حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آقای معاون، درمان استان را درمان کنید
    ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
    شناسه : 10469
    بازدید 1203
    4
    دریانیوز// مقام معظم رهبری فرموده اند "ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد".
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مقام معظم رهبری فرموده اند “ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد”.
    این فرمایش معظم له نشان می دهد که مسئولان حوزه بهداشت ودرمان بایستی تلاش نمایند بيمار واقعا به غیر از رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد که متاسفانه در استان هرمزگان تاکنون اینگونه نبوده است. بدلیل بی توجهی به بخش درمان در استان در دولت های گذشته، از گذشته تاکنون مرسوم بوده که بسیاری از بیماران برای درمان به یزد، تهران، شیراز و… رفته اند و در آن شهرها به نوعی گردشگری درمانی داشته ایم ودر هرمزگان در یک دهه اخیر بارها فقط شعار داده شد که می خواهیم شرایط را بگونه ای فراهم نماییم تا گردشگر درمانی را نه تنها از استان‌های های دیگر که حتی از کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس جذب نماییم که این شعار در حد وعده باقی ماند. برخی از بیماران گاهی از تشخیص نادرست علت ودرمان بیماری و تشدید بیماری شان در استان و تشخیص صحیح و درمان همان بیماری در استان های دیگر می‌گویند و برخی بیماران هم از کمبود امکانات و تجهیزات درمانی در استان گلایه مندند.

    برای ام آر آی بيمار بایستی چند ماه درد بکشد تا نوبتش شود و برای درمان دندان در بخش دولتی همه درمان های دندان انجام نمی شود و از طرفی دیگر هزینه های سنگین و آزاد درمان دندان باعث شده است بیماران محروم گریان و نالان باشند و نتوانند به درمان دندان شان بموقع اقدام کنند که ضرورت دارد کلینیک دندانپزشکی دولتی که تمام درمان‌های دندان را با تعرفه دولتی انجام دهند، در مرکز استان و سایر شهرستان های استان داشته باشیم. برخی بیماران که حتی هزینه های سنگین درمان دندان در مراکز خصوصی دندانپزشکی را می پردازند و بعد با مشکل مواجه می شوند و درد دندان شان مداوا نمی شود و دندانپزشک هم گاهی پاسخ مناسبی نمی دهد و یا می گوید هنوز بایستی درمانت را ادامه دهی و…، بیماران نمی دانند بایستی به کجا برای شکایت مراجعه کنند. از طرفی تعرفه مشخصی هم در این دندانپزشکی ها وجود ندارد و ضرورت دارد تعرفه ها مشخص ودر معرض دید بیماران قرار گیرد. از طرفی دیگر بایستی به وقت بیماران هم احترام گذاشته شود وبیمار ساعت‌ها در مطب منتظر نماند و در ساعات تعیین شده، بیمار پذیرش شود. شلوغی مطب ها باعث انتقال بیماری هم می شود و وقت بیماران و همراهان شان هدر می رود که در این حوزه نیاز است برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد. همچنین در تمام مطب ها و کلینیک ها و مراکز بهداشتی درمانی بایستی شماره تلفن هایی در معرض دید بیماران قرار گیرد تا اگر شکایت، انتقاد و پیشنهادی داشتند را بتوانند بسهولت ارائه نمایند.
    از طرفی دیگر برخی از پزشکان بیماران را برای ادامه درمان از کلینیک های دولتی به مطب های خصوصی شان ارجاع می دهند. از مطب ها هم برخی پزشکان بیماران شان را برای عمل جراحی و… به بیمارستان های خصوصی ارجاع می دهند که باعث تحمیل هزینه های زیادی به بیماران می‌شود و گاهی بیماران مجبور به قرض و فروش لوازم خانه و… برای ادامه درمان می شوند. پدیده زیرمیزی نیز همچنان وجود دارد که بایستی در این حوزه نیز تدبیری اندیشیده شود. یکی دیگر از مشکلات بیماران، نبود متخصص در روزهای تعطیل در کلینیک ها و مراکز دولتی وخصوصی است و همچنین نوبت دهی در مراکز دولتی و حتی مراکز خصوصی و مطب ها زمان‌بر داشت و بیماران بایستی زمان زیادی را درد بکشند تا اینکه نوبت شان شود و پزشک آنها را ویزیت کند، یعنی بیماران به غیراز رنج بیماری، رنج زمان‌بر بودن معاینه و دريافت خدمات درمانی را علاوه بر هزینه های سنگین درمان و…. دارند.

    بیماران محروم وضعیت بحرانی تری دارند وبا توجه به اینکه هرمزگان با توجه به آمارهای رسمی و ازجمله مرکز پژوهش های مجلس، در فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی صدرنشین استان‌های کشور است که بالطبع بیشتر هرمزگانی ها بخصوص در محلات حاشیه ای و روستاها در محرومیت بسر می برند، آنها هم برای پرداخت هزینه های درمان و دارو، آزمایشات، دریافت نوبت و… با مشکل مواجهند و می طلبد برای این قشر با استفاده از ظرفیت خیرین و صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شان مراکز درمانی خیریه در مرکز استان و شهرستان های هرمزگان راه اندازی شود تا هیچ بیماری بدلیل فقر ونداری، سلامت و جانش به خطر نیفتد. بارها در دو دهه اخیر که برای تهیه گزارش به مناطق روستایی و حاشیه نشین رفته ام، بیمارانی را مشاهده کرده ام که دست، پا، چشم شان و… را بدلیل عدم توان در درمان یا تکمیل روند درمان از دست داده بودند و برخی نیز جان شان را از دست دادند و ضرورت دارد درمان محرومان بیمار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.
    موضوع دیگر اینکه سیاست کشور بر فرزندآوری است که هزینه های سنگین غربالگری مادر و جنین باعث شده است بیشتر مادران محروم و متوسط که بیشترین فرزندآوری را نیز همین قشر دارند، نتوانند غربالگری را بطور کامل انجام دهند و جنین شان گاهی سقط می شود ویا بعد از تولد فوت می کند که برای این قشر نیز بایستی تسهیلاتی درنظرگرفته شود و اطلاع رسانی گسترده در این حوزه صورت گیرد تا سلامتی مادر و جنین بخاطر هزینه های سنگین غربالگری این ۹ماه و حتی بعد از تولد فرزند در معرض خطر قرار نگیرد. همچنین سونوگرافی و ماموگرافی و شنوایی سنجی و… در مراکز دولتی وجود ندارد و در بخش خصوصی برای چند هفته بعد نوبت می دهند.
    گرچه با توجه به پیگیری های استاندار هرمزگان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و… قرار است بزودی ۲۰۰۶ نفر در سیستم بهداشت و درمان استان استخدام شوند که بخش زبادی از کمبود این حوزه برطرف می شود، اما باتوجه به اینکه در سال های گذشته برخی از جذب شوندگان در سیستم بهداشت ودرمان استان غیربومی بوده اند و به شهرهای خودشان برگشتند و در سال های اخیر هم که بحث مهاجرت پزشکان و پرستاران مطرح است، ضرورت دارد تلاش شود تا اولا دانشجویان از مناطق مختلف استان جذب دانشگاه های هرمزگان و سایر مناطق کشور شوند و سهمیه مناطق محروم برای دانشجویان هرمزگانی در سایر دانشگاه های کشور نیز محقق شود و تداوم یابد ودر استخدام ها نیز اولویت با بومیان باشد تا در استان ماندگار شوند و غیربومی ها نیز تعهد محضری دهند تا در استان بمانند و به بیماران و مردم استان خدمت کنند و فقط از سهمیه استخدامی هرمزگان استفاده نکنند. تعدادی بیمارستان ها هم قرار است در سال جاری و سال آینده در استان به بهره برداری می رسد وبایستی از هم اکنون برای تامین نیروی انسانی و تجهیزاتش برنامه‌ ریزی نمود تا بعد از افتتاح، بیماران با مشکل و کمبود مواجه نشوند.حال که معاون جدید درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان منصوب شده است، انتظار می رود مشکلات حوزه درمان که به بخش کوچکی از آنها اشاره کردیم را رصد نمایند و این مشکلات و سایر مشکلات را برطرف نموده تا بیماران به غیر از درد درمان، رنج دیگری نداشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.