حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3012 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دانش آموزان هرمزگانی نالان از مسئولان
    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
    شناسه : 12182
    بازدید 1134
    4
    دریانیوز// دانش آموزان هرمزگانی را شاید بتوان مظلوم ترین و محروم‌ترین دانش آموزان کشور خواند که همواره در حق شان بيشترين اجحاف شده است. همواره دانش آموزان هرمزگانی که این استان قطب اقتصاد و تجارت کشور لقب گرفته است، با کمبود مدرسه و معلم، سرویس مدرسه شهری و روستایی و... مواجه بوده و بخشی از مدارس و کلاس های درس هم فرسوده، ناایمن و غیراستاندارد هستند واز طرفی دیگر برخی از کلاس‌ها نیاز به وسایل سرمایشی و گرمایشی، آموزشی و... مناسب دارند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// دانش آموزان هرمزگانی را شاید بتوان مظلوم ترین و محروم‌ترین دانش آموزان کشور خواند که همواره در حق شان بيشترين اجحاف شده است. همواره دانش آموزان هرمزگانی که این استان قطب اقتصاد و تجارت کشور لقب گرفته است، با کمبود مدرسه و معلم، سرویس مدرسه شهری و روستایی و… مواجه بوده و بخشی از مدارس و کلاس های درس هم فرسوده، ناایمن و غیراستاندارد هستند واز طرفی دیگر برخی از کلاس‌ها نیاز به وسایل سرمایشی و گرمایشی، آموزشی و… مناسب دارند.

    از آن طرف شرایط تحصیل دانش آموزان در هرمزگانی که محروم ترین استان کشور می باشد، هم سخت است و بدلیل شرایط اقتصادی خانواده‌ها، کمبود مدرسه و… برخی از دانش‌آموزان مجبور به ترک تحصیل شده اند. متاسفانه به ترک تحصیلی دانش‌آموزان در استان توجهی نشده و متولیان از ارائه آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده استان خودداری نموده و آن‌را امنیتی می‌خوانند تا از زیربار مسئولیت شانه خالی کنند.

    بارها دانش‌آموزان بخصوص در مناطق روستایی استان از جمله بشاگرد بدلیل واژگونی خودروهایی که سرویس مدرسه بوده اند، جان شان را از دست داده اند و خانواده هایی داغدار شده اند. وقتی سال‌های قبل برای تهیه گزارش به این مناطق رفته بودم، برخی از خانواده‌ها می گفتند بدلیل کمبود مدرسه بایستی فرزندان دانش‌آموزشان فرسنگ‌ها با خودروی نیسان و… به منطقه ای دیگر به مدرسه بروند که تصادفات و واژگونی خودروها باعث کشته شدن دانش‌آموزان شده و به همین دلیل برخی خانواده ها تصمیم گرفتند فرزندان‌شان را به مدرسه نفرستند تا حداقل زنده بمانند. از طرفی دیگر مدارس شبانه‌روزی در آن مناطق هم باکمبود تجهیزات رفاهی و آموزشی و موادغذایی و… مواجه بوده و سرانه اختصاص یافته پاسخگوی نیازها نبوده که بارها این موضوع به متولیان مربوطه منتقل شده و در روزنامه هم نوشته ایم.

    مدارس بلبل آباد بشاگرد هم فرسوده‌اند و از تجهیزات مناسبی برخوردار نیستند که در این سال‌ها پیگیری اهالی و معتمدین برای بازسازی این مدارس نتیجه بخش نبوده است. موضوع دیگر اینکه بارها نیز در گزارش‌ها و مقالات مختلف اشاره کرده‌ایم که دانش‌آموزان از برخی حقوق اجتماعی‌شان بدلیل ضعف مدیریت ها و نظارت ها محرومند. آنها آموزش استفاده از خطوط عابر پیاده و پیاده رو و… را می‌بینند؛ اما بسیاری از خیابان ها فاقد خطوط عابر هستند و بعضی از پیاده روها نیز در تصرف تعمیرگاه های خودرو وصنوف مزاحم و… هستند و برخی هم خاکی بوده ویا سنگفرش و موزائیک و آسفالت شان شکسته شده اندو دانش آموزان و عابران پیاده مجبورند از خیابان رفت وآمد کنند که گاهی خبرهایی از تصادف و… به گوش می رسد و بایستی در این حوزه تدبیر اساسی اندیشیده شود. از طرفی دیگر برخی از بسازوبفروش ها علاوه بر تصرف پیاده روها، زمانیکه با بیل مکانیکی و… اقدام به تخریب خانه های ویلایی و گودبرداری جهت آپارتمان سازی می کنند و همچنین در زمان ساخت وساز، سروصدای ماشین‌آلات شان باعث برهم خوردن تمرکز دانش آموزان و گردوخاک و… می‌شود و دانش آموزان از این موضوع نیز بسیار گلایه مندند که در مورد بلوار معلم بندرعباس نیز بارها این موضوع منعکس شده که مورد توجه قرار نگرفته است.

    موضوع دیگر گلایه دانش‌آموزان و ساکنان محلاتی است که در اطراف خورهایی هستند که فاضلاب محلات را به داخل دریا منتقل می کنند وباعث آلودگی دریا می شوند. این خورها بوی تعفن شان در پاییز و زمستان به اوج می رسد و دانش آموزان و معلمان ومدیران مدارس از این وضعیت بشدت گلایه مندند و خواستار تهیه گزارش هستند که بارها گزارش هایی در این خصوص منتشر شده است و ضرورت دارد در این حوزه نیز اقدامات لازم صورت پذیرد. چرا بایستی وضعیت خورها بگونه ای باشد که خانواده های ساکن اطراف خورها و دانش آموزان بجای هوای دل انگیز پاییزی در بندرعباس، بوی تعفن به مشام شان برسد و دستگاه های متولی و مسئول هم توپ مسئولیت را در زمین همدیگر پاسکاری کنند؟ موضوع دیگر سرویس مدارس است که متاسفانه مسئولان این مشکل را برطرف نکردند و بیشتر دانش آموزان در بندرعباس با خودروی شخصی والدین یا دربست و… به مدرسه رفت وآمد می کنند. متاسفانه این بی برنامگی و بی تدبیری ها باعث شده است بیشتر دانش آموزان هرمزگانی از شرایط مناسبی برای تحصیل برخوردار نباشند و برخی از آنها در طول دوران تحصیل مجبور به ترک تحصیلی و رفتن به سمت مشاغل کاذب و… می‌شوند. مسئولان آموزش و پرورش استان بایستی از حقوق دانش آموزان در حوزه های مختلف دفاع کنند و تصور نکنند با کتمان مشکلات و کمبودها، نواقص برطرف می شود.

    دانش آموزان این استان بایستی عدالت آموزشی را نسبت به دانش آموزان سایر مناطق کشور لمس کنند و بتوانند از امکانات مناسب آموزشی و رفاهی و مدارس استاندارد و معلمان مورد نیاز مجرب بهره مند شوند و به حقوق اجتماعی شان نیز احترام گذاشته شود. دانش آموزان هرمزگانی نیز مانند دانش آموزان سایر مناطق بایستی به لحاظ علمی بگونه ای رشد کنند تا به راحتی بتوانند وارد دانشگاه های سطح یک کشور شوند و از طرفی دیگر با توجه به محرومیت استان هرمزگان، ضرورت دارد هر ساله در تمام رشته های مورد نیاز استان، سهمیه هایی برای دانش آموزان محروم هرمزگانی جهت ورود به دانشگاه های مطرح کشور اختصاص یابد تا این دانش آموزان بتوانند در آن دانشگاه ها تحصیل نموده و برای خدمت به مردم استان شان برگردند و کمبودهای نیروی انسانی متخصص در حوزه های مختلف در استان برطرف شود. همچنین کمبود معلم و دبیر و… در مدارس نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت دانش آموزان استان، نیروی انسانی مورد نیاز مدارس استان در بخش های مختلف تربیت شوند تا کمبودها برطرف شود و به استانداردها برسیم. متاسفانه شرایط فعلی باعث شده تا دانش‌آموزان و خانواده های شان از مسئولان دولتی در ادوار مختلف رضایت نداشته و بایستی دولتمردان و نهادهاي خدمات‌رسان و… به حقوق آموزشی و اجتماعی دانش آموزان توجه بیشتری نمایند تا حقوق شان ضایع نشود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.