حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • قصه غم انگیز ناتمام لیموکاران هرمزگانی
    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
    شناسه : 9481
    بازدید 1190
    5
    دریانیوز// چندهفته ای است که بحث لیموکاران هرمزگانی در رسانه‌ها مطرح است که دلالان لیموها را با قیمت 5 تا هفت هزار تومان می خرند و از آن طرف با چند برابر این مبالغ در میوه فروشی ها و... عرضه می شود و سودش به جیب دلال می رود و ضررش نصیب باغدار و کشاورز می شود و حمایتی هم از لیموکاران نمی شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// چندهفته ای است که بحث لیموکاران هرمزگانی در رسانه‌ها مطرح است که دلالان لیموها را با قیمت ۵ تا هفت هزار تومان می خرند و از آن طرف با چند برابر این مبالغ در میوه فروشی ها و… عرضه می شود و سودش به جیب دلال می رود و ضررش نصیب باغدار و کشاورز می شود و حمایتی هم از لیموکاران نمی شود.

    متاسفانه هرساله این سناریو برای کشاورزان و باغداران تکرار می شود و تاکنون اقدام مناسبی برای عدم تکرار این سناریو نشده است. محصولات مختلف در ایام برداشت آنقدر اُفت قیمت می کنند تا جاییکه کشاورز و باغدار ترجیح می دهد محصولش را برداشت نکند و روی زمین بماند و از بین برود تا هزینه کارگر، سبد و کارتن و… را ندهد که بعد ضررش بیشتر شود و چند هفته بعد با کاهش محصول، قیمت آن محصول چندین برابر می شود و مردم برای تامینش بایستی هزینه بیشتری بدهند. در مورد مرغ نیز اینگونه است و در مقطعی جوجه کُشی در کشور به راه می اندازند تا از افزایش تولید مرغ و کاهش قیمتش جلوگیری شود و چندماه بعد مرغ نایاب شده و قیمتش پرواز می کند.

    هر چندماه هم این قصه تکرار می شود و مدیران و متولیان مربوطه که ضعف مدیریت شان هویداست، به این تکرارها عادت کرده اند و در مصاحبه ها نیز مطالبی را بیان می‌کنند که با واقعیت فاصله دارد. در حوزه لیمو نیز چندین هفته بحث خرید لیمو توسط دولت از کشاورز در استان مطرح شده و هنوز اثرات این مباحث را باغداران و لیمو کاران نمی بینند و مشخص نیست آیا دلالان بر تصمیم مدیران اثرگذار هستند و نفوذ دارند یا برخی از مدیران و تصمیم‌گیران ذینفع هستند و به نفع شان است که بازار همین‌گونه بماند و اقدام مناسبی صورت نمی گیرد و فقط وعده های بی عمل داده می‌شود. در تمام کشورها از کشاورز حمایت همه جانبه شده تا تولید کنند و نیاز داخل کشورشان را تامین و مابقی تولیدات شان را صادر کنند، اما در کشور ما و بخصوص در هرمزگان همواره با ضرر و زیان کشاورزان بدلیل عدم برنامه ریزی مناسب متولیان مربوطه مواجهیم و هرچندماه صدای اعتراض کشاورزان و باغداران و مرغداران و… را از عدم حمایت برای خرید محصولات شان و از آن طرف گرانی کود و سموم و نهاده های دامی و… می‌شنویم و متولیان مربوطه نیز اقدام مناسبی را ندارند.

    از چندهفته قبل بحث کمبود و گرانی مرغ در استان مطرح شده و شهروندان درخواست توزیع گسترده مرغ و گوشت منجمد با قیمت دولتی داشتند که متاسفانه به این درخواست توجهی نشد. از طرفی دیگر گاهی مسئولانی از بی‌توجهی کشاورزان به رعایت الگوی کشت می گویند که باید بررسی شود چه عواملی دخیل است و چرا نهادهای متولی نتوانسته اند اعتماد کشاورزان را جلب نماید تا الگوی کشت رعایت شود و چه حمایتی را از کشاورزان دارند؟ چرا بیشتر کشاورزان از تولید محصولات کشاورزی و باغی و… ناراضی هستند و متحمل ضرر می شوند. اگر از این قشر حمایت نشود، ممکن است برخی از آنها بدلیل فشارهای اقتصادی و… به صف قاچاقچیان سوخت و حاشیه نشینان و… پیوسته و تولید محصولات کشاورزی با اختلال مواجه می شود و نیاز به واردات خواهیم داشت. برای حمایت از لیموکاران نیز بایستی دولت دلالان را حذف نموده و خود جایگزین شود و محصول‌شان را با قیمتی مناسب که کشاورزان و باغداران متضرر نشوند، خریداری نموده و در اختیار مردم و کارخانه‌های آبلیموگیری قرار دهد واز آن طرف حمایت لازم را از بخش خصوصی برای راه اندازی کارخانه‌های آبلیموگیری در استان داشته باشد تا هرساله شاهد ضرر و زیان لیموکاران در استان نباشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.