حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ازدواج و فرزندآوری گران
    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۳۷
    شناسه : 9808
    بازدید 1253
    9
    دریانیوز// در حالی از ازدواج و فرزندآوری گفته می شود که حتی برای ازدواج جوانان در بندرعباس برای آزمایش خون، جوانان بایستی هزینه های هنگفتی را به بخش خصوصی بپردازند و بخش دولتی در این حوزه خدمتی ارائه نمی دهد که البته این موضوع را مدتی پیش به متولیان مربوطه نیز اعلام کردیم.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در حالی از ازدواج و فرزندآوری گفته می شود که حتی برای ازدواج جوانان در بندرعباس برای آزمایش خون، جوانان بایستی هزینه های هنگفتی را به بخش خصوصی بپردازند و بخش دولتی در این حوزه خدمتی ارائه نمی دهد که البته این موضوع را مدتی پیش به متولیان مربوطه نیز اعلام کردیم.

    برای سایر بخش ها نیز حمایت های لازم صورت نمی گیرد. برای دریافت وام ازدواج، بسیاری از زوجین بدلیل نداشتن ضامن، قادر به استفاده از این تسهیلات نیستند و مجبور می شوند امتیازشان را بفروشند. برگزاری مراسم ازدواج نیز بسیار گران است و بسیاری از خانواده ها قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و برخی از زوجین تا سال ها بایستی اقساط و بدهی هایی را پرداخت کنند که برای ازدواج هزینه کرده اند.

    بایستی حمایت هایی وجود داشته باشد تا ازدواج ها کم هزینه شوند و از جوانان حمایت شود. موضوع دیگر اینکه تسهیلات و حمایت هایی که در دوسال اخیر در حوزه فرزندآوری صورت گرفته است، بنظر می رسد که کارشناسی شده و عادلانه وبا درنظرگرفتن تمام جوانب نیست و به همین دلیل در افزایش فرزندآوری در کشور هم چندان موثر نبوده است که رئیس جمهور نیز در جلسه چندی پیش از این وضعیت ابراز نارضایتی کرد.موضوع اول این است که بیشتر خانواده های متوسط و پایین جامعه در این سال ها اقدام به فرزندآوری مخصوصا فرزندان دوم، سوم و بیشتر می کردند و این روند در این بخش از جامعه ادامه دارد وافراد متمول کمتر به فرزندآوری و فرزندان چندم توجه می کنند.

    از طرفی دیگر قشر متوسط و محروم جامعه برای هزینه های سنگین غربالگری مادر و جنین با مشکل مواجهند و بایستی بصورت آزاد و بیشتر آزمایشات، سونوگرافی و… بدون بیمه انجام دهند که گاهی شنیده می شود برخی ها بدلیل عدم توان مالی برای غربالگری و…، جنین شان سقط می شود یا سقط می کنند و بارها این موضوع به مسئولان استان بخصوص حوزه بهداشت و درمان منعکس شده است. موضوع دیگر اینکه برخی از تسهیلات فرزندآوری و… برای خانواده هایی است که در شهرهایی زندگی می کنند که نرخ فرزندآوری شان پایین است و شهرها و مناطقی که نرخ فرزندآوری شان بطور طبیعی بالاست، نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند که این موضوع اجحاف در حق این خانواده هاکه بیشتر محروم هستند، می باشد. موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به مادران واجدشرایط نیاز به ضامن دارد که بسیاری از خانواده ها نمی توانند ضامن مورد نیاز را تامین کنند ویا توان مالی خرید خودرو را ندارند و دلالان از این وضعیت منتفع می شوند. بنظر می رسد این تسهیلات و حمایت ها چندان کارشناسی شده نیست و نیاز به بازنگری دارد.

    موضوع دیگر اینکه بیشتر حمایت ها از خانواده هایی صورت می گیرد که فرزندان شان بعد از آبان ۱۴۰۰ متولد شده باشند؛ مثلا برای خانواده ای که فرزند سومش بعد از آبان ۱۴۰۰ متولد شده باشد ودر شهری که نرخ باروری آن پایین باشد، امتیاز مسکن و زمین تعلق می گیرد؛ در حالی‌که برخی فرزند سوم و چهارم و بیشتر هم اگر داشته باشند که قبل از این تاریخ متولد شده باشند و یا در شهری باشند که نرخ باروری بالایی دارند، از دریافت این امتیازات محروم می شود که عادلانه نیست و مشکل مسکن این خانواده ها برطرف نمی شود. از طرفی دیگر تمام تسهیلات به بعد از بدنیا آمدن نوزاد است و برای دوران جنینی و هزینه های غربالگری و هزینه های تولد و نوزادی و… تسهیلاتی درنظرگرفته نشده است که هزینه های سنگین این دوران باعث بروز مشکلاتی برای بیشتر خانواده ها شده است که ضرورت دارد در این بخش تدابیر لازم اتخاذ گردد.

    برخی خانواده ها هم گلایه مندند که مدتی است تسهیلات فرزندآوری از طریق بانک ها در استان پرداخت نمی شود و نمی توانند از طریق سامانه ثبت نام کنند که ضرورت دارد این موضوع نیز بررسی شود.همچنین نیاز است از خانواده هایی که دو، سه فرزند و بیشتر دارند که متولد دهه ۸۰ و ۹۰ هستند و مسکن ندارند ویا نیاز به دریافت تسهیلات دارند و… بایستی از آنها حمایت شود تا تمایل به تولد فرزند داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.