حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غفلت از ظرفیت گردشگری  و اقتصادی دریا در بندرعباس
    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۵
    شناسه : 12187
    بازدید 1167
    5
    روزنامه دریا گزارش می دهد دریانیوز// دریا و اماکن گردشگری ومیراث فرهنگی، ظرفیت هایی است که از آنها بخوبی در بندرعباس استفاده نشده و مورد غفلت واقع شده اند که هر دو پتانسیلی برای جذب توریست داخلی و خارجی و اشتغالزایی و درآمدزایی هم می باشند، اما مورد توجه قرار نگرفته اند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// دریا و اماکن گردشگری ومیراث فرهنگی، ظرفیت هایی است که از آنها بخوبی در بندرعباس استفاده نشده و مورد غفلت واقع شده اند که هر دو پتانسیلی برای جذب توریست داخلی و خارجی و اشتغالزایی و درآمدزایی هم می باشند، اما مورد توجه قرار نگرفته اند.
    در ساحل بندرعباس و پارک های ساحلی می توان در این ایام که هوا خنک شده است، گردشگران زیادی را مشاهده کرد که برای تفریح به اینجا می آیند و برخی هم از این فرصت استفاده می کنند و با اسب و شترشان به ساحل می آیند و تفریح گردشگران را شادتر می کنند و امکان شترسواری و اسب سواری ساحلی را برای گردشگران فراهم می کنند. برخی از دستفروشان هم در ساحل به کسب درآمد می پردازند. اما برخی هم مشاغل کاذب مانند عرضه قلیان دارند که باعث آلودگی ساحل می شوند و گلایه شهروندان را به همراه داشته است.
    دریا نعمتی خدادادی در بندرعباس است که از این پتانسیل طبیعی در حوزه های مختلف غفلت شده است و نه از ظرفیت گردشگری آن بخوبی استفاده شده است و نه از ظرفیت اقتصادی آن و علی رغم تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریا محور، اما چندان از این بخش هم استفاده نشده است و هرمزگان علی رغم داشتن دریا وصنعت ومعدن و…، اما همواره صدرنشینی بیکاران کشور و فقر و محرومیت را به خود اختصاص داده است که امید می رود با ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری ، تدابیر لازم جهت استفاده بهینه و بیشتر از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف اندیشیده شود.از طرفی دیگر بندرعباس با کمبود اماکن تفریحی مواجه است و به حوزه تفریحی و گردشگری و اماکن گردشگری آن هم توجه نشده است.

    در همین راستا بایستی شرایطی فراهم شود تا از ظرفیت نوار ساحلی برای تفریح و گردشگری مسافران و مردم محلی استان و شهر بندرعباس استفاده شود تا کمبود تفریحگاه و پارک و… کمتر محسوس باشد. مردم انتظار دارند جلوی ورود فاضلاب، خودرو و… به ساحل گرفته شود واجازه عرضه قلیان هم داده نشود تا آنها بتوانند با ایمنی و آسایش و آرامش در ساحل قدم بزنند ولذت ببرند واز تفریحات ساحلی بهره مند شوند.

    گلایه شهروندان از وضعیت ساحل
    برخی از شهروندان از بی توجهی به بهداشت ساحل و وجود زباله و… گلایه مندند ومی گوینداز طرفی دیگر فاضلاب وارد ساحل می شود و بوی تعفن در اطراف ورودی فاضلاب از خورها به دریا به مشام می رسد و ساحل آلوده شده و نمی توان به راحتی در آن شنا کرد و سلامتی کودکانی هم که بخواهند در ساحل بازی وتفریح کنند، درمعرض خطر قرار می گیرد. مشخص نیست کدام مناطق ساحل بندرعباس سبز و سالم و بی خطر و کدام مناطق قرمز و آلوده است و همچنین محدوده ای از ساحل که برای شنا مناسب می باشد و مناطقی که خطرناک است، هم مشخص نیست و نجات غریق هم در طول نوار ساحلی به چشم نمی خورد وبه همین دلیل بارها افرادی در دریا بخصوص پشت فرمانداری بندرعباس جان شان را ازدست داده اند. چرا قایق های نجات غریق در دریا و نوار ساحلی گشت زنی نمی کنند؟
    از طرفی دیگر قلیان فروشان باعث آلودگی نوار ساحلی شده اند که بارها جمع آوری شده اند، اما باز برمی گردند و باعث می شوند خانواده ها نتوانند با آسودگی خاطر در ساحل قدم بزنند وتفریح سالمی داشته باشند و کودکان و نوجوانان الگو می گیرند و مشاهده صحنه استفاده آزادانه از قلیان در ساحل در واقع فرهنگ سازی برای استفاده از دخانیات، قلیان، مواد مخدر، مشروبات و… است. حتی یک هشدار در ساحل مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در ساحل نصب نشده است. حتی نباید اجازه داد خانواده ای همراه خودش هم در ساحل قلیان ببرد و استعمال داشته باشد.

    تفریحات ساحلی و دریایی
    شهروندی دیگر می گوید: چرا در ساحل بندرعباس تفریحات ساحلی و دریایی مورد توجه جدی قرار نگرفته است. ای کاش تعدادی قایق در بخش هایی از ساحل قرار می دادندتا مردم بتوانند با پوشیدن جلیقه نجات و همراه با ناخدایان تایید شده و مجوزدار تفریحاتی روی دریا داشته باشند و لذت ببرند و از قایق های غیرمجاز استفاده نکنند که درصورت بروز حادثه هیچکس پاسخگو نباشد. از طرفی دیگر بایستی کسانی که اسب و شترهای شان را به ساحل می آورند، ساماندهی شوند و نرخ ها هم مشخص شود و از طرفی مدفوع این حیوانات در ساحل رها نشوند و نظارت های لازم وجود داشته باشد.

    اشتغالزایی در ساحل
    شهروندی دیگر می گوید: در ساحل بندرعباس می توان اشتغالزایی مناسبی و با نظارت وجود داشته باشد و از آن طرفی بایستی اجازه فعالیت مشاغل کاذب و مضر مانند عرضه قلیان و… داده نشود. از طرفی بایستی اجازه آلوده کردن ساحل و دریا و ریختن زباله، فاضلاب و… به هیچ فرد حقیقی وحقوقی داده نشود و مرتب طرح های پاکسازی و زیباسازی ساحل اجرا شود تا فرهنگ زیباماندن ساحل با مشارکت مردم نهادینه شود.
    همچنین قایق هایی که اقدام به ماهیگیری می کنند وصید شان را در ساحل عرضه می کنند، بایستی در جایی متوقف شوند که باعث ایجاد ترافیک نشود و مشکلی برای شهروندان دیگر ایجاد نکنند. از طرفی دیگر باید از ورود خودرو به ساحل سورو و… جلوگیری شود که بدلیل سرعت برخی از آنها، باعث تصادف شده و پرندگان را از بین می برند. برخی هم با حالت مستی با سرعت در ساحل می رانند که باعث سلب امنیت شهروندانی می شوند که می خواهند ساعاتی را در ساحل قدم بزنند وتفریح کنند.

    تفریح ماهیگیری
    برخی از شهروندان به تفریحات ماهیگیری با قلاب در نوار ساحلی بندرعباس در سال های گذشته اشاره می کنند که بدلیل سنگ ریزی در ساحل و تخریب آن، این سکوها تخریب شدند و مردم نمی توانند ماهیگیری با قلاب در بندرعباس انجام دهند. حداقل طرحی اجرا کنند تا مردم برای تفریح بتوانند با قایق هایی اجاره ای به دریا بروند و صید تفریحی با قلاب داشته باشند. با این روش هم تفریح سالم ایجاد شده و هم بسیاری از خانواده هایی که نمی توانند ماهی گران را بخرند، خودشان صید می کنند و از این ظرفیت استفاده می شود. البته آموزش شنا هم می توان در ساحل برگزار کرد تا اگر کسی وارد دریا شد، از غرق شدن نجات پیدا کند.

    غفلت از ظرفیت گردشگری بندرعباس
    البته بندرعباس ظرفیت گردشگری دارد که این ظرفیت بخوبی استفاده و معرفی نشده است و کمتر شرایط برای ماندن گردشگران در این شهر ایجاد شده است و بسیاری از گردشگران از بندرعباس به عنوان گذرگاه و نه توقفگاه استفاده می کنند که امام جمعه بندرعباس نیز از این شرایط اظهار گلایه دارند. نماينده ولي فقيه در هرمزگان گفت : استان هرمزگان با توجه به منابع واماکن ارزشمندی که دارد، یکی از مناطق مهم گردشگری در سطح کشوراست. اما شهربندرعباس متاسفانه به گذرگاه گردشگران تبدیل شده است و نه یک ایستگاه و توقفگاه برای گردشگران.محمدعبادی زاده افزود: بیشتر گردشگرانی که وارد بندرعباس می شوند، از این شهر می گذرند و به سایر شهرهای استان از جمله قشم، کیش، مناطق گردشگری شرق و غرب استان و… می روند.

    بندرعباس به گذرگاه گردشگران تبدیل شده وجلوه هایی را برای ماندگاری چندروزه گردشگر در شهر بندرعباس ایجاد نکرده ایم. عبادی زاده افزود: متاسفانه در شهر بندرعباس به اماکن میراثی و گردشگری نیز چندان توجه نشده است. برخی از جلوه های فرهنگی ومیراثی استان روزبه روز درحال نابودی است وبرای ایجاد اماکن گردشگری آینده نیز فکری نکرده ایم.وی اظهارداشت: بر اساس گزارش های دریافتی، برخی از اماکن تاریخی با عمر بیش از صد سال به دلیل عدم رسیدگی درست در حال تخریب هستندکه جلوه های جدیدی را برای گردشگری در شهر بندرعباس باید ایجاد شود.
    امام جمعه بندرعباس تصریح کرد : بسترهای خوبی در حوزه گردشگری در شهر بندرعباس داریم. دریا پشتوانه ارزشمند گردشگری است که در شهر بندرعباس از آن غفلت شده است .

    وی افزود: امروز با این شرایط بین بندرعباس که درکنار ساحل و دریا قرار دارد ونقاطی که خارج از نوار ساحلی هستند، تفاوتی وجود ندارد.وی از متولیان حوزه گردشگری خواست برای این حوزه تدبیری بیندیشند و برنامه ریزی کنند.وی گفت : امروز در سند شورای فرهنگ عمومی استان جلوه های گردشگری استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان بایستی مورد توجه قرار گیرد.عبادی زاده تاکید کرد: مسئولان بایستی نگاه شان به بندرعباس، نگاهی ایستگاهی برای گردشگران ونه نگاه گذرگاهی باشد که مردم از این شهر بگذرند وبه شهرهای دیگر بروند و توقفی در این شهر نداشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.