حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چله تابستان و عطش رهگذران
    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
    شناسه : 9549
    بازدید 1258
    9
    دریانیوز// با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده مشهود اقلیمی آن است. هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است وهوای نوار ساحلی آن در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب و گاهی نیز دمای آن از ۵۲ درجه سانتیگراد تجاوز می‌کند
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده مشهود اقلیمی آن است. هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است وهوای نوار ساحلی آن در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب و گاهی نیز دمای آن از ۵۲ درجه سانتیگراد تجاوز می‌کند. دمای متوسط سالانه این منطقه حدود ۲۷ درجه سانتیگراد است. از ویژگی‌های آب و هوایی هرمزگان، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است. فصل گرم همراه با هوای شرجی ۹ ماه طول می‌کشد. فصل تابستان از اوایل اسفند ماه شروع و هوا رفته رفته رو به گرمی می‌رود تا اینکه گرما در ماه‌های تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد.

    با این مقدمه ی که ذکر شد در استان و شهری زندگی می کنیم که گرمای آن طاقت فرسا است. با این وجود همه ی شهروندان مجبور به کار کردن و گذران زندگی هستند . اگر یک روز را بخواهیم درنظر بگیریم هر کدام از ما برای رفتن به محل کار ، مدرسه ، خرید، دانشگاه، مطب پزشکان ، تفریح و گردش باید مسیری را پیاده طی کنیم ؛ اما از مسیری که می گذریم با وجود گرمای هوا خبری از وجود آبسردکن برای رفع عطش نیست ، آب سردکن های موجود در بندرعباس به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند! شهری که علاوه بر شهروندان خود در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران از تمام نقاط کشوراست، چرا باید با این معضل روبرو باشد؟ اما در کلانشهرهای دیگر مثل تهران، مشهد، اصفهان و…. که شرایط آب و هوایی بهتری از بندرعباس دارند در هر چند صد متر در معابر شهری آبسردکن نصب شده است. این سوال پیش می آید که چگونه است مسئولان شهر بندرعباس با توجه به این شرایط آب و هوایی تا به حال برای این معضل فکری نکرده اند؟!
    بندرعباسی که القاب گوناگونی مثل پایتخت اقتصادی کشور، شهر دوستدار کودک ، شهر خلاق صنایع دستی و غیره را یدک می کشد ؛ از نظر مبلمان شهری ضعف بسیار زیادی دارد؛ معابر آن از نبود صندلی کافی برای استراحت ، آبسردکن برای رفع عطش ، فضای سبز برای سایه و غیره رنج می برد .

    چگونه شهری دوستدار کودک است که برای رفع عطش کودکی که با خانواده برای تفریح و غیره … بیرون می آید در مسیری که طی می کند یک آبسردکن هم وجود ندارد ؛ حتی پارک های بندرعباس هم با کمبود آبسردکن مواجه هستند!در این شهر به دلیل گرمای طاقت فرسا که نمونه آن را در چند روز اخیر شاهد بودیم علاوه بر اینکه باید در هر چند صدمتر آبسردکن نصب شود باید مکان های مخصوصی در نظر بگیرند که اگر شهروندی دچار گرمازدگی شد درآنجا دقایقی را استراحت کند؛ اما افسوس که بندرعباس ایستگاه اتوبوس و تاکسی سرپوشیده خنک هم ندارد! در قانون ایجاد آب‌خوری جزء وظایف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تعریف شده است.

    انتظاری که از متولیان مربوطه داریم این است که یک روز از ماشین شخصی خود استفاده نکنند با وسایل نقیله عمومی در این گرمای بندرعباس به محل کار خود بروند ومقداری از مسیری را پیاده طی و شهر را از منظر یک شهروند نگاه کنند، کاستی ها را ببیند و نسبت به رفع نواقص شهری اقدام فوری نمایند؛ همچنین می توانند از اقدامات همکارانشان در دیگر شهرهای کشور که در زمینه نصب آبسردکن موفق بودند الگوبرداری کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.