حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نقش مهم سد جگین در توسعه منطقه مکران
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۹
    شناسه : 9414
    بازدید 1162
    5
    مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان عنوان کرد دریانیوز// سد جگین استان هرمزگان به علت قرارگیری در منطقه راهبردی مکران و تاثیراتش در توسعه اقتصادی به عنوان قلب تپنده این منطقه شناخته می شود
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سد جگین استان هرمزگان به علت قرارگیری در منطقه راهبردی مکران و تاثیراتش در توسعه اقتصادی به عنوان قلب تپنده این منطقه شناخته می شود.
    به گزارش خبرنگار دریا، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: جگین نام رودخانه ای است که از دامنه جنوبی کوه های بشاگرد سرچشمه گرفته و پـس از عبور از تنـگـه دهنـه مرنـگ و پیوسـتن به سرشاخه مهم دیگری به نام شریفی، به دریای عمان منتهی می شود.
    جمشید عیدانی ادامه داد: بر اساس مطالعات دقیقی که طی سال‌های گذشته صورت گرفت کار طرح ساخت این سد به‌منظور استفاده از آب این رودخانه، برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان جاسک و روستاهای بشاگرد و همچنین کنترل سیلاب با ظرفیت ۲۱۰ میلیون متر مکعب در محلی موسوم به تنگه دهـنـه مـرنـگ طراحی، احداث و از سال ۱۳۸۶ مورد بهره برداری قرار گرفته است.
    وی در خصوص سازه این سد توضیح داد: سد جگین نخستین سد بتنی غلطکی ایران است که در ۱۰۷ کیلومتری شـمـال شـرقـی بندر جاسک واقع شده و دسترسی به آن از طریـق یک جاده آسفالته به طول ۲۱ کیـلومتر که از کیـلومتـر ۵۷ راه اصلـی بنـدرجـاسک – جـگدان منشـعـب می شود امکان‌پذیر است.مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان یاد آور شد: به دلیل موقعیت بسیار مناسب احداث و قرار گیری، این سد تقریبا در طول سال حجم قابل توجهی از نزولات آسمانی و روان آبها را در خود ذخیره دارد و چند بار در سال به مرحله سر ریز می‌رسد. وجود سد جگین تاثیر بالایی در توسعه منطقه مکران دارد. وی افزود: در حال حاضر زمین های پایین دست سد جگین تحت پوشش شبکه آبیاری قرار دارند و کشاورزان منطقه از مزایای آن بهره مند هستند با این حال با اتخاذ برنامه‌ریزی مناسب جهت استفاده از آب ذخیره شده پشت سد جگین می‌توان زمین های کشاورزی بیشتری را تحت‌پوشش آبیاری قرار داد تا به طور مستقیم موجب توسعه و رونق کشاورزی در منطقه شده و با ایجاد زنجیره ای از صنایع مرتبط در افزایش اشتغال و رشد صادرات تاثیر بالایی داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.