حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3015 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • افزایش استفاده از  چراغ‌های زنون در خودروها
    ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
    شناسه : 12938
    بازدید 1227
    5
    نوری که رانندگی را مختل می‌کنند دریانیوز//شاید در هنگام رانندگی در معابر با خودروهایی مواجه شده باشید که نور بسیار زیاد و با شفافیت و درخشش چند برابری نسبت به لامپ‌های معمولی داشته باشند، بله درست حدس زدید این نور بسیار زیاد و درخشنده قطعا توسط ترانس زنون و لامپ‌های مخصوص آن تولید شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//شاید در هنگام رانندگی در معابر با خودروهایی مواجه شده باشید که نور بسیار زیاد و با شفافیت و درخشش چند برابری نسبت به لامپ‌های معمولی داشته باشند، بله درست حدس زدید این نور بسیار زیاد و درخشنده قطعا توسط ترانس زنون و لامپ‌های مخصوص آن تولید شده است.
    لامپ‌های زنون حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر یک لامپ رشته‌ای نور داشته و رنگ آن نیز سفید است. این نور شدید در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان دیگر خودروها ایجاد کرده و به نوعی با آثاری که بر روی چشم می‌گذارد، برای لحظاتی دید راننده دیگر خودروها را محدود می‌کند به همین دلیل نیز استفاده از آن در خودروی سواری ممنوع است. قدرت لامپ زنون به حدی است که در فلاش دوربین‌های عکاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    چراغ‌های زنون که در برخی خودروها استفاده می‌شود غیراستاندارد است و فیلترهای لازم را برای محافظت از چشم ندارد، به همین دلیل نیز نباید از آن استفاده شود و نصب آن مشمول جریمه است. جریمه چراغ زنون با توجه به کد ۲۰۳۶ جدول کد تخلفات رانندگی ثبت و اعمال می شود. کد ۲۰۳۶ مربوط به استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده، چراغ‌های الوان، اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه است. استفاده از چراغ زنون در واقع همان چراغ دارای نور خیره‌کننده است. نور زنون، نوری بسیار شدید و خیره‌کننده است که رنگ آن سفید مایل به آبی است. شفافیت خاصی دارد و محدوده زیادی را نیز روشن می کند.

    با توجه به اینکه بیشترین آمار تصادفات مربوط به شب است و وقتی هوا تاریک می شود، به علت کاهش دید راننده و نبود نور کافی در بسیاری از مواقع راننده دچار خطای دید شده و از مسیر منحرف می‌شود، به همین دلیل بحث روشنایی در خودروها بسیار مهم و پراهمیت است. چراغ‌های زنون نور بسیار خوبی دارند؛ البته به شرطی که از ولتاژ مناسب آن در خودرو استفاده شود. با این حال نصب آن روی هر خودرویی امکان‌پذیر نیست. در واقع لامپ‌های هالوژنی که امروزه در بسیاری از خودروهای تولید داخل نصب می شود، در مقابل لامپ‌های زنون بسیار ضعیف و ناکار آمد هستند. این مورد نیز یکی دیگر از عیوب و نواقص خودروهای تولید داخل است.

    این در حالی است که اکثر خودروهای خارجی و وارداتی مجهز به لامپ‌های زنون هستند. جریمه چراغ زنون برای خودروهایی در ایران اعمال می‌شود که به صورت دستی و غیر کارخانه‌ای در خودرو نصب می‌شوند. این دسته از لامپ‌ها که توسط پلیس توقیف می‌شنود، استاندارد لازم و کافی را ندارند و منجر به کاهش دید راننده مقابل می‌شوند. به همین دلیل جریمه خودرو برای چراغ زنون برای خودروهایی که به صورت غیر کارخانه‌ای و دستی از لامپ زنون استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود. زیرا چراغ‌ زنونی که به صورت دستی روی هر خودرویی نصب می‌شود، استانداردهای لازم و کافی را ندارد.

    به همین دلیل هم به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کنند و بالا ببرد، دید او را کور می کند. خصوصا چراغ‌های زنون بی کیفیت و غیر استاندارد برای راننده مقابل بسیار آزاردهنده و گمراه کننده است و شعاع دید او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. از همین جهت است که جریمه چراغ زنون برای خودروهایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می کنند، اعمال می شود. می‌توانیم بگوییم که چراغ‌های زنون در حال حاضر معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع چراغ‌ها برای خودروها هستند. به همین دلیل است که بسیاری بی‌توجه به جریمه چراغ زنون، تمایل به نصب اینگونه چراغ‌ها در خودروی خود دارند. داخل هر چراغ زنون میزانی گاز زنون تزریق می‌شود.

    این گاز به نور چراغ شفافیت خاصی می‌بخشد. با توجه به اینکه درون چراغ زنون هیچ رشته فلزی وجود ندارد، این چراغ‌ها هرگز نمی‌سوزند. از همین جهت چراغ زنون در مقایسه با سایر چراغ ها عمر طولانی‌تری دارد. این ویژگی در تمام چراغ‌های زنون وجود دارد. ماشین‌هایی که مجهز به چراغ‌های زنون هستند، باید دائما چراغ‌های آنها شستشو داده شوند تا این چراغ‌ها بتوانند در هر موقعیت و شرایطی ویژگی خود را حفظ کنند. این در حالی است که در لامپ‌های هالوژنی از یک فیلامان از جنس تنگستن استفاده می‌شود. این فیلامان در اثر ارتعاشات جاده و تکان‌های خودرو آسیب می‌بیند. فیلامان ذات بسیار حساسی دارد. پس از مدتی آسیب
    می بیند و خراب می شود.
    این موارد باعث شده استفاده از چراغ‌های زنون در خودروهای داخلی به صورت دستی افزایش یابد و مشکلات زیادی را برای رانندگان دیگر ایجاد نماید. نصب چراغ‌های زنون بدون فیلترهای لازم موجب می‌شود در رانندگی دیگر رانندگان اختلال ایجاد شده و خطر بروز حوادث و تصادف در آنها بالا برود. ز سوی دیگر برخورد با خودروهای دارای چراغ زنون در استان صورت نمی‌گیرد چرا که هر روز شاهد افزایش استفاده از این چراغ‌ها در خودروها هستیم. همچنین میزان مبلغ جریمه استفاده از این نوع نور در خودروها، بازدارندگی لازم برای عدم استفاده از آن را ندارد و باید جرایم سنگین‌تری برای خودروهای استفاده‌کننده از آن اعمال شود تا نصب آن بر روی خودرو، مقرون به صرفه نباشد.

    خودروسازهای کشور که به هر بهانه‌ای می‌خواهند هزینه تولید خودرو را کاهش دهند و تا جایی که بتوانند با حذف قطعات خودرو و قرار دادن آنها به عنوان آپشن، هزینه‌های اضافه‌ای از مشتری دریافت نمایند، پس قطعا علاقه‌ای به نصب چراغ‌های زنون استاندارد بر روی خودروهای تولیدی خود را ندارند. به همین دلیل باید استفاده از چراغ‌های هالوژنی در این خودروها ادامه پیدا نماید و رانندگانی هم تمایل به استفاده از چراغ‌های زنون دارند همچنان چراغ‌های غیراستاندارد بر روی خودروهای خود نصب می‌نمایند و دید دیگر رانندگان را مختل می‌کنند.

    اکنون برخی خودروهایی که در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند از چراغ‌های غیراستاندارد زنون بهره برده و باعث آزار و اذیت رانندگان دیگر می‌شوند، به‌ویژه خودروهای سوخت‌بری که در سطح جاده‌های استان در حال تردد هستند از این چراغ‌ها استفاده نموده و با رانندگی مخاطره‌آمیز خود، رانندگی را برای دیگران دشوار می‌کنند. اعمال قانون خودروهای استفاده‌کننده از چراغ زنون باید در دستور کار پلیس قرار داشته‌باشد چرا که در حال حاضر به معضل بزرگی در سطح جاده‌های استان تبدیل شده‌است و رانندگان را با مشکل مواجه کرده‌است. این برخودرها نیز باید به نحوی باشد که استفاده مجدد از این چراغ‌ها برای افرا خاطی مقرون‌به‌صرفه نبوده و استفاده از آن به حداقل ممکن برسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.