حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جوانان هرمزگانی، محروم تر از محروم
    ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۷:۳۶
    شناسه : 12422
    بازدید 197
    2
    شعار درمانی تبدیل به عمل شود دریا نیوز// استان هرمزگان اگر در فقر و فلاکت و بیکاری در سال های اخیر مقام نخست را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، دلیل آن روا شدن تبعیض وبی عدالتی در ادوار مختلف در حق مردم این استانی است که لقب قطب اقتصاد وتجارت کشور را یدک می کشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// استان هرمزگان اگر در فقر و فلاکت و بیکاری در سال های اخیر مقام نخست را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، دلیل آن روا شدن تبعیض وبی عدالتی در ادوار مختلف در حق مردم این استانی است که لقب قطب اقتصاد وتجارت کشور را یدک می کشد.
    در این استان صنعتی، اما از همان دهه های گذشته، نیروی موردنیاز صنایع از سایر استان ها تامین می شد و جوانان هرمزگانی سهمی از اشغال در صنایع نداشتند و برچسب قاچاقچی بر پیشانی شان زده می شد، اما یک مسئول به این سوال پاسخ نداد که چرا جوانان این استان مرزنشین به سمت مشاغل کاذب و قاچاق می‌روند و در صنایع، معادن، پالایشگاه ها، کارخانجات و…. سهمی برای اشتغال شان دیده نشده است. بعدها صنایع بهانه آوردند که جوانان مهارت لازم را ندارند و از طرفی دیگر دانشگاه ها و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای نیز چندان اهتمامی نسبت به تربیت نیروی ماهر موردنیاز صنایع نداشتند و فنی وحرفه ای هم واگذاری مراکز وکارگاه های دولتی را به بخش خصوصی در دستور کار قرار داد تا فقط پولدارها بتوانند آموزش های مهارتی را فراگیرند وشاید جذب صنایع شوند که اجحافی دیگر در حق جوانان این استان محروم روا شد. اقشار مختلف هرمزگانی از کودک و نوجوان تا جوان و بزرگسال و میانسال و پیر همواره مشمول تبعیض و بی عدالتی در حوزه های مختلف بوده اند. پدری که می گوید فرزندم وقتی کوچک بود را خواستم در کلاس قرآن ثبت نام کنم که مراکز قرآنی مناسبی نتوانستم در بندرعباس بیابم و نتوانستم به دومین وظیفه شرعی ام بعد از نامگذاری نیکو جامه عمل بپوشانم وحال که به سن نوجوانی رسیده است، می بینم فرزندم آنطوری که می خواستم تربیت نشده و با آموزه های دینی و قرآنی آشنایی ندارد، این شرایط را بدلیل عدم توجه مسئولان فرهنگی استان به نیازهای کودکان و نوجوانان و جوانان در حوزه قرآنی، مذهبی و فرهنگی می داند. مردم می گوینددر این استان برای آموزش قرآن به فرزندانمان مشکل داریم و این مشکل در حوزه های دیگر نیز وجود دارد. کمبود اماکن ورزشی، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، آموزشی و…. در هرمزگان باعث شده است که اقشار مختلف نتوانند از اماکن و امکانات مناسب در حوزه های مختلف برخوردار شوند. این وضعیت باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان شده و مسئولان استان در ادوار مختلف نسبت به این حوزه بی تفاوت بوده و این تبعیض و بی‌عدالتی ادامه یافته است. جوانان استان از بسیاری از امکانات مورد نیاز بی بهره هستند و بخشی از آنها در بزه و آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر ومشروب و… غرق شده‌اند و برخی با تک چرخ زدن موتورسیکلت‌هایی که برخی حتی چراغ هم ندارند وبعضی از راکبان هم بی‌گواهینامه هستند، در وسط خیابان ها وبلوارهای شهر اقدام به تخلیه انرژی شان می‌کنند و برای نیازهای این قشر در حوزه های مختلف تدبیری اندیشیده نشده است. جوانان هرمزگانی در استان شان که بنادر، گمرکات، پالایشگاه های نفت وگاز، کارخانجات سیمان، آلومینیوم، فولاد و… فعال است، اما بیشترشان در مشاغل کاذب و قاچاق و… به اجبار مشغول به کار هستند و جان خودشان ودیگران را به خطر می اندازند وخانواده های زیادی داغدار می شوند.
    موضوع دیگر اینکه جوانان بندرعباسی امیدوار بودند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت مردمی سیزدهم، خانه دار شوند که تاکنون وبعد از گذشت بیش از دوسال از عمر دولت سیزدهم، بدلیل بی تدبیری برخی مدیران حتی یک واحد مسکن ملی در این شهر ساخته و تحویل نشده است و حال نیز توپ تقصیر در زمین بانک هاست. خانه های اجاره ای هم در سایه نبود نظارت، اجاره شان گاهی از حقوق یک کارگر و کارمند بیشتر است و جوانان استان توان پرداخت اجاره خانه و رهن های سنگین را ندارند و با مشکلات خانوادگی و… مواجه شده اند. شرایط سخت اقتصادی وبيکاری جوانان شهری و روستایی در استان باعث شده است که جوانان برای ازدواج وتامین مخارج زندگی و فرزندآوری با مشکل مواجه شوند و بسیاری از آنها توان تشکیل زندگی مشترک را هم ندارند. ضرورت دارد برای حمایت از جوانان هرمزگانی در این استان محروم دولت حمایت هایش را افزایش داده و صنایع نیز اولویت استخدام شان را برای بومیان قرار دهند که با پیگیری استاندار هرمزگان گام های خوبی در این حوزه برداشته شده است وانتظار می رود این روند تداوم یابد و از طرفی دیگر صنایع بایستی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در احداث مسکن برای جوانان محروم و ساخت اماکن ورزشی، تفریحی و… نیز مشارکت داشته باشند تا بخشی از نیازهای این قشر برطرف شود.متاسفانه بدلیل عدم حمایت از روستاییان وبخصوص جوانان، آنها به حاشیه شهرها و بخصوص بندرعباس مهاجرت نموده و از طرفی شغل مناسبی را نمی یابند که بخشی از آنها هم که در روستاها مانده اند، به قاچاق سوخت و… مشغول هستند و اگر از کشاورزی و دامداری و… در روستاها حمایت می شد که آنها تولیدکننده باقی می ماندند، بطور حتم آینده جوانان روستایی هم تضمین می شد و به سمت حاشیه شهرها و مشاغل کاذب و… نمی‌رفتند. از طرفی دیگر دستگاه های مختلف در حوزه جوانان وظایفی را برعهده دارندکه بدلیل اینکه به وظایف شان بخوبی عمل نکرده اند، شرایط امروز جوانان چندان مساعد نیست و بسیاری از آنها ناامید هستند که بایستی امید به جوانان با عملکرد مناسب دولتی ها و… برگردانده شود. بایستی شعاردرمانی درحوزه جوانان تبدیل به عمل شود تا امید جوانان در این استان ولایتمدار مرزدار و مرزبان در حوزه های مختلف افزایش یابد. جوانان هرمزگانی بایستی نگاه عدالت محور دولتمردان و صنایع فعال در استان را لمس کنند و از برچسب زدن به آنها بدون ریشه یابی معضلات موجود خودداری و واقعیت ها دیده شود تا بیکاری و فقر ومحرومیت شان به پایان رسد. شعارهایی که در حوزه جوانان داده می‌شود، بایستی به عمل تبدیل شود و قشرهای مختلف جوانان هرمزگانی آثارش را در زندگی شان ببینند وامیدوار شوند و در واقع این اقدامات روح امید را به رگ های جوانان هرمزگانی تزریق کند . جوانان این استان در دوران دفاع مقدس و مقابله با دشمنان در ادوار مختلف در دریا، زمین و هوا خوش درخشیده اند و مرزداری شان و ولایتمداری شان را بارها به اثبات رسانده اند و انتظار دارند با آنها بگونه ای رفتار شود که حق شان است و از تداوم تبعیض و بی عدالتی در بهره مندی از امکانات و شرایط مناسب استان، کشور و نظام در حوزه های مختلف جلوگیری شود تا محرومیت و فقر وفلاکت و بیکاری جوانان استان به خط پایان رسد.

    دستگاه های اجرایی به ماموریت های خود در زمینه تامین مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان هرمزگانی جامعه عمل بپوشانند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز گفت: دستگاه های اجرایی به ماموریت های خود در زمینه تامین مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان هرمزگانی جامعه عمل بپوشانند.به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان؛ احسان کامرانی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان در هفته گذشته، با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت، عنوان کرد: جوانان در هر کشور موتور محرک توسعه آن هستند.وی افزود: نیروی جوان جامعه است که با جسارت، خلاقیت، ابتکار و نوآوری زمینه ساز رشد و توسعه جامعه می شود.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، خاطرنشان کرد: در دوران درخشان هشت سال دفاع مقدس جوانان به بهترین نحو ممکن توانمندی های خود را در حراست از کیان کشور به نمایش گذاشتند.کامرانی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل و مشکلات جوانان، تصریح کرد: در حال حاضر مسکن، اشتغال و ازدواج مهمترین دغدغه خانواده های دارای فرزند جوان در کشور از جمله هرمزگان است.

    وی در همین خصوص گفت: کلیه دستگاه های اجرایی و بانک‌ها به ماموریت های خود در حوزه جوانان جامعه عمل بپوشانند تا شاهد رشد و پویایی هرچه بیشتر سرمایه‌های کشور باشیم.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان تامین مسکن جوانان هرمزگانی را از محل طرح نهضت مسکن ملی با جدیت پیگیری و دنبال نماید.وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی متولی در حوزه جوانان ارائه آمار دقیق در حوزه جوانان را با حساسیت دنبال کنند تا برنامه ریزان در این حوزه به اهداف خود دست یابند.کامرانی خاطرنشان کرد: توجه به مسائل روان شناختی مرتبط با نوجوانان و جوانان برای جلوگیری از گسترش هرگونه آسیب در بین این قشر از اهمیت بسزایی برخوردار است.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های رشد و پيشرفت در کشور بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی آسیب های جدی به دنبال دارد که ضروری است پیشگیری گردد.وی گفت: خانواده ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه ها به ویژه صداوسیما نقش مهمی در جامعه‌پذیری سالم نسل جوان جامعه و جلوگیری از کشیده شدن آنها به انواع آسیب ها دارند.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: کلیه پژوهش های که در حوزه جوانان صورت می پذیرد ضروری است کاربردی باشد و در حد پژوهش باقی نماند و آثار آن در متن جامعه ملموس باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.