حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تحریم حریم خصوصی
    ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۲۸
    شناسه : 9323
    بازدید 1169
    10
    دریانیوز//این روزها ویزیت همزمان چند بیمار یا معاینه زن باردار در حضور بیماران دیگر مانند یک بیماری مسری به اغلب مطب ها سرایت کرده که این مشکل در برخی حوزه‌های پزشکی از جمله زنان رایج تر است.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//این روزها ویزیت همزمان چند بیمار یا معاینه زن باردار در حضور بیماران دیگر مانند یک بیماری مسری به اغلب مطب ها سرایت کرده که این مشکل در برخی حوزه‌های پزشکی از جمله زنان رایج تر است.
    بارها مشاهده شده که برخی پزشکان در تخصص های مختلف آنگونه که باید به حریم شخصی بیماران توجه نمی‌کنند و همزمان چند بیمار به اتاق ویزیت وارد می شوند و به دنبال آن معاینه و پرسش از بیمار توسط پزشک در حضور بیماران دیگر انجام می شود، که این کار تخلف و تعدی به حقوق بیماران است.
    با توجه به اینکه هر بیمار حق ویزیت جداگانه پرداخت می‌کند باید به صورت جداگانه ویزیت شود. وقتی چند بیمار همزمان وارد اتاق پزشک می‌شوند بیمار برای بیان مشکل خود احساس راحتی نمی‌کند.پزشکان چه در مطب شخصی و چه در کلینیک درمانی موظف هستند حریم شخصی افراد را حفظ کنند؛ این مسئله در قانون نیز مورد توجه قرار گرفته است.

    ویزیت هم زمان چند بیمار در مطب پزشکان تخلف رایجی است که برای رفع آن باید فرهنگ سازی نسبت به این موضوع در میان مردم صورت گیرد که خود بیماران ویزیت گروهی را قبول نکرده و نسبت به آن معترض باشند و در صورت مشاهده، تخلف را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند. البته این مشکل و گلایه مردم بارها توسط رسانه‌های مختلف نیز بیان شده است، اما به‌نظر می‌رسد نهادهای نظارتی ورود جدی به این مسئله نداشتند. زمانیکه بیمار نتواند مشکل جسمی و یا حتی روحی خود را با پزشک در میان بگذارد، قطعا پزشک در تشخیص بیماری نیز دچار مشکل خواهد شد.
    مردم باید به این نکته توجه کنند که فقط گرفتن مبلغ ویزیت بالاتر از نرخ مصوب تخلف نیست بلکه هر نوع بی احترامی از جمله بی توجهی به حریم خصوصی بیماران و ویزیت همزمان بیماران نیز تخلف است و اگر گزارش شود حتما رسیدگی می شود اما واقعیت این است که متاسفانه مردم آنطور که باید حقوق خود را مطالبه و پیگیری نمی کنند.
    حفظ حقوق و اسرار بیمار موضوعی است که سازمان نظام پزشکی کشور برای تحقق این موضوع به ارائه راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اقدام کرده است که در آن به مسئله رازداری و توجه به حریم خصوصی بیماران تاکید و جزئیات آن عنوان شده است.
    ماده نخست این فصل اعلام کرده که اعضا موظفند به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن تمام اطلاعات وی اعم از اطلاعات حساس و غیر حساس که به هر شکل در مراحل مختلف تشخیصی و درمانی جمع آوری می‌شود و یا به هر ترتیب در اختیار تیم درمانی قرار می‌گیرد، احترام بگذارند. بر این اساس ارائه اطلاعات به جز شخص بیمار ممنوع است.
    طبق راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان، اعضا مکلفند از معاینه و ویزیت هم زمان چند بیمار در اتاق معاینه خودداری کنند. ویزیت گروهی از منظر سازمان نظام پزشکی غیرقانونی است بنابراین در صورت رؤیت این موضوع و یا ارائه گزارش از سوی بیماران با پزشکان متخلف در این راستا برابر قانون برخورد خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.