حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانواده ی خوب، بهترین سرمایه
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۰۴
    شناسه : 8982
    بازدید 1153
    5
    دریانیوز// از سال 86 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از سال ۸۶ روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است.
    علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.در شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر بر این بود که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود که بهترین روز برای این منظور روز ۲۵ ذیحجه یعنی روز خانواده بود و به این ترتیب روز تکریم بازنشستگان و خانواده دریک روز تلفیق شدند.
    خانواده عبارتست از یک واحد اجتماعی، ناشی از ازدواج یک زن و یک مرد که با به دنیا آمدن فرزندان آن خانواده تکمیل می شود. اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد، دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل می دهد و نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و در پس آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند.
    جامعه شناسان خانواده را یک پدیده تاریخی می‌دانند که از اجتماع کلی جدا نیست. واحدی است اجتماعی که در عین حال خصایص یک نهاد و یک گروه را دارا است. بر این اساس خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که منشاء بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها آشکار می شود به خصوص در تربیت فرزندان به این ترتیب که اگر فرزندان در این نهاد کوچک به درستی تربیت نشوند و دارای مشکلات روحی، روانی، اعتیاد و غیره باشند در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد.
    بهترین و قشنگترین سرمایه‌گذاری هر انسانی خانواده است برای شکل‌گیری خانواده خوب نباید از هیچ فرصتی دریغ کنیم؛ ساخت یک خانواده خوب نه‌تنها به خوشبختی و سعادت ما منجر می‌شود، بلکه جامعه و محیط زندگی نسل بعد را نیز به بستری مطمئن برای شکوفایی استعداد‌ها تبدیل می‌کند و باعث می‌شود جامعه ای زیباتر و پیشرفته تر داشته باشیم؛ بنابراین شناخت شیوه‌ها و قواعد شکل‌گیری یک خانواده خوب بهترین سرمایه‌گذاری است که هر کدام از ما در طول زندگی می توانیم انجام دهیم. خانواده‌ها کانون سنت‌ها هستند؛ بسیاری از آنها با به اشتراک‌گذاشتن خاطراتی از گذشته، این سنت‌ها را سال‌ها با خود حمل می‌کنند و به نسل‌های بعدی منتقل می کنند. این کودکان هستند که در خانواده یاد می‌گیرند چگونه احساسات خود را مدیریت و بروز دهند و ارزش‌های زندگی اجتماعی را براساس رویکردی که خانواده به این ارزش ها دارد، یاد می‌گیرند و در جامعه به نمایش می گذارند؛ در واقع خانواده ستون فقرات اجتماع است، سلامت روح و جسم کودکان در آینده به مسیری وابسته است که خانواده انتخاب می‌کند و موفقیت آینده افراد نیز وابسته به میزان عشق و حمایتی است که خانواده به فرزندان می‌دهد و چه خوب است که خانواده ها در تربیت صحیح فرزندان کوشا باشند تا جامعه و نسلی سالم و پویا داشته باشیم.
    و اما بازنشستگان …..
    بازنشستگان ۸۰ درصد دوران زندگی خود را با کار و تلاش و فعالیت سپری می‌کنند و پس از سال‌ها کار و تلاش به مقطعی از عمرشان می‌رسند که دیگر توان و انرژی سال‌های جوانی را ندارند و به همین دلیل دوران کاری آنها پایان می‌یابد.
    بازنشستگان، بزرگ خانواده‌ها هستند و خانواده‌ها برای حفظ پایداری خود به نقش این بزرگان احتیاج دارند و همواره باید حرمت این بزرگوران در خانواده حفظ شود. با اینکه بازنشستگان کشور حقوق دریافت می‌کنند اما به دلایل مختلف از جمله حقوق اندک، تورم و مسائل اقتصادی، بیشتر آنها زیر خط فقر هستند و با مشکلات معیشتی دست‌ وپنجه نرم می‌کنند.
    به جز درآمد و معیشت دغدغۀ دیگر بازنشستگان مسائل درمانی است. فردی که پس از ۳۰ سال کار بازنشسته شده و سالمندی را پشت سر می‌گذارد احتمالاً به بیماری‌های متعددی مبتلا می‌شود. درمان یک بازنشسته با یک فرد جوان شاغل متفاوت و هزینه‌برتر است به همین دلیل با توجه به هزینه های بالا بسیاری از آنها برای درمان بیماری های خود با مشکل مواجه می‌شوند.
    در پایان تاکید می کنیم دین اسلام احترام به بزرگان را چه در رفتار و چه در خدمت به آنها بسیار مهم دانسته و بارها نیز در این زمینه سفارش شده است. حرمت بازنشستگان عزیز باید همراه با خدمات بهتر به آنها مورد توجه قرار گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.