر حسب اينکه موسيقي را خوب يا بد گوش بدهيم، مي تواند تاثير مثبت و يا مانند زهر در بدن عمل کند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// تحقيقات نشان داده که موسيقي هاي آرام (مانند موسيقي کلاسيک با تمپوي پايين )، آرام بخش هستند . از آنجا که در اين نوع موسيقي، شعري وجود ندارد، ملودي، تن، آهنگ و ريتم است که تاثير گذار است و هر دو نيمکره مغز را درگير جريان خود مي کند . بر طبق تحقيقات مشابه، موسيقي ممکن است تاثير منفي نيز داشته باشد بر حسب اينکه موسيقي را خوب يا بد گوش بدهيم، مي تواند تاثير مثبت و يا مانند زهر در بدن عمل کند.
    مطالعاتي که در زمينه تاثير موسيقي بر رشد گياهان انجام شده، نشان داده که براي مثال، موسيقي راک، رشد گياه را متوقف مي کند و بر عکس، موسيقي کلاسيک، باعث تسريع رشد گياه مي شود. به عنوان مثال در کشور هلند براي پرورش گل در زمان‌هاي خاصي از شب براي افزايش رشد گياهانشان از موسيقي آرام استفاده مي کنند. حواس وسيله ارتباط آدمي با عالم خارج است. اصوات موسيقي از طريق گوش به مغز مي رسد و حواس و عواطف را تحريک مي کند و با ايجاد انرژي موجب انگيزه و فعاليت مي‌شوند. نغمه‌هاي موسيقي بر حسب ترکيب فواصل و ريتم داراي ارتعاشات خاصي هستند که با تحريکات ارتعاشات سلول هاي عصبي، احساس و انگيزه اي را تقويت و يا منتقل مي سازد.

    ريتم و ملودي دو رکن اساسي موسيقي مي باشند. ريتم در موسيقي به صورت ضرب آهنگ هاي منظمي احساس مي شود.با موسيقي مي‌توان ريتم هاي متنوعي را بوجود آورد و انرژي هاي مختلفي را در شنونده تحريک کرد. کار اصلي ريتم، تحريک و تهيیج احساسات است که انرژي رواني را توليد مي کند و انرژي اين تحريک با کمک ملودي به جريان مي افتد. ملودي در ايجاد نوع احساس و ريتم در شدت و سرعت و يا سستي و رخوت آن نقش موثري دارد. ريتم ملودي از هم جدا نيستند. ريتم ضربان قلب و نظم هر آهنگ و ملودي محتوا و خود آهنگ است که از ترکيب اصوات بوجود مي آيد.
    بطور کلي عمدتاً بيماري هايي که به نحوي با مسائل رواني فرد در ارتباط هستند يا حالات رواني مي‌تواند نقش موثري در بهبود آنها داشته باشند، در پاسخ مثبت به موسيقي درماني شناخته شده هستند. همچنين بيماري هاي جسمي که منشأ رواني دارند با اين روش بهبود پيدا مي کنند امروزه در خيلي از امکانات روان‌درماني موسيقي درماني به عنوان بخشي از آنها مورد استفاده قرار مي گيرد. در بيماري‌هاي زير موسيقي درماني مي تواند به خوبي مکمل يا حتي جايگزين درمان سنتي باشد: جنون جواني (اسکيزوفرني) ـ اختلالات خلقي (مثل افسردگي و شيدايي) ـ اختلالات شخصيت – اختلالات اضطرابي ـ اختلالات جسمي ـ مغزـ سوء‌استفاده از مواد (اعتياد) اختلالات خوردن و اختلالات روحي دوران کودکي.
    با این مقدمه ی که ذکر شد می توان نتیجه گرفت موسیقی بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان هاست؛ موجب شادی و حتی درمان بیماری های خاص در افراد می شود با توجه به اثرات موسیقی در زندگی افراد به خصوص جوانان چرا به این مورد در زمان کودکی توجه نمی شود.در حال حاضر بسیاری از نوجوانان ما در مقطع ابتدایی و متوسطه درگیر گروه های موسیقی غربی و بخصوص گروه موسیقی کره جنوبی (BTS) شده‌اند و چنان محو این گروه شده اند که در نحوه رفتار، پوشش و حتی مدل و رنگ موی آنها هم تاثیرگذاشته است و اگریکی از همکلاسی هایشان این گروه را نشناسد یا از طرفداران این گروه نباشد ( به طرفداران این گروه آرمی گفته می شود) از جمع دوستانشان طرد می شود.سوال اینجاست چرا با موسیقی غنی که ایران دارد و تنوع سازهای ایرانی و موسیقی جنوب بخصوص هرمزگان فرزندان ما نسبت به موسیقی ایرانی و گروه‌های موسیقی اصیل غریبه و ناآشنا هستند؟
    نوجوانان ما گوششان با موسیقی اصیل و سنتی ناآشنا و حتی خواننده های اصیل و مطرح کشور خود را نمی شناسند! تا دیر نشده و روح جوانان ما با موسیقی های کم ارزش BTS و دیگر گروه های غربی و غیره تسخیر نشده اند باید به فکر راه حل و چاره ای باشیم . باید در مدارس ما حداقل به صورت تئوری در تمامی مقاطع موسیقی ایرانی و شناخت سازهای اصیل ایرانی تدریس شود تا جوانان ما با موسیقی ایرانی و سازها آشنا شوند؛ موسیقی را بشناسند و در این راه استعدادیابی شوند و گروه های موسیقی در مدارس تشکیل شود، روی آنها سرمایه گذاری شود؛گروه‌های صد البته بهتر از BTS به وجود می آیند که در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن دارند.باید در تمام شهرهای کشور مکانی ثابت بنام خانه موسیقی در نظر بگیرند برای به نمایش گذاشتن انواع سازهای ایرانی و محلی، معرفی خوانندگان و نوازندگان اصیل کشور که خانواده ها محلی را داشته باشند که نوجوانان را برای شناخت موسیقی و گذراندن اوقات فراغت به این مکان ها ببرند و همچنین مدارس برای بردن اردوی درون شهری دانش آموزان می توانند بهترین استفاده را از این مکان ببرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.