حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آینده خواندنی است
    ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۸
    شناسه : 11578
    بازدید 1434
    3
    دریانیوز// امسال شعار هفته کتاب «آینده خواندنی است» می باشد. در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در سراسر کشور هفته کتاب برگزار می شود. در این هفته استان‌های کشور میزبان نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی هستند که هدف از آنها رفع مشکلات چاپ و نشر و ترویج کتابخوانی است.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// امسال شعار هفته کتاب «آینده خواندنی است» می باشد. در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در سراسر کشور هفته کتاب برگزار می شود. در این هفته استان‌های کشور میزبان نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی هستند که هدف از آنها رفع مشکلات چاپ و نشر و ترویج کتابخوانی است.
    در استان هرمزگان در خبرها و گزارشاتی که در این هفته توسط روزنامه دریا منتشر شده است مسئولان مربوطه به کرات از کمبود کتابخانه در استان و پایین بودن سرانه مطالعه گفتند؛ با توجه به اینکه به این موضوع اذعان داریم، آیا برای این کمبود و پایین بودن سرانه مطالعه فکری اساسی شده است؟ یا فقط اینکه در هفته کتاب و کتابخوانی به این موضوع پرداخته و بعد ازآن فراموش می شود. ما خوب می دانیم در دنیای امروز تکنولوژی حرف اول را می زند و یکی از شاخص های توسعه فرهنگی یک جامعه میزان مطالعه و کتابخوانی اعضای آن جامعه است؛ پس برای محقق شدن این موضوع باید از دوران کودکی فرهنگ کتابخوانی را در کودکانمان نهادینه کنیم.

    همان طور که بارها شنیده ایم کودکان آینه رفتار والدین هستند؛ آنها رفتار والدین را تقلید و در زندگی خود اجرا می کنند، پس نتیجه می گیریم محیط خانواده در پایه‌ریزی رشد شخصیت کودکان بسیار موثر است. اگر کودک والدین خود را به طور مرتب در حال مطالعه ببیند بی شک این رفتار در کودک نهادینه می‌شود و در آینده کودک به فردی کتابخوان تبدیل می شود. مرحله بعدی که در کتابخوان کردن کودکان موثر می باشد محیط مدرسه و دبیران هستند که می‌توانند با خلاقیت محیط مدرسه و کلاس را برای این مهم مهیا نمایند. دبیر می تواند با خلاقیت یک کتابخانه کوچک در کلاس راه اندازی نماید و از خود دانش آموزان برای تکمیل آن کمک بگیرد و از آنها بخواهد کتاب به کتابخانه اهدا و برای خواندن کتابها، هر یک از دانش آموزان کتاب را به امانت ببرند. مورد بعدی که در ترویج کتابخوانی بی تاثیر نیست تبلیغات از طریق تلویزیون، رسانه ها و فضای مجازی است. در حال حاضر کودکان ما بیشتر وقت خود را بیهوده در فضای مجازی تلف می کنند که هیچ بار علمی و محتوایی ندارد و باعث بی‌حوصلگی، پرخاشگری، افت تحصیلی و عدم موفقیت آنها می شود.
    هرمزگان با کمبود ۴۰ کتابخانه مواجه هست و کمبود مراکز فرهنگی و کانون‌های پرورش فکری در آن بیداد می کند در واقع بندرعباس که شهر دوستدار کودکان است مسئولان امر می توانند با کمی خلاقیت و پشتکار کتابخانه تخصصی کودکان را راه اندازی نمایند تا کودکان ما به جای اتلاف وقت در فضای مجازی مکانی را داشته باشند تا با دوستان خود به آنجا مراجعه و کتاب‌های مورد علاقه شان را مطالعه نمایند؛ کم نیستند دانش آموزان با استعداد هرمزگانی که به کتاب و کتابخوانی علاقمندند؛ یا حداقل کار این است که مدارس را ملزم کنند کتابخانه مجهز داشته باشند؛ مخصوصا مدارس غیرانتقاعی که برخی از آنها فاقد کتابخانه حتی کوچک هستند. مسئولان هرمزگان، دانش آموزان و کودکان با استعداد و فهیم استان را دریابید و به مسئله مطالعه و کتابخوانی اهمیت دهید و شعارها و وعده وعیدها فقط مختص به هفته کتابخوانی نباشد که آینده خواندنی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.