حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سالم و ایمن سازی ساحل و دریا خواسته بحق شهروندان
    ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۵:۲۹
    شناسه : 12575
    بازدید 1138
    6
    غفلت از تفریحات دریایی وساحلی دریا نیوز// دریا نعمتی خدادادی است که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن رنج سفر را به جان می خرند تا به شهرهای بندری و ساحلی بروند و آنرا ببینند و در ساحلش قدم بزنند واز تفریحات ساحلی و دریایی لذت ببرند و با نگاه به دریا به عظمت آفریدگارشان بیشتر بیندیشند و عبادت کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// دریا نعمتی خدادادی است که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن رنج سفر را به جان می خرند تا به شهرهای بندری و ساحلی بروند و آنرا ببینند و در ساحلش قدم بزنند واز تفریحات ساحلی و دریایی لذت ببرند و با نگاه به دریا به عظمت آفریدگارشان بیشتر بیندیشند و عبادت کنند.
    اما در بندرعباس از دریا برای ورود فاضلاب خانگی، صنعتی و… استفاده شده که باعث آلودگی ساحل و دریا گردیده و از آن طرف تاکنون برای تفریحات ساحلی و دریایی و بهره مندی گردشگران از این تفریحات استفاده بهینه و برنامه ریزی نشده است. بی توجهی مسئولان به این حوزه باعث شده است که برخی ها اقدام به عرضه قلیان و… در نوارساحلی کنند و هوای ساحل را آلوده کنند که خانواده ها چندان نتوانند از تفریحات ساحلی رضایت داشته باشند. درحالیکه با توجه به کمبود اماکن تفریحی در شهر بندرعباس، انتظار می رفت از پتانسیل خدادادی دریا استفاده بیشتری برده می شد که متاسفانه اینگونه نشده است و اولین صحنه ای که در نوار ساحلی به چشم می خورد، ورود فاضلاب به دریاست و این سوال همیشه مطرح است در شهرهایی که دریا ندارند، فاضلاب چه سرنوشتی دارد؟ همچنین چرا فاضلاب صنعتی بایستی وارد دریا می شود؟ متاسفانه در بندرعباس که قطب اقتصاد و تجارت کشور است، از یک طرف در محلات همچنان فاضلاب در برخی کوچه هایش روان است و علی رغم اجرای طرح هایی برای جمع آوری فاضلاب، اما همچنان در کوچه هایی از محلات حاشیه ای وبافت فرسوده، فاضلاب روان است و بوی تعفن و پشه، موش و… باعث سلب آسایش شهروندان شده است وبا خنک شدن هوا نیز بوی فاضلاب بیشتر شده و بخصوص اطراف خورگورسوزان این بو بیشتر است و حتی مدارس و دانش آموزان از این وضعیت شاکی هستند و خواستار اقدام مسئولان شده اند. طرح های تصفیه فاضلاب هم گویا در حال اجراست تا پساب فاضلاب در صنایع وفضای سبز و… استفاده شود و صنایع از آبشیرینکن استفاده نکنند که شاید یکی دوسال دیگر این طرح به سرانجام برسد؛ اما حتی با اجرای این طرح که باعث می شود فاضلاب خام کمتری به دریا سرازیر شود، ولی بایستی تدبیری برای فاضلاب کوچه های محلات اندیشیده شود و بازگشايي معابر جهت سهولت در تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب و ارتقای امنیت خدمات‌دهی در محلات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


    گلایه شهروندان
    شهروندان نیز از ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی و… به دریا و آلودگی ساحل همواره اظهار گلایه نموده و بقول معروف فرزندان شان را با ترس ولرز به ساحل می آورند تا بازی کنند و داخل دریا بروند. آنها از طرفی دیگر از نبود تفریحات سالم دریایی گلایه مندند و می گویند ای کاش مسئولان چندین شناور استاندارد را در نقاط مختلف ساحل قرار می دادند تا گردشگران و شهروندان دقایقی بتوانند گشت و تفریح دریایی داشته باشند و لذت ببرند که به این بخش توجه نشده است و دریا داریم، ولی برای تفریحات دریایی ایمن برنامه ریزی و اقدامی نشده است. البته از آن طرف هم بایستی مناطق ساحلی آلوده با نصب پرچم و… مشخص شود تا شهروندان به این نقاط نروند. از طرفی دیگر خودروها وارد ساحل می شوند وبا سرعت می رانند که به محیط زیست و پرندگان دریایی و شهروندان آسیب می رسانند. چرا از ورود خودروها به ساحل جلوگیری نمی شود؟
    شهرداری ساحلی
    شهروندی دیگر می گوید: بنظرم جای شهرداری ساحلی در بندرعباس خالی است. بایستی بخشی از نیروهای شهرداری به حوزه نظافت ساحل و دریا اختصاص یابد تا ساحل همیشه عاری از زباله و… باشد واز طرفی دیگر سطل های زباله در نوار ساحلی افزایش یابد تا شهروندان زباله های شان را در ساحل نریزند.وی می گوید : از طرفی دیگر پیشنهاد می کنم حداقل یک روز در هفته بصورت نمادین به عنوان روز پاکسازی ساحل قرار داده شود تا مردم و سازمان ها وتشکل های مردمی و صیادی در پاکسازی ساحل مشارکت کنند تا فرزندان مان هم بیاموزند که ساحل را بایستی همیشه پاک نگهداریم واز ریختن زباله و… در ساحل خودداری کنیم واز آسیب های ریختن زباله در دریا و ساحل گفته شود. در ساحل هم بیلبوردهایی نصب شود و پیام های هشداری در خصوص ممنوعیت عرضه قلیان، ریختن زباله، مناطق شنا ممنوع و… نصب گردد.


    آبزیان سالم هستند؟
    برخی شهروندان هم از نگرانی های شان از ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشتی ها و… به دریا و آلودگی اکوسیستم دریا و آبزیان می گویند و این سوال را مطرح
    می کنند که با این شرایط آیا این فاضلاب ها بر ماهیان و میگو و آبزیان که از دریا صید می شود و مردم می خورند، مشکلی ندارد ؟ چرا مسئولان مربوطه در این بخش اظهارنظر رسمی نمی کنند؟ بطور حتم ورود شبانه روزی فاضلاب به دریا بر آبزیان و دریا بی تاثیر نیست و بایستی از لحاظ علمی میزان اثرات این آلودگی ها اعلام شود.ماهیان سطح زی که در نزدیکی ساحل و روی آب هستند، احتمالا بیشترین ثاثیرپذیری را از ورود فاضلاب به دریا خواهند داشت.
    فاضلاب، سلامت مردم بندرعباس را تهدید می‌کند
    در آذرماه سال جاری نیز پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس اعلام کرد: نبود شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی از مناطق شهر، نه تنها موجب آلودگی آب دریا شده، بلکه به علت ایجاد بوی نامطبوع در محل‌های ریزش پساب، سلامت مردم را نیز در معرض تهدید قرارداده است.به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، ورود فاضلاب شهری و صنعتی یا کشاورزی از طریق خورها و لوله های فاضلاب و همچنین تخلیه فاضلاب کشتی های تجاری و شناورهای صیادی در سواحل شهر بندرعباس از اصلی ترین عوامل افت کیفی محیط ساحلی است که خسارت های مختلف اقتصادی و اجتماعی را بر ساکنان این ناحیه تحمیل می کند.پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به عملیات نمونه برداری سومین گشت پروژه بررسی پارامترهای (شاخص ) کیفی آب در سواحل دریافت کننده و پساب تصفیه خانه شهر بندرعباس اضافه کرده است:» به نظر می رسد در حال حاضر غلظت برخی از شاخص های آلایندگی مربوط به فاضلاب شهری از طریق کانال خروجی خور گورسوزان (در نتیجه ترکیب با حجم زیادی از فاضلاب تصفیه نشده از طریق آبراه های فرعی) با افزایش چند برابری غلظت آلایندگی وارد آب های ساحلی می شوند.» بر اساس اعلام این مرکز علمی پژوهشی ،در تحقیق حاضر با توجه به مشکل موجود در سواحل بندرعباس‌ مطابقت کیفیت پساب شهری تصفیه شده از تصفیه خانه شهر بندرعباس و فاضلاب ورودی به آب های ساحلی با استاندارد های زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می گیرد.بررسی تاثیری ورود فاضلاب شهری از دهانه خور گورسوزان بر کاهش کیفیت آب های ساحلی شهر بندرعباس یکی دیگر از نتایج مورد انتظار این نمونه برداری است.جهت اجرای این پروژه ۱۵ ایستگاه شامل سه ایستگاه در کانال خور گورسوزان و ۱۲ ایستگاه در آب های ساحلی شهر بندر عباس انتخاب و عملیات نمونه برداری با استفاده از قایق موتوری انجام شده است.


    شهرداری بندرعباس با همکاری جامعه محلی نسبت به مسدود کردن ساحل سورو اقدام کند
    سرپرست فرمانداری شهرستان بندرعباس نیز اوایل این هفته بر مسدود کردن ساحل سورو ظرف مدت یک هفته توسط شهرداری بندرعباس با همکاری جامعه محلی تاکید نمود. حبیب بهادری سرپرست فرمانداری بندرعباس در جلسه شورای ترافیک این شهرستان با اشاره به بهره برداری بهتر شهروندان از ساحل سورو گفت: با مسدود کردن راه های منتهی به ساحل سورو از ورود خودرو به ساحل جلوگیری شود تا مردم و گردشگران بتوانند با آرامش خاطر جهت تفریح از ساحل استفاده کنند. وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت جامعه محلی برای مسدود کردن ساحل سورو مطرح کرد: با توجه به شناخت اهالی و بزرگان محل نسبت به راه های دسترسی و منتهی به ساحل از ظرفیت و مشورت اهالی نسبت به عدم ورود خودرو به ساحل استفاده شود. بهادری ضمن اشاره به اینکه تردد خودروها در ساحل این منطقه سبب آسیب به محیط زیست شده عنوان کرد: شهرداری بندرعباس ظرف مدت یک هفته با کمک جامعه محلی از ورود خودرو به ساحل جلوگیری کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.