حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • زندگی خلاق  ثمره شهر خلاق
    ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۵:۰۴
    شناسه : 12511
    بازدید 1202
    10
    دریا نیوز// در گزارش قبل به این نکته اشاره کردیم که مهمترین عنصر شهر خلاق فرهنگ می باشد و باقی مسائل پیرامون مباحث فرهنگی شکل می گیرد.و فقط داشتن ایده، خلاقیت محسوب نمی شود، بلکه مدیریت و ظرفیت کاربرد ایده ها بسیار مهم تر است و شهر خلاق را می توان رویکردی جایگزین برای احیای شهری دانست و این موضوع ناشی از مدیریت شهری درست می باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : آیت منصف حقیقی دوست منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// در گزارش قبل به این نکته اشاره کردیم که مهمترین عنصر شهر خلاق فرهنگ می باشد و باقی مسائل پیرامون مباحث فرهنگی شکل می گیرد.و فقط داشتن ایده، خلاقیت محسوب نمی شود، بلکه مدیریت و ظرفیت کاربرد ایده ها بسیار مهم تر است و شهر خلاق را می توان رویکردی جایگزین برای احیای شهری دانست و این موضوع ناشی از مدیریت شهری درست می باشد.
    از زمانی که چارلز لاندری، شهرساز انگلیسی ایده «شهر خلاق» را مطرح کرد تا هنگامی که سازمان یونسکو شبکه شهرهای خلاق را راه‌اندازی کرد، ۱۰سال گذشت. سال ۲۰۰۴بود که این شبکه معیارهایی را در نظر گرفت و براساس آن، فراخوان ارائه داد تا شهرهای مستعد، به شبکه شهرهای خلاق بپیوندند. این سازمان ۷معیار را برای انتخاب شهرهای خلاق مشخص کرده است: حوزه ادبیات، فیلم، صنایع‌دستی، طراحی، رسانه و هنرهای رسانه‌ای، صنایع غذایی و موسیقی.بدین‌ترتیب، ۴شهر اصفهان، بندرعباس، رشت و سنندج از ایران به عضویت شبکه جهانی شهرهای خلاق درآمدند. هرکدام از این ۴شهر در یک حوزه به‌عنوان شهر خلاق انتخاب شده‌اند. مثلا رشت در حوزه صنایع غذایی، اصفهان و بندرعباس در حوزه صنایع‌دستی و سنندج در حوزه موسیقی موفق به اخذ این مدرک شده‌اند.
    شهرداری ها و شهر خلاق

    در اهمیت خلاقیت باید گفت که هر میزان یک شهر در فرآیندها و عملکردهای خود خلاقانه‌ تر و نوآورانه‌ تر عمل کند، می‌توان آینده بهتری برای آن شهر متصور بود، آموزش‌ها، به کارگیری روش‌ها، نیروهای کار و بازارهای جدید می‌تواند زمینه را برای نوآوری و خلاقیت بیشتر فراهم کند. به کارگیری این روش‌ها موجب برندسازی شهری می‌شود .همانطور که قبلا هم گفته شد از نظر مدیریتی در شهر خلاق همه افراد می توانند در تصمیم گیری های توسعه شهری شراکت داشته باشند چراکه شهر خلاق، شهری است که به صورت خلاقانه و با تفکر جمعی صاحبان اصلی فضاهای شهری یعنی شهروندان، صاحبان مشاغل و مدیران و برنامه‌ریزان شهری اداره شود. شهر خلاق برای رفع معضلات خود به علم، فن آوری و اطلاعات جدید نیاز دارد و در این شهر، ارتباط بسیار قوی بین فضا یا محیط کالبدی، خلاقیت و افراد خلاق وجود دارد.
    شهرداری ها متولی کالبد شهر

    شهرداری‌ به عنوان متولی کالبد شهر، می‌تواند تاثیر بسزایی در جلب مشارکت شهروندان و افراد خلاق داشته باشد تا خلاقیت آنان بروز کند، چنانچه زمینه‌ ای مناسب برای افراد خلاق وجود داشته باشد، آنان به حیات خود در شهر ادامه می‌دهند، اما چنانچه چنین بستری در شهر نباشد، آنجا را ترک می‌کنند. خلاقیت در حوزه گردشگری یکی از شاخصه‌های مهم شهرهای خلاق است، در این راستا فضاهای شهری باید به نحوی ساماندهی شود که گردشگران از سراسر دنیا و شهرهای دیگر علاقه‌مند به دیدن فضاهای شهر باشند. در این مسیر، شهرداری ها با فراهم کردن زمینه های لازم و مدیریت شهری، به این امر کمک فراوانی می کنند.همچنین، استفاده از فناوری‌های برتر در حوزه دیجیتال و سایبر، تعداد بالای افراد دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی، امتزاج فرهنگی، وجود اقوام و گروه‌های مختلف، استفاده مستمر از فناوری‌های پیشرفته و بالا بودن تعداد افراد خلاق و نوآور در شهر، از دیگر مولفه‌های شهر خلاق است.
    شهروند خلاق، شهر خلاق و زندگی خلاق
    شهروند خلاق، شهر خلاق و زندگی خلاق» شعار سازمان یونسکو برای شهر خلاق است بدین معنی که لازمه دستیابی به زندگی خلاق داشتن شهر خلاق می باشد و برای دستیابی به شهر خلاق باید شهروند خلاق داشته باشیم.برای اینکه شهرها واقعا خلاق شوند، باید روی شهروندان حساب کرد.. در واقع در شهر خلاق حاکمان شهر باید فضای شهر را به سمتی ببرند که همه مردم از کودک ۳ساله تا سالمند۹۰ساله و زن و مرد بتوانند ایده‌های خود را با امنیت فکری عملی کنند.
    برای داشتن یک شهر خلاق ۴عنصر اصلی داریم که مدیران شهر باید آنها را تقویت کنند. خلاقیت: یکی از آنها بحث خلاقیت است؛ یعنی اینکه مدیران شهری از نظر فکری باید به افراد خلاق میدان بدهند. هنرمندان در حوزه‌های مختلف، ورزشکاران و… افراد خلاقی هستند و باید از آنها استفاده شود.» صنایع‌دستی و هنرهای مردمی :«عنصر دوم صنایع‌دستی و هنرهای مردمی است که مردم به‌صورت خودجوش از زمان آغاز تمدن بشر تا به امروز هنرهایی را برای خودشان دارند. مثلا همه شهرهای ایران دارای یک هنر مشخص و معروفی هستند. دانایی: عنصر سوم، دانایی است که ما باید بدانیم چه هدفی داریم تا با حرکت حساب شده ای جلو برویم. اقتصاد: عنصر چهارم نیز اقتصاد است. در واقع چیزی که می‌تواند یک شهر را نجات دهد، ایده‌های خلاق‌محور است.
    ادامه دارد…

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.