حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ضرورت ورود صنایع در حوزه درمان اعتیاد
    ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۴۳
    شناسه : 9221
    بازدید 1224
    12
    دریانیوز// یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی بندرعباس حضور معتادان متجاهر در گوشه و کنار شهر است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی بندرعباس حضور معتادان متجاهر در گوشه و کنار شهر است. معتادانی که با خیالی آسوده در ملاعام اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند، می‌تواند باعث بروز مشکلات و ناهنجاری مختلف اجتماعی در جامعه شوند.البته گاهی اوقات طرح های مبنی بر جمع‌آوری این معتادان از سوی ارگان‌های مسئول انجام می‌شود؛ اما آنچه که حائز اهمیت است نگهداری و درمان این معتادان در مراکز نگهداری دارای مجوز و استاندارد است.

    مدیرکل بهزیستی هرمزگان در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد،بیان‌ داشت: مرکز شماره یک نگهداری معتادان متجاهر فاقد مجوز و استاندارهای لازم برای نگهداری است و این اداره کل با بحران مالی شدید برای خدمات رسانی در این رابطه مواجه است. معتادان متجاهر در قانون به افرادی گفته می‌شود که درملا عام مصرف کننده موادمخدر هستند یا مقاومت در درمان اعتیاد خود دارند.دلیل اینکه برخی وقت ها جمع آوری و پذیرش معتادان متجاهر صورت نمی گیرد این است که طبق پروانه فعالیت که دریافت شده،

    بهزیستی مجوز پذیرش ۲۳۰ نفر را دارد؛ اما متاسفانه سه برابر ظریفت اسمی را پذیرش می کند و این خود باعث می‌شود که دچار مشکلات زیادی شویم. در سال گذشته با مصوبه‌ ستاد مبارزه مواد مخدر و تفاهم‌نامه ای که با سازمان بهزيستی کشور منعقد شد به ازای هر نفر روزی ۴۲ هزار تومان در نظر گرفته است که همان رقم هم در سال گذشته محقق نشد و در حال حاضر دچاربحران مالی هستیم و مرکز را بدون هیچ بودجه ای داریم اداره می کنیم. با هزينه هاي که مرکز نگهداری معتادان متجاهر از قبیل دارو، آب، برق، صبحانه، نهار، شام،‌ پرسنل و… دارد مبلغ ۴۲ هزار تومان بابت هر نفر غیر واقعی است و همین مبلِغ اندک هم در سال گذشته محقق نشده است.

    مسئول تامین مالی، ستاد مواد مخدر است که در استان دبیر ستاد هماهنگی با مواد مخدر مسوول آن است و امیدوار هستیم که این موضوع حل شود.بخش نامه‌ای مبنی بر جمع آوری و صیانت به استان‌ها ابلاغ شد که اگر بیش از ظرفیت اسمی پذیرش دارید ۵۰ درصد از بودجه از محل اعتبارات استانی تامین شود و نیازمند این است که دبیر هماهنگی موادمخدر باید موضوع را به شخص استاندار انعکاس دهد تا محل تامین اعتبار مشخص شود. ما دو مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر در اختیار داریم و متاسفانه مرکز شماره یک فاقد مجوز است و به لحاظ استاندارها شرایط نگهداری را ندارد و باید تعطیل شود؛ زیرا بارمنفی زیادی را در پی دارد و ما مخالف نگهداری بیماران در این‌ مرکز هستیم و به استاندار، دادستان و شورای هماهنگی هم اعلام کرده‌ایم اما به دلیل نبود زیرساخت، فضای فیزیکی و پراکندگی جغرافیایی بیماران فعلا و به ناچار از این مرکز استفاده می‌شود.

    سقف این مرکز پر از سُوسک، ساس و … است و قابلیت آتش‌ سوزی را دارد و استاندارد نیست. از مجموعه دادستانی بندرعباس جهت پیگیری مسائل و مشکلات مرکز نگهداری اقدامات خوبی را در حل مشکل برق و آب و… مرکزداشته اند. صنایع در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در بحث درمان اعتیاد ورودی نداشته اند اما در موضوعات دیگر مانند سالمندان، ایتام ، مسکن معلولین و شیرخوارگاه حضور خوبی دارند و در این زمينه نیازمند ورود خیرین و صنایع در حوزه درمان اعتیاد هستیم.

    آنچه که این مقام مسئول در رابطه با مرکز شماره یک نگهداری معتادان متجاهر بندرعباس بیان داشته، این را می‌طلبد که هر چه سریعتر باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای انجام داد تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در بندرعباس در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌توانند در بحث درمان اعتیاد استان در زمینه تامین مالی و ایجاد زیرساخت برای مراکز نگهداری معتادان متجاهر نقش بسزایی را ایفا کنند تا مراکز نگهداری استانداردی را داشته باشیم.البته استاندار هرمزگان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان می تواند در زمینه تامین مالی و خارج شدن بهزیستی از بحران مالی که با آن برای نگهداری معتادان متجاهر مواجه است نقش اثر گذار و موثری را داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.