حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3011 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تدابیر امام جمعه بندرعباس برای رونق مساجد
    ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۴۹
    شناسه : 12212
    بازدید 1158
    6
    دریانیوز// نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفته است که طرح جدید ساماندهی مساجد در استان هرمزگان اجرا خواهد شد که این خبر امیدبخش است. متاسفانه بسیاری از مساجد در شرایط کنونی وضعیت مناسبی را در جهات مختلف ندارند واز این ظرفیت بخوبی بهره گیری واستفاده نشده است وانتظار می رود با تدابیر نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس شاهد تحولاتی در این بخش باشیم و شرایط موجود بهبود یافته و نواقص برطرف شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفته است که طرح جدید ساماندهی مساجد در استان هرمزگان اجرا خواهد شد که این خبر امیدبخش است. متاسفانه بسیاری از مساجد در شرایط کنونی وضعیت مناسبی را در جهات مختلف ندارند واز این ظرفیت بخوبی بهره گیری واستفاده نشده است وانتظار می رود با تدابیر نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس شاهد تحولاتی در این بخش باشیم و شرایط موجود بهبود یافته و نواقص برطرف شود.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) از کارکردهای مساجد هرمزگان اظهار کرد: مسجد شانی از شئون حاکمیت اسلامی و ولی امر مسلمین محسوب می‌شود، به همین جهت است و نباید آن را یک مجموعه دولتی دانست و بر همین اساس آن را مدیریت کرد.وی با ذکر این نکته که مدیریت و راهبری مساجد در شان ولی امر است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فصل جدیدی در تاریخ مساجد کشور رقم زدند که بر این اساس مدیریت مسجد با شرایط خاصی به شبکه مقدس امامت متصل می‌شود و هر قانونی که در زمینه مسجد تدوین می‌شود باید در مسیر امامت و ولایت باشد.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان این نکته که مساجد با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی متعددی در پیشبرد اهداف خود همکاری دارند، مطرح کرد: دستگاه‌ها و نهادهایی نظیر اداره کل اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌ فرهنگی هنری مساجد، بسیج و حوزه‌های علمیه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اجرای برنامه‌های مسجد در ارتباط هستند که در طرح جدید ساماندهی مساجد این تعامل به گونه‌ای دیگر میان این دستگاه‌ها برقرار خواهد بود. عبادی‌زاده، امام مسجد را محور تمام فعالیت‌ها در مسجد دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت مسجد شانی از شئون حاکمیت اسلامی محسوب می‌شود، مدیریت مسجد نیز باید متصل به شبکه امامت باشد؛ به همین جهت است که امام مسجد باید به عنوان محور فعالیت‌ها ایفای نقش کند.

    وی مسئولیت اصلی در حوزه مساجد را بر عهده امام مسجد دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جدید تمام ارکان دیگر باید برای اجرای برنامه‌ها با امام مسجد هماهنگ باشند و حتی هیات امنا نیز با تائید و معرفی امام مسجد و پس از طرح در جلسات مربوطه تعیین خواهند شد.نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به راه‌اندازی مرکز تخصصی ائمه جمعه و جماعات در استان قم، گفت: این مرکز به صورت تخصصی به موضوع آموزش، تربیت و سطح‌بندی روحانیون ورود می‌کند که بخشی به عنوان امام جمعه انتخاب و بخش دیگری به عنوان امام جماعات مساجد برگزیده می‌شوند تا رهبری مساجد در مناطق مختلف کشور را بر عهده بگیرند. پیش از این ائمه جماعات تنها خود را پیش‌نماز برای اقامه نماز می‌دانستند؛ اما در حال حاضر امام جماعت باید به عنوان رهبر و محور فعالیت‌های مسجد فعالیت کند.

    بر این اساس هیات‌ امنا به معرفی امام مسجد تعیین خواهند شد و امام مسجد نیز به عنوان رئیس هیات امنا فعالیت می‌کند و باید به کمک هیات امنا مسجد را مدیریت و راهبری کند.وی ضمن تاکید بر تدوین بانک اطلاعاتی مساجد، گفت: باید هر چه زودتر یک بانک اطلاعاتی کمی و کیفی از مساجد سراسر استان هرمزگان تدوین شود تا بتوان برنامه‌ریزی‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها تدوین کرد.نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اهمیت سطح‌بندی مساجد، خاطرنشان کرد: برخی از مساجد به واسطه امکانات و ظرفیت‌هایی نرم‌افزاری که دارند، دارای سطوح مختلفی هستند که باید ابتدا شاخص‌هایی را برای سطح‌بندی مساجد تدوین کرد سپس اقدام به سطح‌بندی مساجد کرد.

    این عمل را باید برای ائمه جماعات مساجد نیز انجام داد و انتخاب امام مسجد را متناسب با سطح مسجد و توانمندی‌های امام مسجد می‌توان انتخاب کرد. شناسایی جذب، گزینش و انتخاب ائمه جماعات، آموزش ضمن خدمت ائمه جماعات و نظارت مستمر به فعالیت ائمه جماعات و تلاش برای ارتقای سطح آن‌ها از جمله فعالیت‌های مورد انتظار از مرکز رسیدگی به امور مساجد هرمزگان است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.