حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تسطیح اراضی نهضت ملی مسکن بندرعباس کلید خورد
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۱
    شناسه : 9413
    بازدید 1446
    9
    پس از انتشار سلسله گزارش های دوساله روزنامه دریا؛ دریانیوز// بعد از گذشت 22ماه از آغاز ثبت نام متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در کشور و بعد از اعتراض به جانمایی اولیه این طرح برای متقاضیان بندرعباسی در شهرک علوی و تغییر مکان اجرای این طرح به شهر بندرعباس پس از اعتراضات گسترده مردم و نمایندگان مجلس، امام جمعه بندرعباس، رسانه ها و... و وعده چندباره مسئولان برای اجرای این طرح در شهر بندرعباس، بالاخره اجرای طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس با تسطیح اراضی مورد نیاز اجرای این طرح ملی در بندرعباس از چند روز قبل کلیدخورد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بعد از گذشت ۲۲ماه از آغاز ثبت نام متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در کشور و بعد از اعتراض به جانمایی اولیه این طرح برای متقاضیان بندرعباسی در شهرک علوی و تغییر مکان اجرای این طرح به شهر بندرعباس پس از اعتراضات گسترده مردم و نمایندگان مجلس، امام جمعه بندرعباس، رسانه ها و… و وعده چندباره مسئولان برای اجرای این طرح در شهر بندرعباس، بالاخره اجرای طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس با تسطیح اراضی مورد نیاز اجرای این طرح ملی در بندرعباس از چند روز قبل کلیدخورد و انتظار می رود بزودی عملیات ساخت این طرح مسکن سازی بزرگ، هرچند دیرهنگام آغاز شود و متقاضیان ناامید مسکن، دوباره به خانه دار شدن امیدوار شوند.
    گرچه در مهرماه ۱۴۰۰ از متقاضیان بندرعباسی ثبت نام نشد و اعلام شد که متقاضیان می توانند در شهرک علوی واقع در ۵۰کیلومتری غرب بندرعباس ثبت نام نمایند که این جانمایی غیرکارشناسانه باعث عصبانیت و نارضایتی مردم بندرعباس و انعکاس آن در رسانه ها شد و مسئولان و نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در استان و حتی استاندار هرمزگان نیز به صف معترضان به مکان اجرای طرح در شهرک علوی پیوستند و بعد از چند ماه اعلام شد که مکان اجرای طرح به شهر بندرعباس منتقل شده است و در نیمه تیرماه سال گذشته ثبت نام از متقاضیان بندرعباسی آغاز شد وانتظار می رفت در گام نخست، اجرای طرح در اراضی مازاد ادارات کلید بخورد که گویا ادارات راضی به واگذاری اراضی مازادشان جهت اجرای این طرح نشدند و مسئولان مربوطه پیگیر الحاق اراضی مورد نیاز به شهر بندرعباس شدند و بیش از یک سال این پروسه ادامه دارد.
    در یک سال اخیر بارها وعده آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی مسکن در بندرعباس داده شد و وعده‌ها محقق نشد. این درحالیست که اگر در سال ۱۴۰۰ ثبت نام در بندرعباس انجام وعملیات اجرایی ساخت وساز این واحدهای مسکونی در همان سال آغاز شده بود، درحال حاضر هزاران خانواده در این شهر صاحب خانه شده بود و رهن واجاره و قیمت مسکن سوپر حبابی افزایش نمی یافت که برخی به اجاره خانه های اشتراکی، مهاجرت به روستاها و… روی آورند و از طرفی دیگر این وضعیت منجر به افزایش اختلافات خانوادگی، طلاق، عدم تمایل جوانان به ازدواج و فرزندآوری و… شد وبرخی هم به آخر خط زندگی رسیدند که این سلیقه گرایی و ضعف مدیریت در اجرای بموقع طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس باعث اجحاف در حق قانونی بندرعباسی‌های بی‌پناه و بی خانه در داشتن مسکن شد.

    حال که تسطیح اراضی آغاز شده است، انتظار می رود اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بصورت جهادی و ۲۴ساعته انجام شود تا بخشی از زمان ازدست رفته (البته هزینه ها که نسبت به سال قبل و دوسال گذشته بسیار افزایش یافته است) جبران شود و املاک حداکثر در اوایل سال آینده به متقاضیان تحویل داده شود واگر که اراضی جهت اجرای طرح بصورت یک طبقه ویلایی به متقاضیان واگذار شود تا خودشان اقدام به ساخت وساز کنند که بطور حتم مسکن شان با قیمت ارزان‌تر و سریعتر ساخته شده و تا قبل از پایان سال جاری می‌توانند در آن زندگی کنند. در این دو سال بارها از مشکلات مسکن شهروندان نوشتیم که متقاضیان خواستار تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس هستند که متاسفانه این روند بسیار کند بود و درحال حاضر گویا تسطیح اراضی شروع شده است.
    آغاز عملیات تسطیح زمین طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس
    معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان سه شنبه قبل در گفتگو با ایرنا گفت: تسطیح زمین نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس توسط پیمانکاران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارگزار، آغاز شد. سعید حاجبی افزود: آماده‌سازی زمین‌ها از یک هفته قبل آغاز شده که این کار برعهده شرکت‌های ایرانی است و زیرنظر نیروی دریایی ارتش به عنوان کارگزار ساخت و آماده‌سازی اداره‌کل راه و شهرسازی آغاز کرده‌اند.

    وی ادامه داد: براساس توافق انجام شده با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و با پیگیری‌های استاندار هرمزگان، بنا شد زمین و ساختمان‌های طرح نهضت ملی مسکن در مدت یک‌سال تحویل شود،‌ یعنی همزمان با تسطیح زمین احداث ساختمان‌ها را نیز آغاز کنند. معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان کرد: قرارداد این طرح یکساله بوده که احتمال دارد تا یکسال و نیم هم طول بکشد و از شرکت چینی نیز برای انجام بخشی از کار کمک گرفته شده است.
    حاجبی ادامه داد: زمین به صورت یک‌دست تسطیح نمی‌شود و به عبارتی تسطیح براساس عوارض طبیعی انجام می‌شود و تپه‌ها به طور کامل از بین برده نمی‌شوند و تنها عملیات تسطیح زمین در محل احداث ساختمان‌ها انجام می‌شود. وی اشاره کرد: یکی از مشکلات شهر بندرعباس، آب‌های سطحی و بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی بوده که موجب بالا زدن شوره و وارد آمدن آسیب به پایین ساختمان‌ها می‌شود.

    این مسوول ادامه داد: مکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ارتفاع بوده و مشکل آب‌های سطحی وجود ندارد؛ یعنی مشکلی که در شهرک پیامبر اعظم (ص) وجود دارد را ندارد و از طرفی هم این مکان بر شهر بندرعباس هم اشراف دارد.
    ساختمان‌ها متناسب با شرایط اقتصادی خانوارها اجرا می‌شود
    وی یادآورشد: جای در نظر گرفته شده برای ساختمان سازی از نظر فنی خوب است و چون افراد با سطح اقتصادی متفاوتی در این طرح ثبت نام و حضور دارند لذا طراحی نیز بر همین اساس انجام شده است. معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان بیان کرد: طراحی طبق نظر شورای معماری و شهرسازی هرمزگان برای پنج طبقه انجام شده است که بنا شده واحدهای متفاوتی با متراژهای متفاوت از ۷۵ متر تا ۱۰۰ متر در این طرح ساخته شود. حاجبی بیان کرد: امتیاز بندی در این طرح براساس آورده بوده و توسط سامانه محاسبه می‌شود.
    طراحی براساس معماری انجام و به تایید رسید
    وی گفت: معماری طرح نهضت ملی مسکن در کمیسیون معماری و شهرسازی هرمزگان به تصویب رسیده که براساس معماری منطقه است. معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان کرد: وقتی بناست ۱۵ هزار واحد مسکونی در بندرعباس احداث شود نمی‌توان از همه ثبت نام کنندگان نظرخواهی کرد و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم چهار سال طول می‌کشد اما طراحی را براساس معماری منطقه انجام و به تایید رسیده است.
    هزینه تسطیح زمین بالاست
    وی گفت: ساختار زمین مورد نظر برای احداث طرح ۱۵ هزار واحدی نهضت ملی مسکن، بسیار متفاوت بوده و پایه و قیمتی برای این منظور تعریف نشده و منتظر هستیم کمیسیون مسکن مصوب کند. معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان اضافه کرد: البته برآورد هزینه انجام شده که به دلیل احتمال تغییر در زمان اتمام کار از اعلام آن خودداری می‌کنیم.
    حاجبی اظهار کرد:‌ سازمان زمین و مسکن هزینه را متقبل می‌شود و برای مردم هزینه‌ای نخواهد داشت، اما ساختمان‌ها براساس نرخ روز احداث می‌شوند. واحدهای مسکونی حدوداً با هزینه متری هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آماده واگذاری و کلید تحویل می‌شوند.
    پیگیری اختصاص یک‌هزار هکتار زمین برای مسکن کارکنان صنایع
    معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان گفت: استان و استانداری هرمزگان پیگیر الحاق یک‌هزار هکتار زمین در ضلع شرقی زمین نهضت ملی مسکن بندرعباس برای احداث منازل شرکت‌های بزرگ و صنایع بوده که در حال انجام است.
    حاجبی تصریح کرد: بنا نیست واحدهای مسکونی در هر هزار هکتار ساخته شود و ساخت و ساز براساس نیاز انجام خواهد شد. وی گفت: آمار افرادی که مشمول استفاده از زمین‌های صنایع هستند هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما آمار حدودی وجود دارد، به عنوان مثال تعداد کارکنان فولاد هرمزگان پنج هزار نفر،‌ پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس هفت هزار نفر و سایر صنایع نیز به همین صورت است.

    معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان اظهار کرد: پیگیر هستیم که کارگران همه این‌ شرکت‌ها دارای خانه شوند، استانداری هرمزگان نیز مدیران را موظف کرده تا فرم‌های جیم این افراد را بررسی کرده و خانه برای واجدان شرایط ساخته شود.

    حاجبی ابراز کرد: هزینه آماده‌سازی زمین‌ها را باید خود شرکت‌ها و صنایع بپردازند و بیشتر دنبال این هستند که پس از بازنشستگی سرپناه داشته باشند.وی اشاره کرد: شرکت‌ها و صنایع هم برای این کار رضایت داشته و اعلام کرده‌اند سرویس‌های رفت و آمد برای به این منطقه می‌فرستند و چون در بلوار شمال بندرعباس بوده و در شهر قرار ندارد، بهتر و راحت‌تر است.
    زمین‌های شرقی بندرعباس در مدیریت راه و شهرسازی است
    معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان اشاره کرد:‌ زمین‌های شرق بندرعباس، بعد از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزو مستثنیات نبوده و اراضی ملی در مدیریت ماست، مستثنیات آنجا نیز بسیار کم است. حاجبی ادامه داد: دنبال الحاق زمین در آن سمت شهر هم به بندرعباس هستیم که حتی وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیر است، تلاش دارند برای این منطقه طرح خوبی تهیه کنند.
    ۱۲۲ هکتار برای احداث نهضت ملی مسکن بندرعباس اختصاص می‌یابد
    معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان بیان کرد: محل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس در زمین ضلع شمالی بلوار شهید رجایی بندرعباس در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار بوده که درحال آماده‌سازی است. حاجبی افزود: مساحت زمین ۱۵۰ هکتار بوده اما با توجه به وجود مسیرهای خطوط انتقال فشار قوی برق، وجود خور و تپه در آن محدوده، تنها ۱۲۲ هکتار برای احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی این طرح پیش‌بینی شده است.
    وی گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن در هرمزگان ثبت‌نام کرده‌اند که ۸۰ هزار نفر واجد شرایط بوده‌اند و زمین برای همه این افراد تخصیص یافته‌ است اما تنها ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان واریزی وجه داشته‌اند.
    معاون زمین و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان ابراز کرد: تاکنون ۱۰ هزار نفر در بندرعباس واریز وجه انجام داده‌اند که از مردم درخواست داریم واریز وجه را انجام دهند تا ساخت و سازها انجام شود.

    حاجبی افزود: مبلغ آورده اولیه برای متقاضیان ۴۰ میلیون تومان بوده و با افزایش پیشرفت فیزیکی طرح‌ها مبالغ بیشتری باید بپردازند که برای متقاضیان پیامک ارسال می‌شود تا متناسب با آن واریز وجه انجام دهند. وی اضافه کرد: همچنین بنگاه‌های مشاور املاک بدون مجوز ظرف مدت ۱۵ روز آینده نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند تا در بازرسی‌هایی که بعد از این مدت آغاز می‌شود، مشمول جریمه و برخورد نشوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.