حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان رتبه اول کمبود بارش کشور
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
    شناسه : 14662
    بازدید 163
    3
    وضعیت سدهای هرمزگان خوب نیست؛ دریانیوز// نگاهی به آمار موجودی فعلی سدهای کشور نشان می دهد که سدهای هرمزگان موجودی بسیار کمی دارند و این موجودی برای گذر از تابستان آینده کافی نیست و می بایست متکی به منابع آبشیرین‌کن ها باشیم.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نگاهی به آمار موجودی فعلی سدهای کشور نشان می دهد که سدهای هرمزگان موجودی بسیار کمی دارند و این موجودی برای گذر از تابستان آینده کافی نیست و می بایست متکی به منابع آبشیرین‌کن ها باشیم.

    موجودی سدهای هرمزگان به جز سد جگین مابقی کمتر از ۳۰ درصد حجم ذخیره شان است و میزان ورود سیلاب به آنها در زمستان و پاییز گذشته به اندازه ای نبوده که موجودی آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.عمده بارش های استان نیز در حوزه آبریز این سدها نبوده و اگر چه برخی بندها و سدهای خاکی محلی پر شده اند اما سدهای تأمین کننده آب برای شرب و کشاورزی در هرمزگان،‌ عایدی قابل‌توجهی نداشته اند.بر اساس آخرین جدول منتشرشده از سوی وزارت نیرو، سد استقلال حدود ۲۶ درصد، شمیل و نیان حدود ۳۳ درصد و سد سرنی ۲۳ درصد حجم‌شان موجودی دارند. سد جگین نیز طبق معمول بیش از ۷۰ درصد موجودی دارد.

    افت بارش در هرمزگان در رتبه اول کشور
    هرمزگان اقلیمی کم بارش دارد اما در پاییز و زمستان گذشته وضعیت بارش‌ها بسیار کمتر از سال های گذشته و حتی میانگین ۵۵ سال گذشته بوده است.در سال آبی جاری در هرمزگان به طور متوسط حدود ۷۵ میلی متر باران باریده است و این در حالی است که متوسط بارش ۵۵ ساله ۱۶۰ میلی متر بوده است و این میزان ۵۳ درصد کمتر از متوسط ۵۵ ساله است و هرمزگان در زمینه افت بارش ها رتبه اول کشور را دارد.

    افزایش وابستگی به آبشیرین‌کن‌ها
    اتکای به آبشیرین کن ها برای تأمین آب شرب مردم استان هرمزگان در سال‌های اخیر مورد توجه هرچه بیشتری قرار گرفته است و روز به روز بر میزان تولید آب از آبشیرین کن های استان بخصوص برای تأمین آب شرب جزایر و شهرهای ساحلی افزوده شده است.آنچه مسلم است اهمیت روزافزون آبشیرین کن ها در هرمزگان و به طور کلی در کشور است چرا که استان های کرمان،‌ یزد و اصفهان نیز بدلیل نیاز آبی و همین طور در حوزه صنعتی به آب‌شیرین شده از دریا نیاز دارند و سرمایه گذاری هایی نیز در این زمینه انجام داده و بخشی از تلاش هایشان نیز اکنون به بار نشسته و آب در حال انتقال است.

    تأمین آب شیرین از دریا در مقیاس‌های بزرگ بسیار به صرفه تر است و ضروری است تا هرمزگان نیز در پروژه های بزرگ شیرین سازی آب نقش آفرین بوده و مشابه آنچه در پروژه آبشیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس شاهد آنیم،‌ در پروژه های جدید نیز سهم هرمزگان و روستاهای پیرامونی و در طول مسیر نیز به خوبی پیگیری شود.لازم به توضیح است که اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب مورد نیاز شهر بندرعباس و برخی از روستاهای همجوار از طریق آبشیرین کن تأمین می شود که گام بسیار مهمی برای رهایی دادن این شهر مهم ساحلی از تنش آبی است. /فارس

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.