حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • افزایش املاک فرسوده در بندرعباس
    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
    شناسه : 9485
    بازدید 1265
    9
    دریانیوز// بعد از زلزله ویرانگر بم، موضوع احیای بافت‌های فرسوده در کشور مورد توجه قرار گرفت و در این حوزه اقداماتی صورت گرفت، اما همچنان احیای بافت فرسوده در کشور وضعیت مناسبی ندارد و در هرمزگان و شهر بندرعباس وضعیت بحرانی است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بعد از زلزله ویرانگر بم، موضوع احیای بافت‌های فرسوده در کشور مورد توجه قرار گرفت و در این حوزه اقداماتی صورت گرفت، اما همچنان احیای بافت فرسوده در کشور وضعیت مناسبی ندارد و در هرمزگان و شهر بندرعباس وضعیت بحرانی است.
    در گزارش هایی که در یکی دو دهه اخیر از محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بندرعباس در رسانه ها و بخصوص روزنامه دریا منتشر شد، وضعیت بحرانی املاک در بافت فرسوده و محلات حاشیه‌ای به تصویر کشیده شد و از املاکی گفته شد که بدلیل فرسودگی، در حال فروریختن هستند و در بارندگی‌های شدید و زمین لرزه‌ها و گاهی خودبخود، میزان این تخریب‌ها افزایش یافتند و بسیاری از ساکنان در زیر سقف‌های لرزان و دیوارهای ترک‌خورده زندگی می کنند که این وضعیت حتی در روستاها نیز مشاهده می شود و بسیاری از ساکنان توان نوسازی و یا تعمیر املاک فرسوده‌شان را هم ندارند و با شرایط سخت اقتصادی این سال‌ها، درصورتیکه دولت، نهادهای حمایتی و انقلابی از محرومان و مستضعفان برای بازسازی املاک فرسوده‌شان حمایت نکنند، تخریب و ریزش این املاک و مدفون شدن ساکنان دور از انتظار نیست و ضرورت دارد تا قبل از اینکه اتفاق ناگوار و جبران ناپذیر در این مناطق رخ نداده است، دستگاه های متولی، نهادهای انقلابی، بنگاه‌های اقتصادی در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شان، گام های اساسی را برای این بدمسکن ها در بافت های فرسوده و محلات حاشیه ای بردارند.
    استان هرمزگان که قطب تجارت و اقتصاد کشور است، از آن طرف در فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی نیز صدرنشین استان‌های کشور است و این موضوع نشان می‌دهد بنگاه‌های اقتصادی که باعث تبدیل شدن این استان به قطب تجارت ایران شده‌اند، در حوزه فقرزدایی و رفع محرومیت‌ها در استان نقش نداشته‌اند و دولت‌ها در ادوار مختلف فقط از درآمدهای استان دوشیده‌اند و خود استان حتی سهمی از این درآمد نداشته است.
    از طرفی اگر بخواهیم اسناد فرادست کشور را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی به طور خاص روی مسکن تاکید کرده است. در حقوق شهروندی نیز در بخش‌های مختلف، مسکن مناسب را حق شهروند ایرانی دانسته است. در اصل ۳۱ قانون اساسی گفته شده داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. اما بسیاری از اقشار از مسکن و سرپناه مناسب برخوردار نیستند و با نگرانی زیر سقف های لرزان زندگی می کنند. متاسفانه وضعیت محلات حاشیه ای وبافت فرسوده در بندرعباس غمبار است. هنوز کوچه های خاکی، فاضلاب های روان، کمبود اماکن آموزشی، تفریحی، فرهنگی و… در این مناطق دیده می شود و خانواده ها از کمترین امکانات بی بهره اند.
    کوچه های تنگ وتاریک هم به پاتوق معتادان و مواد و مشروب فروشان و اراذل و… تبدیل شده اند و متولیان مربوطه خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند. طرح های بازآفرینی شهری در هرمزگان گویا به فراموشی سپرده شده‌اند و ضرورت دارد در این حوزه‌ها بازنگری شود. با این شرایط فقط شاهد املاک فرسوده و در آستانه تخریب در استان و بندرعباس هستیم و ضرورت دارد در این حوزه تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.