حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۵ خرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 25 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3101 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 82×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • درمان ناباروری،  درمانی گران قیمت
    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
    شناسه : 10243
    بازدید 1191
    10
    دریانیوز// یکی از وظایف و تکالیف هر زوجی در طول زندگی مشترک، این است که نسلی خوب را به وجود بیاورند و تربیت کنند که لازمه و مقدمه آن فرزندآوری است ؛اما بسیاری از جوامع با بحران جمعیتی، فرزندآوری و یا سالخوردگی جمعیت روبه‌رو هستند و در تلاش برای ارائه راهکارهایی برای حل این معضل اجتماعی‌اند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از وظایف و تکالیف هر زوجی در طول زندگی مشترک، این است که نسلی خوب را به وجود بیاورند و تربیت کنند که لازمه و مقدمه آن فرزندآوری است ؛اما بسیاری از جوامع با بحران جمعیتی، فرزندآوری و یا سالخوردگی جمعیت روبه‌رو هستند و در تلاش برای ارائه راهکارهایی برای حل این معضل اجتماعی‌اند.
    یکی از این راهکارها ترغیب و تشویق زوجین برای فرزندآوری است؛ فرزندآوری نعمتی است که بنا به گفته کارشناسان باعث استحکام خانواده و ادامه زندگی زوج‌های جوان می‌شود، هرچند این روزها به خاطر مشکلات باروری و دیگر مسائل، داشتن یک فرزند بزرگ‌ترین حسرت زندگی برخی افراد شده است؛ اما از طرفی عده‌ای با وجود دارا بودن سلامت جسمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آوردن فرزند را بزرگ‌ترین اشتباه زندگی خود می‌دانند! در این یادداشت بحث ما روی زوج های جوانی است که در آرزوی فرزند دار شدن به دنبال اقدامات درمانی می‌روند زوجین ناباروری که با هزاران امید و آرزو، در مسیر درمان قدم می گذارند؛ اما خیلی از آنها، تاب و توان تأمین هزینه‌های درمانی را ندارند و قید بچه دار شدن را می‌زنند. طبق آمارهای رسمی بیش از ۲۰ درصد زوجین کشور نابارور هستند که برای اقدامات درمانی باید کفش آهنی به پا کنند و جیب پر پولی داشته باشند و این درحالی است که اکثر زوجین نابارور، جزء قشر کم‌درآمد و محروم جامعه هستند و نمی‌توانند هزینه‌های سنگین درمان را تأمین کنند.

    به گفته مسئولان از ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور، فقط ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار زوج نابارور برای درمان اقدام می کنند و این فاصله بین آمار زوجین نابارور و کسانی که برای درمان ناباروری اقدام می‌کنند، نشان می‌دهد که روش و شیوه به کار گرفته شده برای درمان ناباروری، درست نیست. درمان ناباروری، یک درمان گران قیمت و زمان‌بر است در این پروسه باید دولت اقداماتی را انجام دهد که زوجین کمتر دغدغه مالی داشته باشند تا بتوانند با آرامش بیشتری این پروسه درمانی را دنبال نمایند.

    همچنین مجلس شورای اسلامی، در دو سال گذشته بودجه‌ای را برای درمان ناباروری اختصاص داده که از طریق سازمان‌های بیمه‌گر برای زوجین نابارور هزینه می‌شود؛ در این مورد بیمه سلامت اقداماتی را انجام داده است که مریم آزادی معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران آن را به این صورت تشریح کرد:۵۰ هزار زوج نابارور در کشور نشاندار شده‌اند؛ زوج‌های نابارور برای درمان اگر به مراکز دولتی مراجعه کنند ۹۰ درصد هزینه‌های دولتی و اگر هم به مراکز خصوصی، مراجعه کنند ۹۰ درصد تعرفه غیردولتی پوشش داده می‌شود و بیمه سلامت هزینه‌های زوجین نابارور برای دریافت خدمات سرپایی و بستری را تقبل می‌کند؛ به طوری که در خدمات سرپایی ۶۳ قلم داروی تخصصی و مرتبط با درمان ناباروری با ۹۰ درصد تعرفه را پرداخت می‌کند.
    یعنی سازمان بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه این داروها را تقبل می‌کند و بیمار فقط ۱۰ درصد پرداخت می‌کند.همچنین۵۷ قلم آزمایش نیز مرتبط با موارد تشخیصی تحت پوشش قرار دارند و ۶ خدمت تصویربرداری عمدتاً سونوگرافی‌ها تحت‌پوشش هستند و خدمات تخصصی که شامل لقاح مصنوعی، IVF و پانکچر و یا پانکچر تخمک بدون محدودیت در طول سال و بدون سقف تحت‌پوشش قرار دارند.
    اما در این مورد نظر علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا وابسته به جهاد دانشگاهی این است که برای ترغیب زوجین نابارور به درمان، به جای اینکه پول از طریق بیمه‌ها به درمان ناباروری اختصاص یابد، به حساب مرکز درمان ناباروری واریز شود تا راحت تر زوجین برای درمان اقدام کنند زیرا تا زمانی که پول درمان ناباروری به‌سختی دست زوجین نابارور برسد، نمی‌توان به موفقیت چنین طرح‌هایی امیدوار بود. امیدواریم مسئولین امر، طرح های جهت تسهیل شدن اقدامات درمانی زوجین نابارور بیاندیشند؛ تا این زوج‌ها تشویق و ترغیب به درمان شوند و از نیمه راه درمان به‌دلیل مشکلات مالی بر نگردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.