حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • الگوی سوم زن؛ الگویی بی‌نظیر
    ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۴۳
    شناسه : 13778
    بازدید 1163
    5
    دریانیوز// پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از مسائلی که به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت موضوع «زن» بود.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از مسائلی که به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت موضوع «زن» بود.

    انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون و ایدئولوژی‌هایِ سکولار مدرن هر یک به فراخور مبانی و جهت‌گیری‌های خود نگاهی خاص به مقوله‌ی زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیرِ این نگاه‌ها ساخته می‌شد. اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحول‌آفرین را در این موضوع پیش‌رویِ بشریت گذاشت.

    این نگاهِ جدید در قالب کُنش‌گری و فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» عینیت یافت و به تعبیر حضرت آیت الله خامنه‌ای «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید. الگویی که «نه شرقی است و نه غربی»: در الگوی سوم که براساس گفتمان انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شکل گرفته است زن، هم رکن خانواده است و هم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، حکومتی، مشارکت اثرگذار و فعال دارد.

    در جامعه‌ ایرانی که عده‌ی زیادی شیپور دفاع از حقوق زن را به دست گرفته‌اند، شاید کمتر کسی نام «الگوی سوم زن» به گوشش خورده باشد. الگویی که از منظومه‌ی فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی استخراج شده، منطبق بر آیین اسلام بوده و خط مشی زندگی زن انقلاب اسلامی را مشخص می‌کند؛ اما نام این الگو را حتی بسیاری از انقلابی‌ها نیز تاکنون نشنیده‌اند. الگوی سوم تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زن غربی که عفاف برایش تعریف نشده است بوده و می‌توان آن را به زن با عفتِ فعال تعمیم داد که علاوه بر حضور در جامعه، هویت و اصالت خود را حفظ می‌کند و برای کسب ارزش خودنمایی نمی‌کند.

    این الگو، الگویی درست و واقعی برای زنان بوده که رهبری به آن الگوی سوم زن می‌گویند. الگوی سوم زن، یک الگوی مستقل از الگوی غرب و شرق است؛ براساس الگوی سوم زن و گفتمان انقلاب اسلامی، نقش زن، یک نقش تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است. برخلاف الگوی زن غربی، زن در الگوی سوم، توحیدمحور و تمدن‌ساز است.

    لکن در دوران جنگ ترکیبی معاصر، شاهد هستیم که دشمن از طریق فضای مجازی به‌دنبال آن است که ادراکات معرفتی جامعه را مختل کند و الگوی زن را تغییر دهد. در بازخورد به این هجمه ها، رسالت دانشگاه بعنوان کانون تعلیم و تربیت فرهیختگان جامعه ایرانی، بسترسازی فرهنگی در راستای دستیابی به الگوی سوم است. زن مسلمان ایرانی باید هویت خود را پیدا کند. به دور از الگوی شرق و غرب باید به زن بودن خود افتخار کند و آن را یک امتیاز بداند. الگوی سوم زن مسلمان باید تاریخ ساز باشد از الگوی شرق و غرب پرهیز کند. علاوه بر این که نقش مادری و همسرداری را خوب ایفا می‌کند کنشگر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز باشد.

    به همین منظور، بررسی چالش ها و ارائه راهکارهای عملیاتی برای دستیابی به الگوی سوم زن مسلمان ایرانی امری ضروری است.همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند :«زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی زن، آن‌چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد، به طرف معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد».

    در انقلاب اسلامی و همچنین در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ سالم و خانواده‌ متعادل و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را درهم بشکنند. اقتدار و جذبه‌ تازه‌ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کرده است که زنان را ابتداء در جهان اسلام، تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، دست خواهد برد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.