حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3005 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • آموزش، ایجاد آگاهی در ارتقای فرهنگ محیط زیست
    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
    شناسه : 10339
    بازدید 1163
    11
    دریانیوز// پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: « نزد من شکستن شاخه درخت به منزله شکستن بال فرشته است». حفاظت از طبیعت و احترام به محیط ‌زیست، در کشور ما ایران، سابقه‌ای دیرینه دارد. طبیعت و به‌خصوص درخت و جنگل در فرهنگ ایرانیان بسیار اهمیت داشته است. نگه داری واحترام به طبیعت و محیط‌ زیست در دین مبین اسلام نیز توصیه شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: « نزد من شکستن شاخه درخت به منزله شکستن بال فرشته است».
    حفاظت از طبیعت و احترام به محیط ‌زیست، در کشور ما ایران، سابقه‌ای دیرینه دارد. طبیعت و به‌خصوص درخت و جنگل در فرهنگ ایرانیان بسیار اهمیت داشته است. نگه داری واحترام به طبیعت و محیط‌ زیست در دین مبین اسلام نیز توصیه شده است.

    مسلمانان ایرانی هنوز هم در روستاها آب را مهریه حضرت فاطمه(س) می دانند و آلوده‌کردن آن را گناه می‌شمارند. کره زمین، خانه ای امن برای زندگانی بشر است یا شاید هم بهتر است بگوییم که بود. اما پیشرفت تکنولوژی و استفاده نادرست از آن گویی به نوعی حیات بر این سیاره خاکی را به خطر انداخته است.به گونه ای که چندین سالی است که دانشمندان و فعالان این حوزه به شدت نگرانی های خود را از آسیب های جدی که توسط بشر به محیط زیست وارد شده است ابراز می دارند لذا در آموزش علوم مختلف مرتباً بر احترام به محیط زیست و حفظ و نگه داری از آن تأکید می شود.

    حال مهمترین راه ایجاد حس احترام به طبیعت، فرهنگ سازی می باشد که آن نیز با آموزش درست وصحیح به دست می آید.در واقع با آموزش اصول زیست محیطی به دنبال تربیت شهروندانی هستیم که با محیط زیست و مسائل آن آشنا و در پی یافتن راه‌حل برای رفع مؤثر مشکلات آن باشند. به روشنی پیداست که بخش قابل توجهی از معضلات محیط زیستی موجود، ریشه در فقدان آگاهی لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت و محیط زیست پیرامون دارد و لذا نیازمند عزم جدی برای تقویت فرهنگ حفاظت از محیط زیست هستیم.ایجاد شناخت در مورد اهمیت تعامل انسان با محیط زیست و تأثیر عملکرد وی به صورت منفی یا مثبت بر محیط پیرامون مهم ترین هدف در ارتقای فرهنگ زیست محیطی می باشد.و نباید فراموش کنیم که آموزش احترام و حفاظت از محیط ‌زیست برای ایجاد فرهنگ عمیق، یعنی تربیت افراد دارای احساس مسئولیت نسبت به محیط ‌زیست و دارای دانش، نگرش، انگیزه، تعهد و مهارت‌های لازم برای فعالیت‌ها در جهت ایجاد محیط‌ زیستی سالم و پاک و تعهد به نگهداری از محیط برای نسل‌های آینده ضرورت دارد.

    به طور کلی می توان گفت رکن اصلی در آموزش افراد ایجاد توانمندی در آنان برای تصمیم گیری صحیح، تغییر رفتار و عملکرد و استفاده بهینه از منابع می باشد. هرچه آگاهی مردم جامعه در مورد محیط زیست بیشتر باشد، بهتر درک می کنند که میزان سلامت، بهره وری و کیفیت زندگی افراد ارتباط نزدیکی با شرایط و سلامت محیط آنان دارد لذا دادن اطلاعات، ایجاد منابع لازم برای تصحیح عملکرد افراد و حمایت ارگان ها از مردم برای اجرای مقررات در این زمینه بسیار مؤثر است.پس سرمایه گذاری لازم به منظور گسترش فرهنگ زیست محیطی شهروندان بسیار مهم و حیانی به شمار می آید و این آموز ش و فرهنگ سازی در نهایت منجر به اجرای قوانین و رضایت مندی افراد از اجرای قوانین خواهد شد به نحوی که خود فرد نه تنها از قوانین پیروی می کند بلکه به موجب احساس مسئولیت ایجاد شده مطالبه گر و خواهان اجرای آن نیز می شود.

    چرا که حفظ محیط زیست از مهم‌ترین مقوله مسائل مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. بنابراین ایجاد حساسیت اخلاقی نسبت به محیط زیست در اقشار مختلف جامعه، بر حفظ محیط زیست مؤثر است. اقدامات مؤثر برای گسترش فرهنگ زیست محیطی، گنجاندن مسائل مربوط به محیط زیست در برنامه آموزش قبل از دبستان، کتب درسی، برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان از جمله استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، تربیت کارشناسان محیط زیست و بالاخره، گنجاندن آن در دروس دانشگاهی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.