حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غوغای سگ ‌های ولگرد در سطح شهر بندرعباس
    ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۴:۵۲
    شناسه : 11616
    بازدید 1263
    3
    شهروندان خواستار اقدام مسئولان هستند دریانیوز// سگ‌های ولگرد معضلی است که این روزها شاهد افزایش آن هستیم. این سگ‌ها علاوه بر معضلات زیست محیطی، مخاطراتی را نیز برای انسان ایجاد می‌کنند. جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر بندرعباس روز به روز در حال افزایش است و خطرات آنها نیز در حال بیشتر شدن است. در بسیاری از نقاط شهر شاهد حضور این سگ‌ها هستیم و هر لحظه بیم آن می‌رود که ممکن است باعث آسیب به شهروندی شود.هر ساله شاهد حمله سگ‌ها به شهروندان و مراجعه آنها به مراکز درمانی برای درمان هستیم.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سگ‌های ولگرد معضلی است که این روزها شاهد افزایش آن هستیم. این سگ‌ها علاوه بر معضلات زیست محیطی، مخاطراتی را نیز برای انسان ایجاد می‌کنند. جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر بندرعباس روز به روز در حال افزایش است و خطرات آنها نیز در حال بیشتر شدن است. در بسیاری از نقاط شهر شاهد حضور این سگ‌ها هستیم و هر لحظه بیم آن می‌رود که ممکن است باعث آسیب به شهروندی شود.هر ساله شاهد حمله سگ‌ها به شهروندان و مراجعه آنها به مراکز درمانی برای درمان هستیم. هر چند همیشه بر جمع‌آوری این سگ‌ها تاکید شده، اما باز شاهد این هستیم که جمعیت زیادی از آنها در حال پرسه زدن در سطح شهر هستند. این سگ‌ها به طور مرتب باید واکسن هاری دریافت نمایند تا سلامت شهروندان را به خطر نیاندازند اما به دلیل پراکنده بودن و تعداد بالای آنها، این کار صورت نمی‌گیرد و بسیاری از این سگ‌های بدون صاحب سلامت شهروندان را هدف قرار می‌دهند.

    کرامتی یکی از شهروندان بندرعباسی در این زمینه می‌گوید: جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در سطح شهر افزایش یافته‌است به نحوی که در هر قسمت از شهر اگر گذرتان بیافتد این سگ‌ها را می‌بینید. سگ‌های بی‌صاحب خطرات زیادی دارند و تابحال به برخی از شهروندان حمله و آنها را مجروح کرده‌اند. این سگ‌ها ترس زیادی را در شهروندان ایجاد می‌کنند و در جاهایی که سگ‌های بدون صاحب وجود دارد، خانواده‌ها نمی‌توانند با آرامش تردد کرده یا فرزندان خود را بیرون از خانه بفرستند. باید برای جمع‌آوری و انتقال آنها به محلی خارج از شهر اقدامات لازم صورت گیرد تا شهروندان با آرامش و بدون دغدغه در شهر تردد نمایند. محتشم یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: متاسفانه شاهد هستیم برخی از شهروندان از روی دلسوزی به سگ‌های بدون صاحب غذا می‌دهند. این کار درست نیست و تنها باعث افزایش جمعیت آنها شده و در آینده مخاطرات آن به همه شهروندان می‌رسد. کشتن این سگ‌ها کار درستی نیست اما جمع‌آوری آنها را می توان انجام داد. شهروندان هم سعی کنند از دادن غذا به این سگ‌ها خودداری کنند تا شاهد افزایش جمعیت آنها نباشیم.
    اکنون همه جای شهر این سگ‌ها به وفور پیدا می‌شود و شاهد حمله آنها به شهروندان هستیم. شاهی دیگر شهروند بندرعباسی عنوان می‌کند: بسیاری از این سگ‌ها با پاره کردن کیسه‌های زباله، باعث پخش شدن محتویات این کیسه‌ها و در نهایت کثیفی شهر و انتشار آلودگی می‌شوند. برای تمیزی این شهر شاهد تلاش و زحمت زیاد پاکبانان شهر هستیم اما این سگ‌ها زحمت‌هایی که برای این تمیزی کشیده می‌شود را هدر می‌دهند و کار پاکبانان را بیشتر می‌کنند. باید این سگ ها جمع‌آوری شده و به محل مناسبی منتقل شوند تا مردم نیز از گزند آنها در امان باشند. اکنون شاهد طغیان تعداد سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب در شهر بندرعباس هستیم. معماری یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی بیان می‌کند: در حال حاضر برخی از سایه درختان در بلوارها، بوستان‌ها، خیابان‌ها و … شهر بندرعباس مأمنی برای سگ‌های ولگرد و بدون صاحب تبدیل شده‌است. وجود سگ‌ها در سطح شهر باعث اضطراب و استرس در شهروندان می‌شود و هر لحظه امکان دارد این سگ‌ها به شهروندی حمله کنند و آسیبی به او وارد نمایند هر چند که تاکنون شاهد مواردی از حمله سگ‌ها به شهروندان هستیم.
    باید نسبت به جمع‌آوری این سگ‌ها از سطح شهر اقدامات اساسی صورت پذیرد تا مردم بتوانند به راحتی و بدون استرس در شهر تردد نمایند. برازنده از شهروندان بندرعباسی نیز با گلایه از سگ گردانی برخی افراد در شهر می‌گوید: تعداد افرادی که در شهر اقدام به سگ گردانی می‌کنند هر روز در حال افزایش است. این سگ‌ها می‌توانند هر نقطه‌ای که حضور پیدا می کنند را آلوده نمایند و خطراتی را برای شهروندان ایجاد کنند. برخی شهروندان سگ‌های خود را به پارک و بوستان می‌آورند تا ادرار و مدفوع کنند و این باعث آلودگی مکان شده و این آلودگی به راحتی می‌تواند سلامت شهروندان را هدف قرار دهد و آنها را بیمار نماید. باید با سگ گردانی نیز مقابله شود چرا که سگ می‌تواند انتشار دهنده بیماری باشد.حمله سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر هزینه‌های زیادی نیز به شهروندان و شبکه بهداشت و درمان وارد می‌کند. به گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان هرمزگان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲هزار و ۸۱۷ مورد حیوان گزیدگی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که برای این افراد، هشت هزار و ۴۵۱ دوز ۳۲۰ ویال واکسن و سرم استفاده شده‌است و هزینه درمان برای هر نفر در حدود سیزده میلیون تومان می‌باشد که هزینه بالایی است.
    این موارد تنها بخشی از مشکلات و معضلاتی است که سگ‌های ولگرد و بدون صاحب برای شهروندان ایجاد نموده‌اند و مسئولان امر برای جمع‌آوری و جلوگیری از افزایش این سگ‌ها در شهر اقدامات لازم را انجام دهند و این دغدغه بحق شهروندان را برطرف نمایند. از سوی دیگر از نظر دین اسلام نیز نگهداری از سگ در منزل کار درستی نیست. پیامبر(ص) در این زمینه می‌فرمایند: خانه‌ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی‌آیند. همچنین از حضرت علی(ع) نیز نقل شده‌است که میفرمایند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان. بی‌شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب‌ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.