حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • خسارت به رانندگان، رهاورد اجرای ناقص طرح های جاده ای هرمزگان
    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۵
    شناسه : 3309
    بازدید 1348
    8
    روزنامه دریا بررسی کرد گلایه های مردم و رانندگان از وضعیت جاده ای استان ترانزیتی هرمزگان همواره مطرح بوده و علی رغم اقدامات صورت گرفته در ادوار مختلف، اما همچنان جاده های خاکی، غیراستاندارد، ناايمن، خطرساز و... در هرمزگان وجود دارد که تصادفات مرگبار را رقم می زند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: گلایه های مردم و رانندگان از وضعیت جاده ای استان ترانزیتی هرمزگان همواره مطرح بوده و علی رغم اقدامات صورت گرفته در ادوار مختلف، اما همچنان جاده های خاکی، غیراستاندارد، ناايمن، خطرساز و… در هرمزگان وجود دارد که تصادفات مرگبار را رقم می زند. از جاده های کوهشاه تا بشاگرد وحتی در روستاهای مرکز استان نیاز به استانداردسازی دارند که بارها گزارش‌های زیادی در این حوزه در رسانه ها واز جمله روزنامه دریا منتشر شده است و ضرورت دارد دولت و همچنین صنایع، معادن، بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی نسبت به احداث جاده های استاندارد وایمن اقدام نمایند تا به خودروها خسارت وارد نشود و شهروندان جان شان را ازدست ندهند. از طرفی دیگر باید نصب آرم و علائم راهنمایی ورانندگی مورد توجه قرار گیرد و درصورت احداث سرعتکاه و سرعت گیر، هم این موانع سرعتی بایستی استانداردهای لازم را داشته باشد که برخی از آنها در سطح خیابان ها و معابر شهری وجاده های برون شهری از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و همچنین در برخی از جاده ها و حتی جاهایی که سرعتکاه نصب شده است، علائم مورد نیاز بخصوص جهت دید در شب نصب نمی شود وهمین موضوع باعث بروز حوادث جرحی و فوتی وخسارات زیادی به رانندگان می شود که از دستگاه های نظارتی و قضایی انتظار می رود در این حوزه افزایش نظارت ها و برخورد با متخلفان و ترک فعل کنندگان را با شدت بیشتری در برنامه داشته باشند. متاسفانه در این حوزه ها همچنان در استان مشکلات زیادی داریم و نیاز است تدابیر لازم اتخاذ شود تا از حوادث جاده ای کاسته شود. جاده های اسکله شهیدرجایی، بابا غلام، بندرعباس میناب و بالعکس، غرب و شرق استان و… را گویا مسئولان هیچگاه عبور نمی کنند ویا با خودروهای آخرین سیستم گذر دارند که دست اندازها و پینه های جاده ها و… چندان احساس نمی کنند و برای ترمیم شان اقدامی نمی شود.

    سه سرعتگیر بدون علائم شبانه

    پنجشنبه شب بود که از جاده حسنلنگی به سمت شمیل در شهرستان بندرعباس رفتم که آرم و علائم و خط کشی دو طرف جاده در بیشتر طول مسیر نداشت و دیدکافی در جاده نبود و بدلیل نبود روشنایی در این جاده، رانندگان خودروها با نوربالا می راندند که در این مواقع دید رانندگان تقریبا کاملا کور می شود و بدتر اینکه دو طرف جاده هم هیچ خط کشی وجود ندارد تا رانندگان با نگاه کردن به این خطوط و علائم، ادامه مسیر دهند. سه دست‌انداز وسرعت گیر بزرگ و غیراستاندارد عریض آسفالتی سیاه بدون دیدکافی به فاصله چند صدمتر از همدیگر و تقریبا در دو کیلومتری ابتدای این جاده در حوالی روستای علی آباد بود که اصلا دیده نمی شد و بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها از روی آن پرتاب می شوند و آسیب می بینند که خودم هم پرت شدم و خدا کمک کرد خودرویم واژگون نشد که بعد از پرس وجو متوجه شدم شبیه چنین اتفاقی برای رانندگان زیادی پیش آمده وبرخی متحمل ضرر وزیان زیادی هم شده‌اند. اولین سوال این است که این سرعت گیرهای آسفالتی براساس چه استانداردی اینگونه نصب شده اند که بدلیل همرنگ بودن با آسفالت، دیده نمی شوند و از طرفی دیگر چرا علائم وجود سرعت گیر یا سرعتکاه و سرعت مجاز در نزدیکی به این موانع سرعتی بدون چراغ چشمک زن و… در شب چرا نصب نشده اند تا رانندگان در شب که دید کافی ندارند، از وجود این موانع در جاده مطلع شوند و با توجه به اینکه جاده روشنایی لازم را ندارد، رانندگان خودروها با نور سوبالا رانندگی می کنند که میدان دید را کم می کنند و جاده هم بخوبی دیده نمی شود‌، با چه توجیهی سرعتکاه بدون علائم هشداری دید در شب در جاده ایجاد شده است که خودروها با سرعت از روی آنها پرش دارند و متحمل خسارت می شوند؟ شاید اولین فرضیه ای که به ذهن متبادر می شود این است که گویا برای کم کردن سرعت خودروهای شوتی و سوختبر گازوئیلی این سرعت گیرها نصب شده اند که بلای جان دیگران شده است و نیاز است تا قبل از مرگ مردم در این جاده نسبت به نصب علائم و خط کشی و اصلاح واستاندارد سازی این سرعت گیرها اقدام شود. موضوع دیگر اینکه با اهالی روستاهای مختلف هم که صحبت می کردیم، از بروز خسارت به وسایل نقلیه خودشان و یا سایرین در اثر دیده نشدن این سرعت‌گیرها می گفتند و از وضعیت موجود ناراضی بودند. این موانع در جاده شمیل باعث خسارت به جلوبندی خودروها، رادیاتور، کولر و… برخی خودروها شده است که رانندگان نیز از این وضعیت گلایه مند بودند و خواستار رفع مشکلات این حوزه شدند. آنها می پرسند کدام نهاد بایستی این خسارات را جبران کند؟ چرا طرحی را غیرکارشناسی شده اجرا کرده اند که به رانندگان خسارت وارد کند؟ چرا بگونه ای این سرعت گیرها نصب شده است که برخی رانندگان متوجه وجودشان نشده واز روی آن پرتاب می شوند و به خودروهای شان خسارت وارد می شود؟ چرا علائم هشداری دید در شب در دو طرف سرعت گیرها نصب نمی شود تا رانندگان متوجه وجود این موانع در جاده شوند. آیا مگر بلافاصله بعد از احداث سرعتگیرها، نباید علائم هشداری مناسب بخصوص برای شب ها نصب شوند؟ مقصر این سهل انگاری و تاخیری که منجر به خسارت به مردم می شود، کیست؟

    آیا باید ماه‌ها وسال ها بگذرد و به مردم خسارت وارد شود تا بعد مسئولان بخواهند اقدام کنند؟ معلوم نیست متولیان مربوطه در همه جاده ها اینگونه عمل می‌کنند یا در جاده های روستایی و محروم طرحی را غیرکارشناسانه و به گونه ای اجرا می کنند که به مردم خسارت وارد شود؟ای کاش خودروهای پلیس که در جاده بندرعباس میناب رفت و آمد دارند، از این جاده هم بازدید می کردند وشرایط جاده را می دیدند وبرای رفع نواقص پیگیری می کردند. از دادستان محترم بندرعباس می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی و از حق مردم دفاع کنند تا بیش از این جان ومال مردم در معرض خطر قرار نگیرد و به مردم خسارت وارد نشود. یکی از روستاییان نیز با بیان اینکه این جاده در دهه ۶۰ احداث شده است که برای آن زمان تا یکی دو دهه بعد مناسب بود و با افزایش خودروها وترددها نیاز به عریض شدن تمام طول جاده حسنلنگی به شمیل و همچنین ایمن سازی این جاده است؛ وی به ورودی روستای کُرمون هم اشاره می کند که در پیچ جاده حسنلنگی به شمیل قرار دارد که برای ورود به جاده روستای کرمون حتی برای ساکنان این روستا و روستاهای اطراف شرایط خطرناکی دارد و تاکنون بارها تصادف خودرو یا موتور سیکلت اتفاق افتاده است و نیاز است راهداری آنجا را ایمن سازی و استانداردسازی نماید. از طرفی دیگر شانه جاده مناسبی در بسیاری از نقاط طول جاده حسنلنگی و شمیل و بالعکس وجود ندارد.

    پیگیری های بی سرانجام

    «موسی تراهی» رئیس شورای اسلامی روستای حسنلنگی بالا نیز در گفتگو با خبرنگار دریا گفت : روستاییان این منطقه بخاطر تصادفات مرگبار و کشته شدن انسان ها و حیوانات بدلیل سرعت بالای خودروها، پیگیری هایی را داشتند واهالی تقاضای اتخاذ تدابیری در این منطقه برای کاهش تصادفات بودند. تراهی افزود: ۴ بهمن ۱۴۰۰ شورای ترافیک مصوبه ای را برای احداث سرعت گیر در این منطقه داشت و دو ماه قبل نیز این سرعتگیرها اجرا شده است. اما چراغ چشمک زن و چشم گربه ای برای دید در شب نصب نشد و خود اهالی تا چند شب برای اطلاع رانندگان خودرو،ها، لاستیک آتش زدند و سرعت گیرها را رنگ زدند و برای نصب علائم استاندارد جهت دید در شب پیگیری زیادی کردیم ونامه به متولیان مربوطه از جمله راهداری نوشتیم که با جابجایی های مدیران و….، پیگیری های مان بی نتیجه مانده است و فقط وعده تحقق آنرا داده اند.

    وی از وضعیت روشنایی این جاده هم اظهار نارضایتی کرد وگفت: نیاز است که روشنایی این جاده تامین شود و دوطرف جاده در مسیر رفت وبرگشت نیز بایستی رنگ‌آمیزی شود. تراهی افزود: اینکه گفته می شود احداث این سرعتگیرها استاندارد نیست را بایستی مسئولان راهداری و پیمانکار مربوطه پاسخ دهند. وی گفت:دو روز بعد از احداث این سرعت گیرها، مسئولان در بخشداری جلسه داشتند و قرار بود که علائم مورد نیاز دید درشب و… نصب شود که هنوز نصب نشده است. وی گفت:عکس و فیلم وضعیت این جاده و سرعت گیرها را به مدیر راهداری شهرستان بندرعباس هم ارسال کردم تا نسبت به رفع نواقص اقدام شود و قول داده اند که نواقص برطرف شود. تراهی نیز تایید کرد که شرایط فعلی باعث بروز خسارت به برخی از وسایل نقلیه ای می شود که از این مسیر وبخصوص در شب ها تردد می کنند. وی گفت: چراغ های خورشیدی که در روزهای نخستین نصب شد، نورش ضعیف بود و بعد از چند ساعت خاموش می شد که جمع آوری شدند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.