حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3030 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • برنامه های زیست محیطی کاندیداهای مجلس چیست
    ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
    شناسه : 13802
    بازدید 1108
    5
    پسماندهای صنعتی و شهری هرمزگان، تهدید یا فرصت؟ دریانیوز// در سالهای اخیر با تلاش مسئولین محلی و با توجه به رویکرد های ملی توسعه دریا محور،توسعه صنعتی استان هرمزگان سرعت بیشتری به خود گرفته است.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در سالهای اخیر با تلاش مسئولین محلی و با توجه به رویکرد های ملی توسعه دریا محور،توسعه صنعتی استان هرمزگان سرعت بیشتری به خود گرفته است.

    مشاهده رشد چند ده درصدی در بخش های شیرین سازی آب، تولید فولاد، تولیدات شیلاتی، توسعه بخش های معدنی و صنعتی و بویژه خدمات دریایی بسیار امیدوار کننده است. از طرفی مدیر ارشد اجرایی استان نیز بر توسعه پایدار استان تاکید می نمایند که البته مستلزم همکاری همه دستگاه های اجرایی استان در بخش های برنامه ریزی و توسعه می باشد.

    به گزارش خبرنگار دریا ؛ بدون تردید تحقق یک اتفاق خوب و توسعه موزون و هماهنگ که منجر به وقوع تجربیات تلخ توسعه در استانهایی نظیر اصفهان، البرز و تهران نگردد و نتایج آن موجبات رشد اقتصادی، فرهنگی، ارتقای سلامت و رفاه عمومی در استان باشد ، به عنوان یک هدف بزرگ و متعالی مد نظر همه مدیران ارشد استانی و به ویژه نمایندگان مردم شریف استان هرمزگان خواهد بود. هم اکنون تولید حداقل   ۵۸۰ هزار تن در سال پسماندهای عادی در بخش شهری و روستایی و همچنین تولید حداقل ۸۵۰ هزار تن پسماند در سال ناشی از فعالیت های صنعتی در استان موضوع بسیار مهم و اثر گذار بر ابعاد زندگی مردم منطقه به شمار می رود.

    این میزان پسماند حاصل فعالیت های شهری و روستایی و همچنین حاصل فعالیت های صنایع مختلف در بخش های نفتی، معدنی و صنعتی ) حداقل ۷۹۰ واحد صنعتی فعال استان در ۱۵ شهرک صنعتی ( بوده و مدیریت بر آن یکی از محور های مهم پایداری توسعه را در استان رقم می زند. این واقعیت می تواند مانند تیغی دو سره پیامد های منفی و یا مثبتی را به دنبال داشته باشد و البته همه چیز به همت مدیران استانی وابسته خواهد بود.

    بر اساس بررسی های به عمل آمده در وضعیت موجود دلایلی از جمله دفع غیر اصولی پسماندهای صنعتی در مسیل های فصلی، تخلیه پسماندها در اراضی ساحلی، تخلیه در حاشیه شهر ها و شهرک های صنعتی استان، سوزاندن و دپوی غیر اصولی پسماند، انتقال پسماندهای صنعتی به خارج از مرز استان، عدم اجرای خود اظهاری دقیق پسماند در خصوص میزان و نوع پسماندها، اختلاط پسماندهای خطرناک )ویژه( صنعتی با سایر پسماندها و دفع آنها در مراکز دفن پسماندهای شهری از جمله مصادیق نابسامانی در این بخش می باشد. ادامه این روند خطرناک و عدم توازن بین توسعه تک بعدی و اصول حفاظت محیط زیست تداعی کننده بیماری سرطان است که در برخی اندا مها موجب مرگ بیمار می شود.

    این یک واقعیت تلخ است که در صورت ادامه روند موجود، سرطان به طور فزاینده ای بیش از گذشته در استان گسترش خواهد یافت. بر اساس آمار منتشر شده مركز تحقیقات سرطان ایران آلاینده های محیطی و شیمیایی مانند آلودگی هوا، آب و خاك یكی از مهمترین عوامل بروز یك تا چهار درصد سرطان ها در افراد است. آلودگی آب به فلزات سنگین و استفاده از آب های آلوده در بخش شیلات و آبیاری سبزی و میوه و ارتباط میان آب های آلوده و بروز سرطان ثابت شده است.

    از سوی دیگر، خوشبختانه در جهان امروز و با توسعه دانش مهندسی بازیافت، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. هم اکنون رویکرد های اقتصاد چرخشی و توسعه فعالیت های بازیافتی پاسخ دقیق و موثری را به نگرانی های این بخش داده است تا جایی که می توان انتظار داشت با اعمال برنامه های دقیق و انجام سه اصل مهم مدیریتی در هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت های بازیافتی استان با تکیه بر شرکت های دانش بنیان داخلی فرصت های بی بدیلی را در حوزه های اشتغال و توسعه اقتصادی مردم لایق استان هرمزگان رقم زد.

    بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده، برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگری است، مانند استفاده از قوطی های پلاستیکی برای ساخت کالاهای پلاستیکی جدید. بازیافت مولفه یی کلیدی در مدیریت ضایعات است و گامی حیاتی برای حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و اقتصاد سبز در مسیر توسعه پایدار به شمار می رود. به عبارت دیگر بازیافت، فرآیند پردازش مواد مصرف شده به کالاها و مواد جدید، به منظور جلوگیری از هدر رفتن منابع طبیعی، کاهش نیاز به مواد خام اولیه، انرژی، آلودگی محیط زیست و منابع آب است. طی چند دهه متوالی گذشته، بازیافت از یک مفهوم سنتی به یکی از ابزارهای اقتصاد چرخشی، برای ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و کاهنده نیاز به مواد اولیه برای تولید کالاها تغییر یافته است.

    مطابق تعریف آژانس انرژی اروپا ) ۲۰۱۶ (، بازیافت، استخراج منابع طبیعی است که منافع چندگانهب رایب هبود محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه یی به همراه دارد. بازیافت، نه تنها بازیابی مواد نیست، بلکه هدایت مواد بازیابی به چرخه عمر بعدی آنها است و در آن موضوع کیفیت بسیار اهمیت دارد، زیرا دستیابی به مواد بازیافتی با کیفیت بالا، شرط لازم برای معرفی مجدد مواد در فرآیندهای تولید است. به دلیل استفاده از مواد بازیافتی برای تولید کالاهای جدید به جای مواد خام اولیه با کاهش مصرف منابع طبیعی و بازیافت زباله ها، عمر زمین به عنوان تنها زیستگاه بشر طولانی تر می شود.

    بازیافت مواد زائد نیز نیازمند مقداری انرژی است، اما انرژی لازم برای بازیافت مواد، خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید کالاهای جدید است. برای نمونه، انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده، ۹۰ درصد کمتر از تولید آن از مواد معدنی است. بازیافت زباله ها سبب کاهش مساحت اماکن دفن زباله می شود، استفاده مجدد از مواد و انرژی و صرف جویی در مصرف منابع طبیعی را به دنبال داشته و اشتغال زایی، کاهش هزینه ها و ایجاد منافع اقتصادی را به دنبال دارد.

    علاوه بر آن ارتقای سطح فرهنگ و هنجارهای عمومی در ارتباط با تولید و دفع مواد زاید جامد و ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف و بهبود کیفیت مواد اولیه مجتمع های تولید کمپوست به منظور دستیابی به کمپوست مرغوبتر را به دنبال خواهد داشت. برای مثال تولید آلومینیوم از بازیافت، آلودگی های محیط زیستی ناشی از فرآیند تولید این فلز از مواد معدنی اولیه را تا حدود ۹۵ درصد کاهش، تهیه شیشه از شیشه های بازیافتی، سبب کاهش ۵۰ درصدی در آلودگی منابع آب و ۲۰ درصدی در آلودگی هوا را به همراه دارد، انرژی لازم، برای تولید یک کیلوگرم لاستیک از مواد خام اولیه، سه برابر انرژی مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم لاستیک از مواد بازیافتی است و بازیافت هر تن کاغذ، زمینه اشتغال را برای ۵ نفر فراهم می کند. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد استفاده از مواد بازیافتی سبب کاهش نوسان قیمت های مواد اولیه و وابستگی کمتر به واردات مواد خام گردیده و به نوعی موجبات فراهم آوردن همزیستی بین صنایع مختلف استان را فراهم می نماید.

    حال با توجه به روند صنعتی شدن استان، افزایش نیاز استان به مواد اولیه، لزوم رعایت ملاحظات محیط زیستی در ابعاد توسعه استان این سوال مطرح است که در مقطع کنونی که کاندیداهای محترم مردمی بر اساس تکالیف ملی و استانی وارد عرصه انتخابات گردیده اند، چگونه پاسخگو به مطالبات مردمی در بخش توسعه پایدار استان خواهند بود ؟ سوالاتی که در ذیل این مقاله مطرح می شود می تواند عموم مردم فهیم استان را با ذهنیات و برنامه های پیش بینی شده در بخش نامزد های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم شریف و شهید پرور استان هرمزگان آشنا نماید.

    ۱٫ استان هرمزگان هم زمان با توسعه صنعتی دچار چه پیامد ها و مخاطرات محیط زیستی بوده است ؟

    ۲٫ جایگاه مدیریت محیط زیست در برنامه های توسعه استان تا چه اندازه منطبق بر نیاز های استان هرمزگان بوده است؟

    ۳٫ آیا به موضوع بازیافت و اقتصاد چرخشی برای ایجاد اشتغال پایدار اعتقاد دارید؟

    ۴٫ آیا از میزان تولید پسماند استان در بخش های صنعتی و شهری اطلاع دارید؟ چه میزان از پسماندهای مذکور تحت مدیریت اصولی و چه میزان رها شده در طبیعت هستند؟

    ۵٫ برای تحقق توسعه پایدار استان و جلوگیری از بحران های محیط زیستی در زیست بوم های بی بدیل استان چه اقداماتی اثر گذار خواهد بود؟

    ۶٫ برنامه های نظارتی شما بر روند توسعه پایدار استان در بخش پسماندهای صنعتی را تشریح کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.