حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3064 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • رکورد تولید برق در نیروگاه بخار بندرعباس شکسته شد
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
    شناسه : 8702
    بازدید 1258
    6
    به همت جهادگران شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان در سال رشد تولید و مهار تورم دریانیوز// مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با بیان اینکه رکورد تولید برق در شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان شکسته شد؛ از تامین 33 درصدی برق استان هرمزگان توسط این نیروگاه خبرداد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با بیان اینکه رکورد تولید برق در شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان شکسته شد؛ از تامین ۳۳ درصدی برق استان هرمزگان توسط این نیروگاه خبرداد.
    محمودی” در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در دولت سیزدهم و با مدیریت راهبردی شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، مدت ۲ سال است که در سطح کشور و بخصوص در استان هرمزگان، خاموشی اتفاق نیفتاده، در صورتی که در سال‌های قبل از آن، شاهد خاموشی‌های متعدد بودیم که اکنون خط قرمز وزارت نیرو است.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با اشاره به اینکه نیروگاه بندرعباس قدیمی‌ترین صنعت هرمزگان است که از سال ۱۳۵۶ کار ساخت آن آغاز و اولین واحد آن در سال ۱۳۵۹ و آخرین واحد نیروگاه در سال ۱۳۶۴ به بهره‌برداری رسید، گفت : نیروگاه بندرعباس تقریبا بار ۳۳ درصدی تولید کل برق هرمزگان را در پیک تابستان به دوش می‌کشد و تا این لحظه در ادوار و سال‌های مختلف سرافراز بوده است.


    محمودی افزود: نیروگاه بندرعباس بافت بسیار مردمی و بومی از نظر تعداد پرسنل دارد که حدود ۹۵ درصد پرسنل نیروگاه بومی هستند و به عنوان سنبل صنعت استان شناخته شده که حدود ۸۰۰ نفر پرسنل مشغول بکار هستند که گاهی بواسطه کار تعمیراتی، حدود ۱۰۰ نفر دیگر اضافه شده و به حدود ۹۰۰ نفر می‌رسند.

    وی با بیان اینکه در طول یک‌سال اخیر توانستیم کارهای بزرگی را در نیروگاه انجام دهیم، ادامه داد : کل واحدهای نیروگاه شامل واحدهای یک، ۲، ۳ و ۴ در حال تعمیرات بود و همچنین واحد یک گازی و واحد ۴ بخار در دست تعمیرات اساسی قرار گرفت که این تعمیرات از اواخر پاییز سال گذشته آغاز و اواخر خرداد امسال نیز به‌اتمام رسید و قبل از پیک بار با حداکثر توان عملی به‌مدار تولید بازگشت.
    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس تصریح کرد: امسال رکورد تولید شکسته شد و قابلیت تولید ۱۰۵۰ مگاوات در ساعت را در این لحظه داریم و بواسطه برخی از ملاحظات فنی بیشتر از این هم می‌توانیم تولید داشته باشیم که در حال حاضر با توجه به طول عمر واحدها و قدیمی بودنشان در یک حاشیه امنیت ۱۰۵۰ مگاواتی قابلیت تولید داریم. محمودی خاطرنشان کرد: در تعمیرات واحد یک و ۴ نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی انجام شدکه در واحد ۴ حدود ۴۵۰ هزار ساعت کار عملیاتی و بقیه ساعات کاری نیز به واحد یک اختصاص داشت.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اظهار داشت: پره‌های توربین ال پی به‌دلیل شکستگی در زمستان گذشته در نیروگاه تعویض شدکه این عملیات برای اولین‌بار در کارگاه و محیط نیروگاه بندرعباس محقق شد و همچنین بالانس و تنظیمات ثانویه برای نصب آنها در شرکت صورت گرفت. وی یادآور شد: نیروگاه بندرعباس با توجه به پتانسیل علمی، فنی و تجربی که در اختیار دارد توسط کارشناسان جوان و متخصص بومی توانست در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰۰ قطعه تولید و یا بر ساخت این قطعات راهبری و نظارت داشته باشد که حدود یک‌میلیون‌دلار صرفه‌جویی ارزی در پی‌داشت.

    وی با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد قطعات نیروگاه ساخت داخل است، بیان داشت: ایران جزء ۵ کشور سازنده نیروگاه، قطعات و تجهیزات نیروگاهی است که این امر در دنیا منحصر به کشورهای اندکی است. محمودی اضافه کرد : در حوزه منابع انسانی و سیستم‌های توسعه مدیریت، در سال قبل توانستیم ۳۴ نفر از پرسنل نیروگاه را تبدیل وضعیت کنیم که در مجموع ۱۱۶ نفر از پرسنل ایثارگر جذب نیروگاه شدند.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اشاره کرد: در رابطه با حفظ و صیانت از محیط زیست نیروگاه در سال قبل حدود ۶۰۰ اصله درخت‌ بومی در محیط نیروگاه و شهرک مسکونی کاشته شد که تحت پایش و رشد مداوم قرار دارد و امیدواریم جایگزین خوبی برای درخت‌های قدیمی باشد. به گفته وی ساماندهی فضای سبز نیروگاه و شهرک که تقریبا ۲۰ درصد از فضای کل نیروگاه را در برمی‌گیرد، در مقایسه با استاندارد مکان‌های صنعتی شاخص قابل ملاحظه‌ای دارد.
    تعمیرات با توانمندی و دانش متخصصان بومی
    محمودی عنوان کرد : در راستای اجرای تعمیرات ‌اساسی واحد ۳۲۰ مگاواتی شماره ۴ بخار و با استفاده از توانمندی و دانش متخصصان این نیروگاه، ساخت تجهیزاتی مانند دیفیوزرهای هوا، گاز و مازوت، اکسپنشنهای کانال دود G.R.FAN، اکسپنشن‌های کانال دود به‌سمت دودکش، بسکت‌های سرد، میانی و گرم و لوازم داخلی و نازل‌های مشعل‌ها در دستور کار قرار گرفت.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود : ساخت این تجهیزات در قالب ۴ پروژه، به‌ترتیب، ۸۸ عدد دیفیوزرهای هوا، گاز و مازوت، ۲ عدد اکسپنشن‌های کانال دود G.R.FAN، دو عدد اکسپنشن‌های کانال دود به‌سمت دودکش و ساخت ۱۰۰ تن بسکت‌های سرد، میانی و گرم مربوط به لانگستروم‌های بویلر و سیل‌های آن، تماما با وسایل داخل میسر شد.اکسپنشن‌ در نیروگاه وسیله‌ای است برای جبران کردن ارتعاش‌ها و افزایش طول کانال‌های بویلر که در متعادل کردن هوای سرد و گرم واحد نقش موثری دارد.

    وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در تعمیرات اساسی و نیمه‌اساسی واحدها، تمایل شرکت‌های دیگر را در به‌کارگیری از مهندسان نیروگاه دوچندان کرده است.
    محمودی گفت: با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تامین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل، بهترین گزینه برای تامین قطعات جهت تولید برق پایدار، حمایت از تولیدکننده‌های داخلی، کمک به اشتغال و صرفه‌جویی ارزی و ریالی است که با خودباوری متخصصان این نیروگاه، تاکنون محقق شده است.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از افزایش آمادگی و توان عملی این نیروگاه، با حداکثر تولید برق پس از اتمام تعمیرات اساسی واحد چهار بخار در تابستان امسال خبر داد.محمودی با اشاره به آمادگی حداکثری واحد‌های نیروگاهی، هدف تعمیرات اساسی واحد شماره ۴ بخار را رفع موانع تولید در جهت بالا بردن راندمان و افزایش تولید و آمادگی برای پیک تابستان عنوان کرد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی مدت‌زمان انجام این عملیات ۱۸۰ روز بود که با به مدار آمدن این واحد، ۲۷۰ مگاوات‌ساعت انرژی به شبکه سراسری افزوده شد و این نیروگاه با حداکثر توان عملی، در مدار تولید قرار دارد.
    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: در برنامه عملیاتی واحد چهار بخار نیروگاه بندرعباس، پروژه‌های تعویض لوله‌های معیوب مربوط به گوشه مشعل D4، قلیاشویی اکونومایزر، تعمیرات و سیل‌بندی هدرباکس، تست‌های NDT المان‌های بویلر، هیدروتست باندل‌های کلدریهیت و هات‌ریهیت، اورهال سیستم سوخت و مشعل‌ها و تعویض دیفیوزرها، بازسازی بدنه بویلر و تعویض اکسپنشن‌های آن، ساخت و تعویض کانال دودکش و ایزولاسیون داکت خروجی دودکش، ساخت تجهیزات و تعمیرات لانگستروم‌های شماره ۱و۲، تعویض اکسپنشن‌ها و نصب بسکت‌ها و استیم‌کویل‌های لانگستروم‌ها، ساخت قطعات و تعمیرات اساسی پمپ‌ها و فن‌های سیکل و بویلر و تعویض قطعات، نوسازی و نصب در محل B.C.PUMP، تعویض پمپ‌های روغن ایرساید و هیدروژن‌ساید و سانتریفیوژ روغن انجام شد.

    محمودی اضافه کرد: در بخش توربین و ژنراتور نیز براساس برنامه زمان‌بندی‌شده تعمیرات اساسی توربین و ژنراتور و نصب ادوات اینسترونتی، والوهای توربین، تست‌های NDT توربین و تعمیرات اصلاحی روتورهای توربین HIP و ژنراتور و بابیت‌ریزی یاتاقان‌های توربین بخار و ساخت و تعویض سیل‌بابیتی هیدروژن ژنراتور، رسوب‌زدایی و جت‌زنی و شستشوی شیمیایی لوله‌های کندانسور و ترمیم ورق و پوشش مسیرهای ورودی و خروجی هر دو ساید کندانسور، رفع نشتی از هیترها و ترمیم تیوب‌شیت و پلاگ‌کردن تیوب‌های معیوب هیترهای فشار قوی و پروژه ترانسمیتر سطح هیترها انجام شد.
    وی با اشاره به تعمیرات تکمیلی بخش توربین و ژنراتور، اقدامات تعمیراتی تاسیسات کنار دریا را برشمرد و افزود: استابلاگ‌گذاری و تمیزکاری بی شماره ۷ و ۸ و ساخت و تعویض قطعات پمپ‌های آب‌خنک‌کن، ساخت چرخ‌های اسکرین و تعمیرات اساسی اسکرین متحرک و ثابت، باترفلای والو ۶۰ اینچ، لوله‌های تزریق کلر و تعویض مسیرخروجی C.W.PUMP 8 صورت گرفت.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس فعالیت‌های تعمیراتی بخش‌ الکتریک و ابزار دقیق را شامل تست رله‌های ژنراتور و ترانسفورماتورها، تعمیرات اساسی ترانسفورماتور های اصلی و یونیت واحد، سیستم تحریک، سرویس الکتروموتورهای ۳۸۰ ولت و ۶ کیلوولت، ادوات جانبی ژنراتور و ترانس، بریکرهای ۶ کیلوولت و ۳۸۰ ولت، سرویس بخش الکتریکال ژنراتور، تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات اینسترومنتی در بخش‌های نئوماتیک، آنالوگ و دیجیتال توربین و بویلر واحد عنوان کرد.

    وی گفت: نیروگاه بندرعباس با دارا بودن ۴ واحد بخار و ۲ واحد گازی به‌ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات نقش مهمی در پایداری شبکه سراسری برق ایفا می‌کند.


    تولید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی
    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از تولید یک میلیارد و ۳۵۴ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی در این نیروگاه طی ۳ماه ابتدای سال جاری خبر داد.محمودی عنوان کرد: از این میزان انرژی تولیدی، یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۱۹۰ هزار کیلووات‌ساعت سهم واحدهای بخار و ۴۸ میلیون و ۸۴۹ هزار کیلووات‌ساعت سهم واحدهای گازی بوده است.

    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: این درحالی است که در خرداد سال جاری، ۵۰۵ میلیون و ۱۹۰هزار کیلووات‌ساعت سهم واحدهای بخار و ۲۱ میلیون و ۹۴۵ هزار کیلووات ساعت سهم واحدهای گازی بوده است.محمودی اضافه کرد: هم‌اکنون تمامی واحدهای نیروگاه با تمام توان و با حداکثر ظرفیت، در مدار تولید قرار دارد.
    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از ساخت و بازسازی ۵هزار قطعه در سال گذشته با صرفه جویی یک میلیون دلاری در ساخت دوهزار قطعه تخصصی در سال جاری خبرداد. محمودی افزود: یکی از افتخارات نیروگاه در سال‌های اخیر، خودکفایی در زمینه ساخت ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی است و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و با صرفه‌جویی ارزی بسیار زیادی محقق شده است و قطعات ساخته‌شده برگ زرینی از افتخارات صنعت برق هرمزگان به‌ویژه شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان بشمار می‌رود.
    محمودی بیان کرد: در این بازه زمانی قطعات یدکی یاتاقان G.R.FAN ، فلاکسیبل مشعل مازوت، گلوب‌ولو فشارقوی، واشر اسپیرال B.C.PUMP، المنت فیلتر ایستگاه گاز، فنرهای سوپاپ و سیل هوای سوت‌بلوئر کوره، بابیت‌ریزی یاتاقان G.R.FAN، المنت فیلتر گاز خشک، کاور سیل رینگ، سیل روغن یاتاقان شماره ۲ واحد گازی، دیسشارژ کیسینگ، استینلس استیل C.W.PUMP آب خنک‌کن ساخته شده است.
    مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اضافه کرد: در این‌مدت ترمیم و بازسازی نازل‌باکس توربین واحد ۴ بخار، واشرهای مورد نیاز توربین، شافت پمپ سانتریفیوژ، لنس سوت‌بلوئر لانگستروم، دوربین‌های کوره و سیستم کنترل سطح هیترهای فشارقوی، توسط متخصصان داخلی نیروگاه بومی‌سازی شده است.

    وی افزود: نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات‌ساعت بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب‌شرق کشور است که علاوه بر تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی وسیعی از قطعات مورد نیاز را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و بازسازی قرار می‌دهد.

    وی از تحصیل فرزندان ساکنان خونسرخ و… در مدارس توانیر واستفاده شان از اماکن ورزشی و درمانگاه و ارائه موادضدعفونی کننده و آب ژوال به مراکز درمانی و عمومی به عنوان بخشی از اقدامات توانیر در حوزه مسئولیت های اجتماعی نام برد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.