حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • نرخ ساخت مسکن در بندرعباس متری ۸ میلیون تومان
    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۵:۱۶
    شناسه : 3257
    بازدید 11757
    6
    بازار مسکن کنترل شود ! حباب قیمت مسکن باعث شد تا بسیاری از اقشار از خانه دار شدن ناامید شوند و حتی بیشتر مستاجران نیز با افزایش رهن واجاره مواجه و برخی از آنها مجبور شدند به مناطق حاشیه ای یا روستایی بروند و یا بصورت گروهی و چند خانواده در یک خانه زندگی کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: حباب قیمت مسکن باعث شد تا بسیاری از اقشار از خانه دار شدن ناامید شوند و حتی بیشتر مستاجران نیز با افزایش رهن واجاره مواجه و برخی از آنها مجبور شدند به مناطق حاشیه ای یا روستایی بروند و یا بصورت گروهی و چند خانواده در یک خانه زندگی کنند. عدم اجرای هیچگونه طرح مسکنی در هشت سال دولت سابق نیز باعث افزایش تقاضا و عدم عرضه ملک شد و این شرایط باعث سود دلالان و برخی از سازندگانی شد که غیرمنصفانه و منفعت طلبانه این بازار را متلاطم کردند.سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نرخ ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در بهمن سال گذشته به ازای طبقات اعلام کرد که با نرخ فروش فرسنگ ها فاصله داشت. سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نرخ ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را اعلام کرد که بر اساس آن احداث ساختمان های ۳ تا ۵ طبقه با قیمت متری ۷.۱ میلیون تومان محاسبه می شود. احمد خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را ۱۸ بهمن ماه۱۴۰۰ اعلام کرد که به شرح زیر است:ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان، ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان، ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان، ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان، ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان و ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان.

    در حال حاضر نیز قیمت ساخت مسکن نباید چندان تفاوتی با بهمن ۱۴۰۰ داشته باشد و تغییرات قیمت با توجه با افزایش جزئی قیمت برخی اقلام از جمله مصالح، دستمزد و… نباید چندان چشمگیر باشد. در ادامه سلسله گزارش هایی که در حوزه مسکن منتشر کردیم، به تبانی های برخی از سازندگان برای گرانی املاک رسیدیم که برخی از سازندگان با هم توافق می کنند تا قیمت املاک از نرخی واحد کمتر نفروشند تا آن قیمت نهادینه شود که این موضوع باعث ایجاد حباب بزرگ در قیمت مسکن شده است وناامیدی مردم را از خانه دار شدن افزایش داد و نیاز می باشد متولیان مربوطه و دستگاه های نظارتی در این حوزه اقدام کنند. البته از آن طرف هم به اذعان مشاوران املاک که بیشترین ارتباط را با سازندگان مسکن دارند، برخی از سازندگان منصف هم در این بازار فعالیت دارند که برخی از آنها که منصف هستند، چندان نام و رسمی هم ندارند و تصمیم گرفتیم با برخی از آنها گفتگو گفتیم وبه بررسی چالش های حوزه مسکن و قیمت واقعی ساخت وفروش مسکن بپردازیم. در این شماره از روزنامه با یکی از سازندگان منصف در بندرعباس گفتگو کردیم. با ما همراه باشد.

    قیمت ساخت: ۸تا هشت ونیم میلیون

    سعید شفیعی یکی از سازندگان املاک در بندرعباس است که تجربیاتی را در حوزه عمرانی و ساخت وساز و… دارد. شفیعی که تاکنون چندین پروژه را اجرا کرده و تعدادی از پروژه های مسکونی را در حال اجرا دارد که بین ۵۰تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند وتاکنون هیچ کدام از املاکش را بیشتر از قیمت متعارف نفروخته است؛ گفت: در حال حاضر قیمت ساخت مسکن با تمام گرانی ها و تورم و… برای سازنده به ازای هر متر مربع بین ۸تا هشت ونیم میلیون تومان وحتی کمتر در می آید که اگر با قیمت زمین هم حساب کنیم، حداکثر دوبرابر این قیمت می شود و منصفانه این است که حداکثر به اندازه قیمت ساخت به تنهایی هم سود به سازنده تعلق بگیرد و ملکش را بفروشد که در حال حاضر بیشتر همکاران سازنده قیمت های بالاتری را اعلام می کنند که حباب و قیمت کاذب است واین وضعیت هم باعث رکود بازار مسکن شده است. این سازنده مسکن می گوید : یک سازنده اگر یک ساختمان ۶طبقه را در بهترین نقطه شهر متری ۲۴میلیون تومان هم بفروشیم، بیش از ۵میلیارد تومان سودخالص دارد و سازندگان بهتر است با دیدگاه و سواد اقتصادی به این موضوع بنگردند وبجای نگهداشتن واحدهایی که می سازند، این املاک را با قیمت متعارف به فروش برسانند و ساخت پروژه های جدیدی را شروع کنند و مصالح هم فوری خرید کنند تا ساخت وساز و خرید وفروش املاک رونق داشته باشد.شفیعی می گوید: سازندگان بین ۳۰تا ۴۰درصد هزینه ساخت را خودشان می پردازند ومابقی را از طریق تسهیلات بانکی یا پیش فروش تامین می کنند.

    پول قاچاق، حباب ساز قیمت زمین ومسکن

    این سازنده مسکن به پول قاچاقچیان سوخت و…. هم اشاره می کند که باعث می شود با خرید املاک و زمین با هر قیمتی توسط این قشر، باعث افزایش حبابی قیمت املاک و زمین شوند و این پول ها تورم زاست.وی می گوید: برخی هم ملک می سازند و نمی فروشند. ملک خالی در بندرعباس زیاد داریم که به فروش نمی رود. وی می گوید: متاسفانه بیشتر سازندگان املاک، شغل واقعی شان سازنده ملک نیست و در سایر
    بخش ها هم فعال هستند و در این حوزه بدون تجربه و تخصص لازم فعالیت می کنند که بر کیفیت ساخت و قیمت سازی حبابی املاک نیز اثرگذار است.این سازنده منصف ملک می گوید: برخی از همکاران سازنده از فروش ملک با نرخ غیرحبابی و منصفانه توسط بنده یا سایر سازندگان گلایه مند می شوند.وی گفت: حجم زیادی از سرمایه مردم در بازار مسکن است که متناسب با بازار طلا و خودرو و… اثرپذیر است و از طرفی هم سودهای بانکی بالا باعث شده است سازندگان بگونه ای محاسبه می کنند تا سودشان در ساخت وساز کمتر از سرمایه گذاری در بانک ها نشود.وی البته گلایه ای در خصوص افزایش هزینه حدود دوبرابری پروانه ساختمانی، عدم مجوز برای طبقات بالاتر بصورت عادی و صدور مجوز برای هر طبقه مازاد معادل هزینه پروانه یک ساختمان شش طبقه، افزایش بی ضابطه قیمت مصالح ساختمانی و صادرات منجر به افزایش قیمت ها و… دارد ومی گوید : اگر دولت این بخش را کنترل کند واز افزایش بی ضابطه آنها جلوگیری کند، بطور حتم در قیمت ساخت مسکن هم اثرگذار خواهد بود. بدلیل نبود نظارت ها، گاهی مجبور می شویم مصالح را گران‌تر از قیمت واقعی بخریم یا مدتی روند اجرای پروژه را متوقف کنیم که به زیان سازنده است. اگر دولت در این حوزه نظارت داشته باشد، کف قیمت ساخت هم کاهش می یابد و می توانیم مسکن را با قیمت مناسب تر وارزانتری به مردم بفروشیم.

    افزایش قیمت مصالح بیشتر از دلار

    وی می گوید: وقتی که قیمت مصالح و… با قیمت دلار ربط داده می شود، واقعا در سه سال اخیر قیمت دلار چند برابر و قیمت مصالح و… چند برابر شده است وآیا این تناسب رعایت شده است که متاسفانه اینگونه نیست و چندین برابر افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت مصالح و… هستیم. شفیعی با اشاره به کمبود زمین در برخی مناطق شهر بندرعباس و افزایش تراکم و افزایش بی ضابطه قیمت زمین در برخی مناطق بندرعباس ، به قیمت حبابی زمین های معروف چمران اشاره کرد و گفت: مالکان اولیه این زمین ها خانه دار نشدند که می توانستند با استفاده از ظرفیت انبوه سازان استان، برای مالکان زمین ها مسکن بسازند. وی اظهار امیدواری کرد در اجرای طرح جهش تولید مسکن نیز از انبوه سازان مسکن هم استفاده شود تا املاک با قیمت منصفانه و منطقی ساخته و به متقاضیان تحویل داده شود. وی تاکید کرد:بایستی ساخت مسکن در هر حوزه ای به افراد متخصص و متعهد سپرده شود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.