حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آقای وزیر راه وشهرسازی! مسکن بندرعباس را دریابید
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۴۰
    شناسه : 8911
    بازدید 1164
    5
    زمین را از خارج وارد می کنید؟ دریانیوز// طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بدلیل عدم الحاق اراضی موردنیاز، همچنان کلید نخورده است و علی رغم وعده چندباره مسئولان برای کلنگ زنی 15 هزار واحد مسکن در قالب این طرح در بندرعباس در سال گذشته و امسال، اما مسئولان استانی عنوان می کنند همچنان منتظر مصوبه الحاق اراضی موردنیاز هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بدلیل عدم الحاق اراضی موردنیاز، همچنان کلید نخورده است و علی رغم وعده چندباره مسئولان برای کلنگ زنی ۱۵ هزار واحد مسکن در قالب این طرح در بندرعباس در سال گذشته و امسال، اما مسئولان استانی عنوان می کنند همچنان منتظر مصوبه الحاق اراضی موردنیاز هستند.
    متاسفانه در ادوار گذشته مسئولان حوزه راه و شهرسازی در استان پیگیری های لازم جهت الحاق اراضی به شهر بندرعباس نداشته‌اند و در دولت سیزدهم، در مهرماه سال ۱۴۰۰ که ثبت نام از متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شد، اما از متقاضیان بندرعباسی ثبت نام نشد و اعلام شد کسانی که متقاضی مسکن هستند، می توانند در سامانه ثبت نام، شهرک علوی را انتخاب نمایند که بعد از اعتراض به جانمایی این طرح از سوی متقاضیان، امام جمعه بندرعباس، برخی از نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و…، تصمیم به جابجایی مکان اجرای طرح اعلام و از متقاضيان بندرعباسی در نیمه تیرماه سال گذشته ثبت نام شد. اما از یک طرف ادارات دولتی حاضر به واگذاری اراضی مازادشان جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن نشدند و از طرفی دیگر اراضی موردنیاز اعلام شد که وجود ندارد و بایستی اراضی موردنیاز جدید به شهر بندرعباس الحاق شود و پیگیری های عباس کمالی مدیرکل منصوبه راه وشهرسازی هرمزگان در دولت سیزدهم برای الحاق اراضی موردنیاز پس از انتصاب شان آغاز شد، اما پس گذشت بیش از یک سال از این پیگیری‌ها، همچنان الحاق انجام نشده است.
    آقای مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی بایستی دستور دهند در حوزه الحاق اراضی تجدیدنظر صورت گیرد واینکه حدود یک سال و نیم پیگیری برای الحاق اراضی جهت اجرای یک طرح ملی برای خانه‌دار شدن مردم هنوز به نتیجه نرسیده است، نشان می دهد برخی‌ها با اجرای این طرح مخالفند و در مسیر اجرا سنگ اندازی و یا مین‌گذاری کرده اند تا این طرح اجرا نشود و در صورت اجرا تلفات بالایی داشته باشد. در صورتیکه اگر در سال ۱۴۰۰ از متقاضيان در شهر بندرعباس ثبت نام و اراضی مورد نیاز تامین شده بود، اواخر سال گذشته و یا سال جاری، سال تحویل واحدهای مسکونی افراد ثبت‌نام کننده بود. اما با گذشت حدود دو سال از عمر دولت، این طرح در بندرعباس بلاتکلیف مانده است و قیمت مسکن و اجاره به حدی رسیده که برخی از خانواده‌ها توان خرید ویا حتی رهن واجاره را هم ندارند و به اجاره اشتراکی، رفتن به حاشیه شهرها و روستاها، خورخوابی گورخوابی هم رضایت دارند و اختلافات خانوادگی و اقدام به خودکشی و…. به دلیل عدم توان تامین سرپناه رسیده اند و این واقعیت ها را متولیان مربوطه نمی خواهند باور کنند و اقدام لازم در این حوزه داشته باشند. از طرفی دیگر برخلاف سایر شهرهای کشور، مسئولان در بندرعباس هیچ نظارتی بر قیمت مسکن و رهن واجاره و برخورد با مالکان و مشاوران املاک که انعقاد قرارداد بیش از ۲۰ درصد اجاره مصوبه دولت را رعایت نمی‌کنند، وجود ندارد و برخی از مشاوران املاک، بساز و بفروش و دلالی مسکن می کنند و برخی از سازندگان مسکن هم بنگاه املاک زده اند و بر دریافت کمیسیون ها هم نظارت های لازم وجود ندارد و از همه طرف فشار زیادی بر مردم وارد می شود و متاسفانه متولیان مربوطه در این حوزه سکوت کرده اند.
    متولیان حوزه مسکن و دستگاه های نظارتی ضرورت دارد با حضور رسانه ها، بازدید از مشاوران املاک و سازندگان و… را آغاز نمایند و با مردم گفتگو کنند و با اجرای فوری طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس، اعتماد از دست رفته به اجرای این طرح را بازگردانند که در این حوزه نیاز است وزیر راه وشهرسازی دستور دهند با فوریت با الحاق اراضی مورد درخواست اداره کل راه وشهرسازی جهت الحاق به شهر بندرعباس موافقت شود و روند الحاق اراضی از یکی دو سال به یکی دو هفته کاهش یابد. رهبر معظم انقلاب که بارها متذکر شده اند که زمین از خودمان داریم و مصالح نیز از خودمان است، پس نباید وضعیت مسکن اینگونه باشد که دولتمردان بایستی به این موضوع توجه نمایند. ایشان در جلسه ای با دولتمردان فرمودند: «عرض کردیم که در برنامه‌های اقتصادی اولویت‌هایی وجود دارد، بعضی را گفتیم؛ مثلاً بخش مسکن یکی از اولویّت‌هاست. مسکن خیلی مسئله‌ مهمّی است. اوّلاً خود حرکت در بخش مسکن، ایجاد اشتغال می‌کند ؛ خود ورود در قضیّه‌ی مسکن، برای یک تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند، شغل ایجاد می‌کند . ثانیاً در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است.
    بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید: قیمت خانه و اجاره‌ی خانه سرسام‌آور است، مردم واقعاً در زحمتند. یکی از اولویّت‌های قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است.» در بندرعباس وضعیت بحرانی تر است و بدلیل نفوذ قوی و پرقدرت مافیای مسکن، طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بطور کامل قفل است و نظارت‌های لازم نیز در سایر بخش های مسکن وجود ندارد که دستگاه‌های امنیتی، قضایی، نظارتی بایستی به حوزه مسکن بندرعباس ورود کنند تا شاید مردم به خانه دار شدن امیدوار شوند و از میزان نارضایتی ها در این حوزه که برخی ها مسببش هستند، کاسته شود.
    از طرفی دیگر ضرورت دارد تا توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای هوا و کمبود فضای سبز و… در این شهر، طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بصورت ویلایی اجرا شود تا هم واحدهای مسکن در پر سرعت ترین زمان ممکن و باهزینه کمتر احداث شود تا متقاضیان خانه های‌شان را بسازند و در حیاطش درخت بکارند و فضای مناسبتری برای زندگی شان ایجاد شود و از آن طرف زمین خدادادی در شمال و شرق بندرعباس به وفور است و باالحاق اراضی موردنیاز، می توان این طرح ملی را بصورت ویلایی در استان اجرایی نمود و زمان از دست رفته و افزایش قیمت ها را تا حدی می‌توان اجرا کرد؛ زیرا این طرح اگر از دوسال قبل اجرا شده بود، تاکنون هزاران واحد مسکن با قیمت ارزان‌تر نسبت به امروز ساخته شده بود که سوءتدبیر و سوءمدیریت باعث شد این اتفاق نیفتد. حال برای جبرانش، حداقل کاری که می توان انجام داد، این است که زمین را برای ساخت املاک یک طبقه ویلایی واگذار کرد تا مردم بتوانند خودشان و با هزینه کمتر و زودتر املاک شان را بسازند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.